Вступ. У статті досліджуються асфальтобетонні суміші, виготовлені за стандартною технологією згідно з [1, 2] та так звані теплі асфальтобетонні суміші, що виготовлені за знижених технологічних температур на основі бітуму з додаванням енергозберігаючих добавок та спіненого бітуму.
Проблематика. З урахуванням тенденцій сучасного світу постає питання щодо раціонального використання енергетичних ресурсів. В умовах збільшення обсягів дорожніх робіт одним із актуальних питань, яке виникає при приготуванні асфальтобетонної суміші, є зниження енерговитрат на її виготовлення.
Головним напрямком у вдосконаленні технології приготування асфальтобетонних сумішей є поліпшення адгезійних властивостей, що забезпечують міцне і стійке зчеплення з поверхнею мінеральних матеріалів різної природи і зчеплення між шарами в умовах знижених температур. Тому при розробленні нових технологій і способів застосування дорожніх бітумів для приготування асфальтобетонних сумішей питання їх адгезії з поверхнею мінеральних матеріалів повинні займати центральне місце. При цьому під адгезію розуміється зв’язок або взаємодія (зчеплення) між поверхнями двох різнорідних контактуючих тіл — бітуму і мінерального матеріалу [9].
Поліпшення властивостей бітуму в звичайних умовах досягається використанням додаткових дорогих ПАР, що ускладнюють технологію виготовлення та підвищують вартість асфальтобетону [9].
Підвищення адгезії можна досягти без використання дорогих модифікаторів, використовуючи технологію спінення бітумів, що дозволяє знизити поверхневий натяг бітуму і тим самим полегшити процес перемішування суміші, сприяти кращому вкриттю та рівномірному розподілу бітуму по поверхні мінеральних зерен. Це дозволяє знизити температуру приготування асфальтобетонної суміші і, як наслідок, забезпечити суттєву економію енергоресурсів. Утворення більш тонких плівок бітуму на мінеральній поверхні забезпечує зменшення потрібної кількості в’яжучого і таким чином сприяє зниженню вартості асфальтобетонної суміші. Більш низькі технологічні температури обумовлюють менше теплове старіння бітумів, що в свою чергу приводить до підвищення якості асфальтобетону та збільшення довговічності дорожніх покриттів [9].
Мета. Мета роботи полягала у дослідженні доцільності використання асфальтобетонних сумішей, що виготовлені за знижених технологічних температур на основі бітуму з додаванням енергозберігаючих добавок та спіненого бітуму.
Матеріали і методи. Проведено експериментальні порівняльні випробування традиційних гарячих асфальтобетонних сумішей з різним вмістом вихідного, спіненого та бітуму з додаванням енергозберігаючих добавок.
Результати. Встановлено доцільність використання теплих асфальтобетонних сумішей. Надано рекомендації щодо технологічних параметрів приготування, транспортування, укладання та ущільнення таких сумішей.
Висновки. Проведені дослідження показали, що використання технологій теплих асфальтобетонів, дозволяють знизити температуру приготування гарячих асфальтобетонних сумішей на (20–40) °C без погіршення міцнісних характеристик покриття порівняно з традиційним гарячим асфальтобетоном, що приготовлений на тому ж бітумі. Це досягається за рахунок відносно нових фізико-хімічних ефектів, що приводять до зниження опору суміші зсуву під час її приготування та ущільнення.