Аналіз різних підходів до розрахунку і проєктуванню дорожніх споруд із гофрованого металу

Опубліковано:
Номер: Випуск 32(2025)
Розділ: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Cторінковий інтервал статті: 250-256
Ключові слова: автомобільна дорога, арка, міст, несна здатність, опір ґрунту, розрахункова модель, споруди з МГК.
Як цитувати статтю: Абрамов В. М. Аналіз різних підходів до розрахунку і проєктуванню дорожніх споруд із гофрованого металу. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 32. С. 250–256.
Як цитувати статтю (references): Volodymyr Abramov. Analysis of different approaches to the calculation and design of road structures from corrugated metal. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 32. P. 250–256 [in Ukrainian].

Автори

Донбаська національна академія будівництва і архітектури, м. Івано-Франківськ (на період воєнного стану), Україна
https://orcid.org/0000-0002-6911-5178

Анотація

Вступ. Для удосконалення методики проєктування, зокрема в частині розрахунку, об’єктів транспортного будівництва з металевих гофрованих конструкцій (МГК)  зі збільшеним розміром отвору (малих мостів і шляхопроводів аркової форми, водопропускних труб під дорожнім насипом), ще  порівняно нових в нашій країні, важливо мати більше уявлень про особливості існуючих підходів і їхній вплив на результати.

Проблематика. Чинній в нашій країні норми з проєктування дорожніх споруд з гофрованого металу [1] містять методику аналітичного розрахунку таких споруд тільки у формі круглих труб діаметром до 6 м і вона  потребує удосконалення, а споруди інших форм і розмірів цим документом рекомендовано розраховувати методом скінчених елементів (МСЕ). Удосконалювати  і доповнювати існуючу нормативну аналітичну методику розрахунку споруд з МГК доцільно маючи більше уявлень про особливості існуючих підходів.

Мета і завдання. Проаналізувати деякі існуючи підходи до розрахунків аркових (та інших) дорожніх споруд з МГК, які прийнято у відповідних нормах і науково-технічній літературі і показати особливості їхнього впливу отримані результати з наданням пропозицій щодо практичного використання різних підходів ті вихідних передумов розрахунку.

Методи досліджень і результати. Розрахунково-теоретичним шляхом проаналізовано особливості впливу різних підходів і вихідних передумов на результати розрахунку дорожніх споруд з МГК, зокрема аркових. Надано пропозиції стосовно вибору підходів, прийняття найбільш адекватної і одночасно простої зрозумілої розрахункової схеми реальної споруди для подальшого удосконалення і доповнення існуючої нормативної методики. 

Висновки. Надано характеристику основних з існуючих підходів до розрахунків дорожніх споруд з МГК, встановлено, як вони впливають на отримані результати. На числових прикладах показано наскільки можуть відрізнятися результати розрахунку залежно від прийнятих підходів і вихідних передумов і рівня їх адекватності реальній споруді. Надано й обґрунтовано окремі відповідні пропозиції щодо прийняття підходів до розрахунків і прєктування, які можуть бути корисні під час робіт з удосконалення існуючої нормативної методики.

Посилання

  1. ВБН В.2.3-218-198:2007 Споруди транспорту. Проєктування та будівництво споруд з металевих гофрованих конструкцій на автомобільних дорогах загального користування. Київ, 2007. 49 с. (Інформація та документація).
  2. Абрамов В. М. Порівняння способів розрахунку аркових споруд з гофрованого металу під дорожнім насипом. Вісник НУВГП. Технічні науки : зб. наук. праць. Рівне : НУВГП, 2024. Вип. 3(107). С. 237–246. DOI: https://doi.org/10.31713/vt3202424.
  3. Handbook of Steel Drainage and Highway Construction Products. American Iron and Steel Institute. Washington, DC, USA. Canadian Edition. Corrugated Steel Pipe Institute. Cambridge, Ontario, Canada, 2010. 470 p.
  4. Абрамов В. М. Аналітичні і скінчено-елементні розрахунки дорожніх споруд різних форм з гофрованого металу за деформаційним критерієм. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 31. С. 234–243. DOI: https://doi.org/10.36100/dorogimosti2025.31.234.