Вступ. Розглядаються дефекти, які виникають під час експлуатації монолітних транспортних споруд, зокрема шляхопроводів, прямокутних труб і скотопрогонів. Пропонується комплексний підхід до вибору конструктивних рішень, матеріалів і технологій для їх попередження та удосконалення деяких положень чинних норм проєктування таких споруд.
Проблематика. У конструкціях прогонових будов монолітних скотопрогонів (малих рамних шляхопроводів) при їх експлуатації під навантаженням з’являються поперечні тріщини прогонової будови, а також усадкові тріщини, що може зашкодити їх нормальній експлуатації.
Мета. Метою роботи є необхідність привернути увагу балансоутримувачів споруд, замовників робіт і проєктних організацій на важливість забезпечення належних показників експлуатаційного стану транспортних споруд на всіх стадіях життєвого циклу від розроблення проєкту та будівництва до виконання регламентних робіт з їх експлуатаційного утримання.
Матеріали та методи. Методи дослідження полягають у виявленні впливу дефектів конструкцій монолітних транспортних споруд на довговічність і безпечну експлуатацію. Використано аналітичні матеріали, зокрема за результатами нагляду за монолітними транспортними спорудами під час здійснення наукового супроводу з їх будівництва або реконструкції, а також за результатами виконання робіт з обстеження і діагностики під час актуалізації та наповнення Аналітичної експертної системи управління мостами (АЕСУМ) на об’єктах Полтавської області.
Результати. У роботі проведено аналіз і надані рекомендації щодо попередження тріщіноутворення та усунення дефектів в конструкціях монолітних транспортних споруд.
Висновки. Малі (довжиною до 25 м) монолітні транспортні споруди потребують комплексних рішень з проектування конструкцій прогонових будов і покриття, забезпечення належної організації водовідведення та дотримання вимог діючих нормативних документів і технологічних регламентів під час виконання будівельних і експлуатаційних робіт. При здійсненні розрахунків монолітних прогонових будов транспортних споруд (зокрема монолітних плит перекриття) слід висувати більш жорсткі вимоги щодо показників тріщиностійкості при розрахунку на утворення та розкриття тріщин. Також необхідно більше уваги приділяти технології влаштування цементобетонного покриття.
Для достовірного встановлення несної здатності монолітних прогонових будов запропоновано досліджувати динамічні впливи у процесі обстежень споруд та ураховувати фактичні зусилля від рухомих навантажень за наявності нерівностей, що утворилися на проїзній частині.