Дефекти монолітних транспортних споруд і можливі шляхи їх усунення

Опубліковано:
Номер: Випуск 26(2022)
Розділ: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Cторінковий інтервал статті: 192–214
Ключові слова: автомобільна дорога, дефект, монолітний бетон, прогонова будова, скотопрогін, транспортна споруда, тріщиностійкість, шляхопровід, цементобетонне покриття
Як цитувати статтю: Єрмакова І. А., Нечипоренко М. В. Дефекти монолітних транспортних споруд і можливі шляхи їх усунення. Дороги і мости. Київ, 2022. Вип. 26. С. 192–214.
Як цитувати статтю (references): Inna Yermakova, Maksym Nechyporenko. Common defects of monolithic transport structures and possible ways of their correction. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2022. Iss. 26. P. 192–214 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-2658-1857
Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-5462-6947

Анотація

Вступ. Розглядаються дефекти, які виникають під час експлуатації монолітних транспортних споруд, зокрема шляхопроводів, прямокутних труб і скотопрогонів. Пропонується комплексний підхід до вибору конструктивних рішень, матеріалів і технологій для їх попередження та удосконалення деяких положень чинних норм проєктування таких споруд.

Проблематика. У конструкціях прогонових будов монолітних скотопрогонів (малих рамних шляхопроводів) при їх експлуатації під навантаженням з’являються поперечні тріщини прогонової будови, а також усадкові тріщини, що може зашкодити їх нормальній експлуатації.

Мета. Метою роботи є необхідність привернути увагу балансоутримувачів споруд, замовників робіт і проєктних організацій на важливість забезпечення належних показників експлуатаційного стану транспортних споруд на всіх стадіях життєвого циклу від розроблення проєкту та будівництва до виконання регламентних робіт з їх експлуатаційного утримання. 

Матеріали та методи. Методи дослідження полягають у виявленні впливу дефектів конструкцій монолітних транспортних споруд на довговічність і безпечну експлуатацію. Використано аналітичні матеріали, зокрема за результатами нагляду за монолітними транспортними спорудами під час здійснення наукового супроводу з їх будівництва або реконструкції, а також за результатами виконання робіт з обстеження і діагностики під час актуалізації та наповнення Аналітичної експертної системи управління мостами (АЕСУМ) на об’єктах Полтавської області.

Результати. У роботі проведено аналіз і надані рекомендації щодо попередження тріщіноутворення та усунення дефектів в конструкціях монолітних транспортних споруд.

Висновки. Малі (довжиною до 25 м) монолітні транспортні споруди потребують комплексних рішень з проектування конструкцій прогонових будов і покриття, забезпечення належної організації водовідведення та дотримання вимог діючих нормативних документів і технологічних регламентів під час виконання будівельних і експлуатаційних робіт. При здійсненні розрахунків монолітних прогонових будов транспортних споруд (зокрема монолітних плит перекриття) слід висувати більш жорсткі вимоги щодо показників тріщиностійкості при розрахунку на утворення та розкриття тріщин. Також необхідно більше уваги приділяти технології влаштування цементобетонного покриття.

Для достовірного встановлення несної здатності монолітних прогонових будов запропоновано досліджувати динамічні впливи у процесі обстежень споруд та ураховувати фактичні зусилля від рухомих навантажень за наявності нерівностей, що утворилися на проїзній частині.

Посилання

  1. ГБН В.2.3-37641918-552:2015 Автомобільні дороги. Визначення класу наслідків (відповідальності) та категорії складності об’єктів дорожнього будівництва. Київ, 2015, 48 с. (Інформація та документація).
  2. ДБН В.2.3-14:2006 Мости та труби. Правила проектування. Київ, 2006, 217 с. (Інформація та документація).
  3. ДБН В.1.2-15:2009 Споруди транспорту. Навантаження та впливи. Мости та труби. Київ, 2009, 84 с. (Інформація та документація).
  4. ДБН В.2.3-22:2009 Споруди транспорту. Мости та труби. Основні вимоги проектування. Київ, 2009, 73 с. (Інформація та документація).
  5. ГБН В.2.3-37641918-553:2013 Мости та труби. Сталезалізобетонні конструкції. Київ, 2013, 81 с. (Інформація та документація).
  6. МР В.2.3-37641918-927:2021 Методичні рекомендації з ремонту дорожнього одягу мостового полотна. Київ, 2021, 68 с. (Інформація та документація).
  7. Безбабічева О.І., Кірієнко М.М., Черепньов І.А. Безпечна експлуатація та надійність мостових споруд на дорогах України як необхідні елементи транспортної логістики. Інженерія природокористування. Дніпропетровськ, 2016, № 1 (5). С. 29–39.
  8. Давіденко О.О. Моніторинг безпечної експлуатації автодорожніх мостів. Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика. Київ, 2015. № 7. С. 4–12.
  9. Коваль П.М. Вдосконалення системи утримання автодорожніх мостів України. Дороги і мости. Київ, 2009, Вип. 11.  С. 133–145.
  10. Лантух-Лященко А.І. Експлуатація і реконструкція мостів. Київ, 2002.  403 с.
  11. Лантух-Лященко А.І. Проблема довговічності залізобетонних прогонових будов автодорожніх мостів. Автомобільні дороги і дорожнє будівництво. Київ, 2006.  № 73. С. 204–210.
  12. Гнідець Б. Г., Щеглюк М. Р., Кавацюк І. Д. Електротермічне попереднє напруження будівельних конструкцій в умовах будівництва. Львів, 2004. 213 с.
  13. ДСТУ-Н Б В.2.3-23:2009 Споруди транспорту. Настанова з оцінювання і прогнозування технічного стану автодорожніх мостів. Київ, 2010. 148 с. (Інформація та документація).
  14. ДСТУ-Н Б В.2.3-23:2012 Споруди транспорту. Настанова з оцінювання і прогнозування технічного стану автодорожніх мостів. Київ, 2013. 42 с. (Інформація та документація).
  15. Grischa Dette. Assessment and Maintenance of Bridges - Requirements, Objectives, and Strategies, 1 (Paperback)/ Grischa Dette.– Shaker Verlag Gmbh, Germany.2016. 389 р. (Schriftenreihe des Instituts fur Massivbau der TUHH, 13).
  16. Єрмакова І.А.,  Нечипоренко М.В. Науковий супровід ремонту моста на км 159 + 267 при реконструкції автомобільної дороги Н-31 Дніпро – Царичанка – КобелякиРешетилівка. Дороги і мости. Київ, 2022. Вип. 25. С. 174–189.