Дослідження ефективності використання стабілізаторів для укріплення ґрунтів

Опубліковано:
Номер: Випуск 26(2022)
Розділ: Геодезія та землеустрій
Cторінковий інтервал статті: 147–154
Ключові слова: границя міцності на стиск, ґрунт, земляне полотно, комплексна стабілізація, несна здатність, ПАР, стабілізатор, стабілізація, оптимальна вологість, укріплення
Як цитувати статтю: Півторацький Д. С., Дубова О. М., Каськів В. І. Дослідження ефективності використання стабілізаторів для укріплення ґрунтів. Дороги і мости. Київ, 2022. Вип. 26. С. 147–154.
Як цитувати статтю (references): Volodymyr Kaskiv, Dmytro Pivtoratskyi, Olha Dubova. Research of the efficiency of use of stabilizers for soil reinforcement. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2022. Iss. 26. P. 147–154 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-9732-1684
Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна (ДП «ДерждорНДІ»), Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-8074-6798
Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-8405-3980

Анотація

Вступ. Однією з основних причин утворення деформацій на дорогах, є розущільнення ґрунтів робочого шару земляного полотна і не укріплених нижніх шарів дорожніх конструкцій. Для усунення даної проблеми використовують технологію укріплення ґрунту. Ґрунт, укріплений в’яжучим — штучний монолітний матеріал, який утворюється при твердінні ґрунту, після оброблення в’яжучим, внаслідок фізичних та/або хімічних процесів після ущільнювання і витримування за встановлених умов, та задовольняє стандартні вимоги до фізико-технічних показників у проектні та проміжні строки.

Стабілізатор ґрунтових мас — це модифікатор поверхні ґрунтових часток, що впливає на значення водневого показника, в якому формується структура ґрунту, покращує фізико-механічні властивості ґрунту.

Проблематика. При будівництві та ремонті автомобільних доріг, досить часто, стикаються з проблемою незадовільної несної здатності ґрунтів основи і земляного полотна. Для раціонального вирішення даної проблеми розглядається можливість укріплення чи стабілізація ґрунту.

Мета. Метою роботи є аналіз даних лабораторних досліджень та визначення ефективності використання стабілізаторів для ґрунту.

Матеріали та метод. Аналіз інформаційних джерел щодо закордонного та вітчизняного досвіду застосування стабілізаторів для ґрунтів.

Результати. Результатом роботи є встановлення фізико-механічних властивостей ґрунту із застосуванням стабілізатора і без нього.

Висновки. При використанні стабілізаторів ґрунтів, запорукою ефективного використання капіталовкладень при будівництві чи реконструкції автомобільної дороги за рахунок збільшення міцності дорожньої конструкції, ми вбачаємо у чіткому розумінні функціональної спрямованості використання добавки, вибору відповідної технології, підборі оптимального складу суміші та виду стабілізатора.

Виконані дослідження у ДП «ДерждорНДІ» доцільності застосування стабілізатора на полімерній основі з метою комплексного укріплення супіску для підвищення міцності ґрунтів основи насипу встановили, що при отриманих пропорціях добавки і цементу досягнуто позитивного результату.

Посилання

  1. Vladyslav Havryshchuk, Volodymyr Kaskiv. Mathematical model for the duration of runoff formation determined from the road surface. Heliyon. 6. 2020. e05687. P. 1–7.
  2. Безрук В.М. Укрепление грунтов в дорожном и аеродромном строительстве. Транспорт, Москва, 1971. С. 247.
  3. Abdullah Nasir Khan, Yakub Ansari, Saud Mahvi, Mohammad Junaid, Khalid Iqbal. Different Soil Stabilization Techniques. International Journal of Advanced Science and Technology. Australia. 2020. Vol. 29, No. 9 p.
  4. M.R. Hall, K.B. Najim, and P. Keiehaei Dehdezi. Soil stabilization and earth construction: materials, properties and techniques. Book chapter. Woodhead Publishing Limited. UK. 2012.
    P. 222–255.
  5. Бесараб О.М., Гуріна Л.І., Опрощенко І.О. Дослідження добавки Infra Crete для підвищення фізико-механічних властивостей грунту. Автомобільні дороги і дорожнє будівництво. Київ, 2008. Вип. 75. С. 260–266.
  6. ОДМ 218.3.076-2016 Методические рекомендации по подбору стабилизаторов грунтов и грунтовых смесей для дорожного строительства. Москва, 2016. (Інформація та документація).
  7. ДСТУ Б В.2.7-309:2016 Ґрунти, укріплені в’яжучим. Методи випробувань. Київ, 2016, 30 с. (Інформація та документація).
  8. ДСТУ 8801:2018 Автомобільні дороги. Настанова з влаштування шарів дорожнього одягу з укріплених ґрунтів. Київ, 2009, 23 с. (Інформація та документація)