Еквівалентне тимчасове навантаження для аркових мостових споруд з гофрованого металу

Опубліковано:
Номер: Випуск 31(2025)
Розділ: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Cторінковий інтервал статті: 244-249
Ключові слова: аркова мостова споруда, гофрований метал, еквівалентне тимчасове навантаження, лінія впливу.
Як цитувати статтю: Абрамов В. М. Еквівалентне тимчасове навантаження для аркових мостових споруд з гофрованого металу. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 31. С. 244–249.
Як цитувати статтю (references): Volodymyr Abramov. Equivalent temporary load for arch bridge structures made of corrugated metal. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 31. P. 244–249 [in Ukrainian].

Автори

Донбаська національна академія будівництва і архітектури, м. Івано-Франківськ (на період воєнного стану), Україна
https://orcid.org/0000-0002-6911-5178

Анотація

Вступ. Розглянуто питання практичної методики розрахунку тимчасового рухомого навантаження від транспортних засобів на аркові мостові споруди зі збільшеним розміром отвору з металевих гофрованих конструкцій (МГК) під дорожнім насипом (малі і середні мости, шляхопроводи). За результатами розрахунково-теоретичних досліджень надано пропозиції стосовно визначення тимчасового рухомого навантаження, розподіленого (через ґрунт насипу) тільки на частині прогону, до еквівалентного (за критерієм максимального згинального моменту у конструкціях арки), розподіленого вздовж всього прогону, для спрощення аналітичних розрахунків таких споруд.

Проблематика. Чинні норми з проєктування дорожніх споруд із МГК містять дані про аналітичні розрахунки споруд із МГК круглої форми з розміром отвору тільки до 6 м [1]. При такому розмірі споруди під насипом висотою більше ніж 1 м, тимчасове навантаження, наприклад за схемою НК-100 або НК-80, розповсюджується на всю довжину прогону і його приймають у розрахунках як для залізобетонних водопропускних труб під дорожнім насипом. При збільшеному прогоні споруди (10 – 20 м і більше) тимчасове навантаження за вказаними схемами може бути розподілене тільки на частині прогону. Тому виникає потреба доповнити чинні норми в частині аналітичних розрахунків, зокрема тимчасового навантаження.

Мета і завдання. Виконати дослідження і розробити пропозиції щодо можливої схеми визначення еквівалентного тимчасового рухомого навантаження для аркових споруд із МГК зі збільшеним прогоном – основна мета і завдання даної роботи.

Методи досліджень і результати. Розрахунково-теоретичний аналіз формування характеру впливу тимчасового навантаження від транспортного засобу на аркову споруду з МГК при різному положенні цього навантаження відносно центру прогону, за результатами якого надано пропозиції щодо можливої схеми визначення еквівалентного навантаження шляхом використання визначених для цього відповідних ліній впливу.

Висновки. Розроблено пропозиції щодо можливої схеми визначення еквівалентного (за критерієм максимального згинального моменту у конструкціях арки) тимчасового рухомого навантаження для аркових споруд із МГК, шляхом приведення фактичної форми навантаження (на частині прогону арки) до розподіленого вздовж всього прогону, для спрощення аналітичних розрахунків таких споруд.

Посилання

  1. ВБН В.2.3-218-198:2007. Споруди транспорту. Проєктування та будівництво споруд з металевих гофрованих конструкцій на автомобільних дорогах загального користування. Відомчі будівельні норми України. Київ: Укравтодор. ДерждорНДІ. 2007. 49 с. (Інформація та документація).
  2.  ДБН В.2.3-14:2006. Мости та труби. Норми проєктування. Київ, 2006, 218 с. (Інформація та документація).
  3. Абрамов В. М. Про тимчасове навантаження на аркові споруди з гофрованого металу під дорожнім насипом. Дороги і мости. Київ, 2024. Вип. 30. С. 338–344. DOI: https://doi.org/10.36100/ dorogimosti2024.30.338.
  4. Клейн Г. К. Посібник з практичних занять з курсу будівельної механіки (статика стрижневих систем). Вища школа. 1980. 348 с.
  5. Hengshui Yitong Pipe Industry Co., Ltd (China). URL: https://www.corrugatedmeta lculvert.com/application-in-highway-construction/ (дата звернення 29.10.2024).