Методика практичного розрахунку аркових дорожніх споруд із гофрованого металу

Опубліковано:
Номер: Випуск 32(2025)
Розділ: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Cторінковий інтервал статті: 242-249
Ключові слова: автомобільна дорога, аркова споруда, гофрований метал, міст, МСЕ, насип, несна здатність, опір ґрунту, прогин, труба.
Як цитувати статтю: Абрамов В. М. Методика практичного розрахунку аркових дорожніх споруд із гофрованого металу. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 32. С. 242–249.
Як цитувати статтю (references): Volodymyr Abramov. Methodology for practical calculation of arched road structures made of corrugated metal. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 32. P. 242–249 [in Ukrainian].

Автори

Донбаська національна академія будівництва і архітектури, м. Івано-Франківськ (на період воєнного стану), Україна
https://orcid.org/0000-0002-6911-5178

Анотація

Вступ. Для поширення в практику транспортного будівництва дорожніх споруд з гофрованого металу під насипом, які вже давно й успішно використовують в різних країнах світу замість малих і середніх мостів, шляхопроводів, водопропускних труб традиційних типів з масивних конструкцій, важливою є наявність відповідних нормативно-методичний документів і посібників, необхідних для їхнього проєктування, зокрема у частині розрахунків.

Проблематика. У чинних нормативно-методичних документах з проєктування дорожніх споруд з гофрованого металу відсутні дані стосовно аналітичного розрахунку таких споруд аркової форми, є тільки посилання на використання методу скінчених елементів (МСЕ). Проте такі споруди саме аркової форми з гофрованого металу під дорожнім насипом є досить раціональною альтернативою малих мостів з типових масивних конструкцій внаслідок більш привабливих техніко-економічних показників.  

Мета і завдання. Надання пропозиції щодо складання методики спрощеного аналітичного розрахунку розглянутих споруд з наведенням всіх потрібних для її практичного використання складових, частково викладених раніше в окремих статтях, з додаванням числового прикладу використання цієї методики — є основною метою і завданням даної роботи.

Методи досліджень і результати. Розрахунково-теоретичні дослідження спрямовані на доповнення уявлень про особливості і закономірності роботи гнучкого аркового склепіння (арки, за умовами плоскої задачі) під дорожнім насипом, які покладено в основу розрахунків, надано деякі пропозиції й уточнення (стосовно визначення еквівалентного тимчасового навантаження, стосовно схеми опору ґрунту тощо).

Висновки. Надана методика практичного розрахунку аркових дорожніх споруд з гофрованого металу на підставі загально відомих закономірностей будівельної механіки, механіки ґрунтів та підземних споруд.  А також проста зрозуміла розрахункова схема, яка наближена до дійсної роботи такої конструкції в натурних і лабораторних умовах.

Посилання

  1.  ВБН В.2.3-218:2007 Споруди транспорту. Проєктування та будівництво споруд з металевих гофрованих конструкцій на автомобільних дорогах загального користування. Київ, 2007. 49 с. (Інформація і документація).
  2. Абрамов В. М. Граничні деформації дорожніх споруд з гофрованого металу. Вісник НУВГП. Технічні науки: зб. наук. праць. Рівне: НУВГП, 2023. Вип. 1 (101). С. 143–149. DOI: https://doi/org/10.31713/vt1202312 .
  3. Абрамов В. М. Розрахунок несної здатності аркової дорожньої споруди аналітичним способом. Дороги і мости. 2024. Вип. 30. Київ. С. 345–352. DOI: https://doi.org/10.36100/  dorogimosti2024.30.345.
  4. Клейн Г. К. Посібник з практичних занять з курсу будівельної механіки (статика стрижневих систем). Вища школа. 1980. 348 с.
  5. Колоколов Н. М., Янковський О. Я., Щербина К. Б., Черняхівська С. Е. Металеві гофровані труби під насипами. 1973. 117 с.
  6. ДБН В 1.2-15:2009. Споруди транспорту. Мости  та труби. Навантаження і впливи. Київ, 2009, 66 с. (Інформація і документація).
  7. Абрамов В. М. Про тимчасове навантаження на аркові споруди з гофрованого металу під дорожнім насипом. Дороги і мости. 2024. Вип. 30. Київ. С. 338–344. DOI: https://doi.org/10.36100/ dorogimosti2024.30.338 .