Методика розрахунку термонапружень в дорожньому покриві на металевій плиті автодорожніх мостів

Опубліковано:
Номер: Випуск 32(2025)
Розділ: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Cторінковий інтервал статті: 215-230
Ключові слова: автодорожній міст, асфальтобетон, довговічність, дорожній покрив, конструкція мостового полотно, металева ортотропна плита мосту, температура, термопружні деформації, термо-в’язко-пружні властивості.
Як цитувати статтю: Лісневський Р. С., Онищенко А. М. Методика розрахунку термонапружень в дорожньому покриві на металевій плиті автодорожніх мостів. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 32. С. 215–230.
Як цитувати статтю (references): Roman Lisnevskyi, Artur Onyshchenko. Methodology for calculating thermal stresses in the road surface on the metal slab of highway bridges. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 32. P. 215–230 [in Ukrainian].

Автори

Комунальне підприємство «Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва» (КП «ДБШТС м. Києва»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-1128-913X
Національний транспортний університет (НТУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-1040-4530

Анотація

Вступ. У статті наведено методику розрахунку термонапружень в дорожньому асфальтобетонному покриві на металевих ортотропних автодорожніх мостах на довговічність. Дана методика враховує матеріалознавчі та конструктивні підходи, що дозволяє проєктувати дорожній покрив на металевих автодорожніх мостах підвищеної тріщиностійкості  від дії річних і добових температур.

Проблематика.  Автодорожні мости є важливою складовою транспортної мережі не тільки міст, але й цілої держави. Щорічно в Україні з’являються тисячі нових транспортних засобів, що призводить до зміни складу руху автомобільних потоків, збільшення вантажопідйомності та швидкості руху. В більшості Європейських країн введені обмеження щодо руху великовагових транспортних засобів по конструкції мостового полотна з метою забезпечення більшого терміну служби покриву і конструктивних елементів мостів, адже дорожній покрив на металевих автодорожніх мостах  працює в більш несприятливих умовах і відповідно до нього висуваються більші вимоги, ніж до нежорсткого дорожнього одягу автомобільних доріг. Дорожній покрив на металевих автодорожніх мостах повинен бути стійкими до тріщиноутворення від дії коливання температури. У зв’язку з переліченими умовами виникає нагальна потреба в розроблені удосконаленої методики розрахунку, яка б відповідала сучасними вимогам дорожнього будівництва, сприяла  підвищенню довговічності дорожнього покриву на металевих автодорожніх мостах та забезпечувала доцільне використання економічних ресурсів.

Мета роботи.  Сучасний розвиток дорожнього будівництва вимагає постійного вдосконалення підходів до проєктування та розрахунку дорожніх покривів на металевих автодорожніх мостах, зокрема визначати більш оптимальні раціональні конструктивні рішення для мостового полотна. Урахуванням новітніх досліджень, сучасних матеріалів та інноваційних технологій дозволяє підвищити довговічність дорожнього асфальтобетонного покриву на металевих автодорожніх мостах, зменшити ризик утворення температурних тріщин та оптимізувати витрати на їх ремонтування та експлуатаційне утримання.

Метою роботи є інформування фахівців дорожнього господарства про новітні тенденції, методики та розробки у сфері проєктування дорожнього асфальтобетонного покриву на металевих плитах автодорожніх мостах. Запропонована методика спрямовані на підвищення ефективності проєктних рішень, адаптацію існуючих методик до сучасних умов експлуатування та забезпечення економічно обґрунтованого використання матеріально-технічних ресурсів.

Матеріали і методи. Під час дослідження використано комплексний підхід, що базується на аналізі науково-технічних напрацювань у сфері проєктування дорожнього асфальтобетонного покриву на металевих автодорожніх мостах, а також практичного досвіду його улаштування. Зокрема, ураховано результати досліджень, проведених Національним транспортним університетом та Харківським автомобільно-дорожній університетом та, які ґрунтуються на багаторічному досвіді надання послуг у галузі дорожнього будівництва.

Методологічною основою роботи є аналіз чинних будівельних норм і національних стандартів України, а також порівняння їх із відповідними закордонними нормативними документами та технічною літературою. Для забезпечення комплексності дослідження ураховано вітчизняний і світовий досвід, здобутий під час виконання робіт із проєктування та улаштування дорожнього асфальтобетонного покриву на ортотропних автодорожніх мостах.

Застосовано методи аналітично-експериментальні з використанням положень теорії пружності, теорії в’язко-пружності, кінетичної теорії міцності твердих тіл, стандартизовані та спеціальні методики дослідження властивостей асфальтобетону. Аналіз результатів дозволяє обґрунтувати удосконалені підходи до проєктування та впровадження ефективних конструктивних  рішень на мостовому полотні автодорожніх мостів.

Результати. У межах дослідження дана методика розроблена на підставі наукових досліджень, проведеного аналізу технічної літератури та чинних нормативних документів із застосування асфальтобетонного покриву на металевих автодорожніх мостах. В основі методики знаходяться експериментально встановлені розрахункові параметри водонепроникних матеріалів, а саме: мастикасфальту, гусасфальту, епоксиасфальту, литого асфальту, дослідження на термостійкість, а також розроблені аналітичні залежності для розрахунку асфальтобетонного покриву на довговічність з позиції температурної тріщиностійкості.

Оновлені підходи до розрахунку термопружності дорожнього покриву на металевій ортотропній плиті автодорожніх мостів базуються на сучасних наукових дослідженнях, міжнародному досвіді та практичних даних, що дозволяє підвищити довговічність асфальтобетонного покриву, зменшити ризик утворення неконтрольованих тріщин і покращити експлуатаційні характеристики конструкцій мостового полотна.

Висновки. Запропонована методика термонапружень в дорожньому асфальтобетонному покриві на металевій ортотропній плиті автодорожніх мостів удосконалює існуючі підходи з проєктування конструкція мостового полотна підвищеної довговічності являє собою суцільний процес розрахунку покриву на міцність та морозостійкість з техніко-економічним обґрунтуванням варіантів. Вона базується на сучасних дослідженнях, ураховує матеріалознавчі та конструктивні особливості дорожнього асфальтобетонного покриву, експлуатаційні умови і передовий світовий досвід, що дозволяє підвищити ефективність проєктних рішень. Застосування цієї методики сприятиме покращенню експлуатаційних характеристик конструкцій дорожнього покриву на металевих автодорожніх мостах, підвищенню їхньої тріщиностійкості, стійкості до навантажень та довговічності. Це, у свою чергу, дасть змогу зменшити ризик передчасного утворення тріщин, скоротити витрати на ремонтування та експлуатаційне утримування дорожнього покриву на металевих автодорожніх мостах, а також забезпечити більш раціональне використання матеріально-технічних ресурсів у сфері дорожнього будівництва.

Впровадження методики розрахунку термонапружень конструкції дорожнього мостового полотно сприятиме підвищенню якості та довговічності асфальтобетонного покриву на металевих автодорожніх мостах автомобільних доріг в Україні, що відповідає сучасним вимогам розвитку дорожньої інфраструктури та міжнародним стандартам.

Посилання

  1. Богомолов В. О., Жданюк В. К., Разніцин І. Л., Богомолов С. В., Цинка А. О. Критерій довговічності асфальтобетонних шарів дорожніх одягів, Вісник ХНАДУ. 2017. Вип. 76. С. 74–79. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vhad_2017_76_14.
  2. Гуляєв В. І., Шлюнь Н. В. Математичне моделювання внутрішньоструктурних термонапружень, що викликаються полями змінної температури в композитах зі стрижневою арматурою. Дороги і мости. Київ, 2023. Вип. 28. С. 58–69. DOI: https://doi.org/10.36100/dorogimosti2023.28.068.
  3. Гайдайчук В. В., Мозговий В. В., Густєлєв О. О., Шевчук Л. В. Аналіз деформування дорожного покриття на металевій плиті південного моста. Промислове будівництво та інженерні споруди. 2019. № 1. С. 31–39.
  4. Густєлєв О. О., Гуляєв В. І., Гайдачук В. В., Мозговий В. В., Заєць Ю. О., Шевчук Л. В., Шлюнь Н. В. Термопружний стан багатошарових дорожніх покриттів. Монографія/ Київ, 2018. 252 с.
  5. Джигіт С. Г. Родін Ю. Л., Гнатюк Е. М., Кузьміна Н. А. Застосування нових технологій і матеріалів з метою забезпечення довговічності мостових споруд. Автошляховик України. № 3, Київ. 2000. С. 76–77.
  6. Коваль П. М. Характеристика технічного стану існуючих мостів України. Дороги і мости. Вип. 1. Київ, 2003. С. 15–22.
  7. Батракова А. Г., Урзик С. М. Методи оцінювання впливу тріщин на показники міцності та деформативності дорожнього одягу нежорсткого типу. Науковий вісник будівництва. № 1(103). Харків, 2021. С. 213–221.
  8. ДБН В.2.3-22:2009 Мости та труби. Основні вимоги проектування. Київ. 2009, 52 с. (Інформація та документація).
  9. Mozgoviy V., Onishchenko A., Nevinglovsky V. Investigation of Modified with a Polumer Latex Butonal NS 104 the Bitumen Preparation Parameters Influence on the Paving Bitumen Properties. Former Soviet Union Area Workshop on Pavement Technologies. 2010. P. 1–9.
  10. Онищенко А.М. Теоретичні та практичні методи оцінювання надійності і довговічності транспортних споруд: монографія,  Київ,2024, 164 с. (ISBN 978-617-555-233-9)
  11. A. M. Onyshchenko, I. O. Mirchuk. Ensuring increased durability of pavement on reinforced concrete road bridges. World Science 2024. 1(83). DOI: https://doi.org/ 10.31435/rsglobal_ws/30032024/8126
  12. Онищенко А. М. Метод розрахунку міцності зчеплення асфальтобетонного покриття з проїзною частиною мосту при зсуві від дії екстреного гальмування транспортного засобу. Вісник Вінницького політехнічного інституту. Вінниця,  2016. С. 12–19.
  13. М 42.1-37641918-767:2017 Методика розрахунку асфальтобетонного покриття металевих автодорожніх мостів на довговічність. Київ, 2017, 34 С. (Інформація та документація).
  14. М 02071168-708:2012 Методика розрахунку тонких асфальтобетонних шарів на жорсткій основі з урахуванням термопластичних властивостей асфальтобетону. Київ, 2012. 65 c. (Інформація та документація).
  15. М 02070915-750:2016 Методика проектування асфальтобетонного покриття залізобетонних автодорожніх мостів. Київ, 2016. 23 С. (Інформація та документація).
  16. А Д 2.4-37641918-003:2015 Альбом типових конструкцій дорожнього одягу мостового полотна. Київ, 2015. 45 с. (Інформація та документація).
  17. Довідник № 2 розрахункових характеристик асфальтобетонів. Київ. 2018 43 c. (Інформація та документація).
  18. Marchuk A. V., Оnyshchenko А. М., Plazii I. P. (2021) Stability analysis of functionally graded plates based on the three-dimensional theory of elasticity. Composites Part C: Open Access. 2021. Issue 6. P. 1–8. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jcomc.2021.100200.
  19.  Onyshchenko, A., Gibalenko, O., Klymenko, N., Plazii, I., Semko, O. Evaluation Criteria the Corrosion Protection of Structures by Actual Condition. Proceedings of the 4th International Conference on Building Innovations. ICBI 2022. Lecture Notes in Civil Engineering, vol 299. Springer, Cham. 2022. P. 243–252. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-17385-1_20.