Моделювання дії навантаження від транспортних засобів на стан дорожнього одягу та прилеглих схилів за даними геоакустичних спостережень

Опубліковано:
Номер: Випуск 22(2020)
Розділ: Геодезія та землеустрій
Cторінковий інтервал статті: 149-160
Ключові слова: геоакустичне дослідження, ґрунт, моніторинг, стійкість, схил, числовий метод скінченних об’ємів
Як цитувати статтю: Башкевич І. В., Корецький А. С., Онищенко А. М., Островерх Б. М., Потапенко Л. С. Моделювання дії навантаження від транспортних засобів на стан дорожнього одягу та прилеглих схилів за даними геоакустичних спостережень // Дороги і мости. Київ, 2020. Вип. 22. С. 149-160.
Як цитувати статтю (references): Iryna Bashkevych, Andrii Koretskyi, Artur Onyshchenko, Borys Оstroverh, Liudmila Potapenko The vehicle load simulation on the pavement structure and adjacent slopes basing on the geocoustic data observation // Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2020. Iss. 22. P. 149-160 [in Ukrainian].

Автори

Національний транспортний університет, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-7640-4317
Національний транспортний університет, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-0307-0306
Національний транспортний університет, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-1040-4530
Національний транспортний університет, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-3373-5535
Інститут гідромеханіки НАН України, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-1303-7801

Анотація

Вступ. При будівництві автомобільних доріг у пересіченій місцевості часто виникають ситуації підрізання зсувонебезпечних ґрунтових схилів, що враховується при проектуванні стійких профілів укосів, захисних споруд та проведенні планувальних робіт. Але в процесі експлуатації доріг протягом достатньо тривалого часу дії транспортних засобів (ТЗ), у результаті продовження розвитку деформацій та зсувних процесів, у схилах відбуваються накопичення деформацій та напружень, збільшення пористості та тріщиноутворення, вони стають знову зсувонебезпечними. Продовження експлуатації доріг у цьому випадку завдає додаткові навантаження на схилові масиви та може стати тригерним ефектом до зсувів. Для уникнення цього вважається обґрунтованою необхідність врахування динамічної дії ТЗ та проведення моніторингу схилів, що може виконуватися методами геоакустичного чи георадарного спостереження, подібно до геологічних методів сейсморозвідки, що використовуються при пошуках корисних копалин.

Проблематика. Аналіз інформаційних джерел щодо прогнозування руйнування ґрунтових схилів та укосів показав, що відбирання та транспорування зразків ґрунту для лабораторних досліджень повязані з руйнуванням їх природного стану та до наближеного визначення характеристик, які необхідні для математичного моделювання. Цього можна позбутися при проведенні випробування в натурних умовах при використанні неруйнівних методів дослідження. Одним із таких методів є використання георадарів, а саме: приладів сейсмічного, акустичного та електромагнітного випромінювання з подальшим використанням методів спектральної діагностики. Використання цих приладів дозволяє ставити задачі геодіагностики зсувонебезпечних ділянок природних схилів та основ доріг в режимі постійного чи перервистого моніторингу з метою визначення гідродинамічних і механічних характеристик ґрунтів та прогностичних задач попередження катастрофічних подій.

Мета. Обґрунтувати використання сучасних методів обробки експериментальної інформації в задачах геоакустики, які дозволяють проводити прецизійні вимірювання параметрів природних матеріалів. При цьому можливі дослідження структури таких матеріалів, визначення співвідношень між мікро- і макроскопічними параметрами.

Методи дослідження. Математичне моделювання хвильових полів шляхом розв'язання рівнянь руху методом скінченних обємів із урахуванням геоакустичних методів спостереження.

Результати. Шляхом спектрального аналізування результатів числового експерименту отримані дані, які свідчать, що задане імпульсне навантаження, яке має зосереджений характер поблизу прикладання діючого навантаження трансформується залежно від фізичних і геометричних умов поширення хвиль, що дає можливість ідентифікувати розташування зон порушення стійкості та визначати характеристики ґрунтових матеріалів схилів, а в часовому плані — на зміну цих параметрів.

Висновки. У результаті проведених числових експериментів показано, що зміна відстані джерела збудження коливань при наявності підстильного шару суттєво впливає на зменшення затухання динамічного навантаження. При розгляді конкретного обєкта шляхом проведення числових експериментів можна отримати дані та надати рекомендації щодо влаштування, при можливості, дороги на безпечній відстані від схилу чи проектування захисних споруд (підпірні стінки, дренажні галереї тощо).

Посилання

  1. Островерх Б.М.  та ін. Чисельні дослідження напруженого стану та незворотних  деформацій ґрунтових структур. Будівельні конструкції. Механіка ґрунтів, геотехніка, фундаментобудування. Київ, 2011. № 75, т. 2. С. 453-461.
  2. Островерх Б. М., Савицький О. А. та ін. Рух та напружений стан схилів та укосів. Світ геотехніки. Запоріжжя, 2011. Вип 3 (31). С. 3-11.
  3. Капустин В. В. Применение сейсмических и акустических технологий при исследовании состояния подземных строительных конструкций. Технологии сейсморазведки. Москва, 2008. № 1. С. 91-99.
  4. Вусатюк А.Є. Оцінка технічного стану залізобетонних паль у ґрунті неруйнівними методами : автореф. дис. канд. техн. наук. Київ, 2019. 23 с.
  5. Грінченко В.Т., Вовк I.В., Маципура В.Т. Основи акустики. Київ, 2007. 640 с.
  6. Вовк I.В., Грiнченко В.Т. Звук рожденный потоком (очерк о аэрогидродинамической акустике). Київ, 2010. 222 с.
  7. Foti S. Geophysical Methods for Geotechnical Site Characterization.Surface Wave methods. Geo-Congress. Geo-Characterization and Modelling for Sustainability Short Course – 23rd of February 2014. URL: www.soilmech.polito.it/people/foti_sebastiano (дата звернення: 02.07.2020).
  8. Mudslides could be predicted with acoustic sensors. URL: https://www.newscientist.com/article/dn25289-mudslides-could-be-predicted-with-acoustic-sensors/#ixzz6CQ6F3j7D (дата звернення: 02.07.2020).
  9. Busby J.P., Cuss R.J., Raines M.G., Beamish D., Application of ground penetrating radar to geological investigations, British Geological Survey Internal Report IR/04/21. Nottingham, 2004. 42 p. URL: http://nora.nerc.ac.uk/id/eprint/11336/1/IR04021.pdf (дата звернення: 02.07.2020).
  10. Borecka A., Herzig J., Durjasz-Rybacka M.. Ground penetrating radar investigations of landslides. A case study in a landslite in radziszow. Studia Geotechnica et Mechanica. Vol. 37, No. 3, 2015. DOI: 10.1515/sgem-2015-0028 (дата звернення: 02.07.2020).
  11. Cardiff Ph. Introduction to Solid Mechanics with OpenFOAM: Basic Training 2016. 111 p. URL: https:// www.researchgate.net/publication/305618769 (дата звернення: 02.07.2020).
  12. Tang Tian Non Linear Solid Stress Analysis peer Reviewed. The stressed Foam solver in Оpen FOAM-1.6-extend.
  13. Demirdzic and S. Muzaferija. Numerical method for coupled fluid flow, heat transfer and stress analysis using unstructured moving meshes with cells of arbitrary topology. Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering. 1995. 125 (1-4). P. 235-255.