Вступ. У світовій практиці в основу створення інтегрованих транспортних систем, однією з головних особливостей таких систем є доставки вантажів «від дверей до дверей», що неможлива без ділянки маршруту, де використовується автомобільний транспорт.
Проблематика. Сьогодні ситуація на дорогах України має негативну тенденцію розвитку в аспектах завантаженості та ДТП, що створює ризик затримки або пошкодження вантажу під час перевізного процесу. Постає питання, яким чином необхідно оптимізувати міську транспортну мережу задля задоволення зростаючого попиту на перевезення та зменшення заторів на дорогах.
Мета. Дослідити першопричини появи заторів та запропонувати інструмент для оптимізації міської мережі на прикладі транспортної розв’язки.
Методи дослідження. Аналітично-експериментальний із застосуванням комп’ютерного імітаційного моделювання.
Результати. Для практичної демонстрації було розроблено динамічну модель однієї з проблемних, з точки зору заторів, транспортних розв’язок м. Києва та проведено оптимізаційний експеримент, результатами якого стали: збільшення пропускної здатності розв’язки на 26,2 % та зменшення середнього час проїзду на 60,47 %.
Висновки. Оптимізація транспортної мережі є непростим завданням, оскільки будь-які внесення змін можуть мати негативні наслідки, якщо проводити експерименти над реальною системою. До того ж, необхідно передбачати зростання трафіку, враховувати економічні, територіальні та виробничі особливості населених пунктів. Проведене дослідження наочно демонструє можливості імітаційного комп’ютерного моделювання в даному аспекті. Отримане рішення дозволить без значного капіталовкладення оптимізувати міську транспортну мережу, а у глобальному аспекті — може привести до зменшення ризику виникнення ДТП, фінансових і часових витрат при перевезенні вантажів містом.