Моделювання оптимізації міської транспортної мережі в інтегрованих транспортних системах

Опубліковано:
Номер: Випуск 25(2022)
Розділ: Транспортні технології
Cторінковий інтервал статті: 259–269
Ключові слова: вантажні перевезення, імітаційне моделювання, інтегровані транспортні системи, міська транспортна мережа, оптимізація, перехрестя, розв’язка
Як цитувати статтю: Чередніченко К. В. Моделювання оптимізації міської транспортної мережі в інтегрованих транспортних системах. Дороги і мости. Київ, 2022. Вип. 25. С. 259–269.
Як цитувати статтю (references): Kostiantyn Cherednichenko. Urban transport network optimization modeling in integrated transport systems. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2022. Iss. 25. P. 259–269 [in Ukrainian].

Автори

Національний авіаційний університет (НАУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-9388-3521

Анотація

Вступ. У світовій практиці в основу створення інтегрованих транспортних систем, однією з головних особливостей таких систем є доставки вантажів «від дверей до дверей», що неможлива без ділянки маршруту, де використовується автомобільний транспорт.

Проблематика. Сьогодні ситуація на дорогах України має негативну тенденцію розвитку в аспектах завантаженості та ДТП, що створює ризик затримки або пошкодження вантажу під час перевізного процесу. Постає питання, яким чином необхідно оптимізувати міську транспортну мережу задля задоволення зростаючого попиту на перевезення та зменшення заторів на дорогах.

Мета. Дослідити першопричини появи заторів та запропонувати інструмент для оптимізації міської мережі на прикладі транспортної розв’язки.

Методи дослідження. Аналітично-експериментальний із застосуванням комп’ютерного імітаційного моделювання.

Результати. Для практичної демонстрації було розроблено динамічну модель однієї з проблемних, з точки зору заторів, транспортних розв’язок м. Києва та проведено оптимізаційний експеримент, результатами якого стали: збільшення пропускної здатності розв’язки на 26,2 % та зменшення середнього час проїзду на 60,47 %.

Висновки. Оптимізація транспортної мережі є непростим завданням, оскільки будь-які внесення змін  можуть мати негативні наслідки, якщо проводити експерименти над реальною системою. До того ж, необхідно передбачати зростання трафіку, враховувати економічні, територіальні та виробничі особливості населених пунктів. Проведене дослідження наочно демонструє можливості імітаційного комп’ютерного моделювання в даному аспекті. Отримане рішення дозволить без значного капіталовкладення оптимізувати міську транспортну мережу, а у глобальному аспекті — може привести до зменшення ризику виникнення ДТП, фінансових і часових витрат при перевезенні вантажів містом.

 

Посилання

  1. Соколова О.Є. Концептуальні засади формування мультимодальної системи перевезення вантажів. Наукоємні технології. Київ, 2014. Вип. 1. С. 114–118.
  2. Янчук М.Б., Пронь С.В., Федина В.П., Чередніченко К.В. Науково-методичні підходи до управління транспортними ризиками в мультимодальних вантажних перевезеннях. Бізнес інформ. Харків, 2021. Вип. 2. С. 198–209. DOI: 10.32983/2222-4459-2021-2-198-209.
  3. TomTom. Traffic Index Conjection. Амстердам, 2022. URL: https://bit.ly/2ZoFDEY (дата звернення: 01.01.2022).
  4. Статистика ДТП в Україні на 2017-2021 роки. Київ, 2022. URL: https://bit.ly/3jF7PuG (дата звернення: 01.01.2022).
  5. Поліщук В.П., Красильникова О.В., Дзюба О.П. Транспортне планування міст. Київ, 2014. 371 с.
  6. Гаврилов Е.В., Дмитриченко М.Ф., Доля В.К., Лановий О.Т., Линник І.Е., Поліщук В.П. Дослідження операцій у транспортних системах. Київ, 2009. 370 с.