Вступ. Мости — одна з найважливіших складових транспортної інфраструктури. Ці транспортні споруди збудовано із складних конструкцій, затрати на їх експлуатацію високі. В останній період на автомобільних дорогах України суттєво зросли інтенсивність руху і вага транспортних засобів. Забезпечення надійної та безаварійної їх експлуатації є першочерговою, складною і відповідальною задачею.
Проблематика. Після улаштування цементобетонного покриття на мосту на км 159+267 дороги Н-31 Дніпро – Царичанка – Кобеляки – Решетилівка через деякий час були виявлені тріщини на цементобетонному покритті поперек усього проїзду. Косі та поперечні тріщини невдовзі з'явилися в покритті на обох сусідніх мостах (окремі мости для різних напрямків руху). Розкриття тріщин досягало 1 мм.
Матеріали та методи. На мосту на км 159+267 застосована експериментальна конструкція — цементобетонне покриття із бетону класу В40.
Передбачено влаштування щільного водонепроникного бетону плити проїзної частини, товщиною 110 мм, із монолітного бетону класу В40 F300 W12 (С32/40, XF4, C1 0,20 згідно з ДСТУ Б В.2.7-176:2008, фракція щебеню 5-10 мм), після улаштування монолітної плити товщиною 200 мм, яка об`єднує балки прогонової будови.
Для дослідження пошкоджених конструкцій застосовувалися методи вимірювання розкриття тріщин за допомогою щупів, рулетки. Для визначення адгезії покриття з монолітною плитою були взяті зразки — круглі керни за допомогою керновідбірника. Міцність бетону вимірювалася склерометром.
Результати. У результаті проведених досліджень була виявлена відсутність адгезії цементобетонного покриття до монолітної плити моста.
Для досягнення високих експлуатаційних якостей необхідно розібрати пошкоджене цементобетонне покриття й улаштувати нове покриття щодо усунення дефектів покриття моста на км 159+267 автомобільної дороги Н-31.
Висновки. Проведені дослідження показали, що в цементобетонному покритті з’являються все нові і нові тріщини, розкриття старих збільшується. Причина тріщин — усадка бетону. Оскільки усадка бетону може тривати до 1,5 років, слід було чекати появи ще більшої кількості тріщин. Також виявилося, що цементобетонне покриття не має зчеплення з монолітною плитою прогонової будови.
З огляду на вищевказані причини, ремонт окремих тріщин є недоцільним.
Для досягнення високих експлуатаційних якостей необхідно розібрати пошкоджене цементобетонне покриття і улаштувати нове. З урахуванням можливостей підрядної організації була розроблена конструкція мостового полотна та покриття із асфальтобетону.