Нормативне забезпечення запровадження довгострокових контрактів на експлуатаційне утримання автомобільних доріг для забезпечення їх експлуатаційного стану

Опубліковано:
Номер: Випуск 22(2020)
Розділ: Економіка. Менеджмент
Cторінковий інтервал статті: 8-19
Ключові слова: автомобільна дорога, довгостроковий контракт, експлуатаційне утримання, нормативно-кошторисна база
Як цитувати статтю: Безуглий А. О., Бельська О. Л., Бібик Ю. М., Ракович І. В. Нормативне забезпечення запровадження довгострокових контрактів на експлуатаційне утримання автомобільних доріг для забезпечення їх експлуатаційного стану // Дороги і мости. Київ, 2020. Вип. 22. С. 8-19.
Як цитувати статтю (references): Аrtem Bezugliy, Olena Belska, Yuliya Bibyk, Ivan Rakovych Regulatory support for the implementation of long-term contracts on the operational maintenance of highways to ensure their operational condition // Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2020. Iss. 22. P. 8-19 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ»), м. Київ, Україна
http://orcid.org/0000-0003-3883-7968
Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-6900-796X
Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-7197-8909
Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-7083-9862

Анотація

Вступ. Рівень дослідження питання запровадження довгострокових контрактів на експлуатаційне утримання автомобільних доріг для забезпечення їх експлуатаційного стану за останніх кілька років значно підвищився, адже лише за останній рік було розроблено та затверджено
декілька основоположних нормативних документів, які дозволяють розпочати практичну реалізацію таких контрактів. Авторами статті буде розкрито питання визначення вартості довгострокових контрактів на експлуатаційне утримання автомобільних доріг для забезпечення їх експлуатаційного стану.

Проблематика. Однією з основних проблем, яка передувала проведеній роботі з дослідження та розроблення методичного забезпечення, була та поки що залишається низька якість експлуатаційного стану автомобільних доріг України. Згідно із оцінками експертів Світового економічного форуму, які здійснюють оцінку якості доріг у 141 країні світу, у 2019 році Україна посіла 119 місце з балом 3,0
із 7 можливих [1]. Вагомим фактором, є тенденція до певного ступеня нехтування експлуатаційним утриманням на користь більш значних інвестиційних проектів (реконструкція, капітальний ремонт, а то і будівництво). Нерегулярне та неналежне експлуатаційне утримання автомобільних доріг суттєво збільшує вартість наступних робіт із капітального ремонту чи реконструкції.

Мета. Метою статті є висвітлення основних теоретичних засад та обґрунтування розробленого механізму визначення вартості довгострокових контрактів на експлуатаційне утримання автомобільних доріг для забезпечення їх експлуатаційного стану та пов’язаних з ним нормативних документів, що забезпечують його реалізацію.

Матеріали та методи. У ході написання статті використовувався теоретичний метод наукових досліджень. Було використано метод аналізу в частині розроблених нормативних документів щодо визначення вартості робіт і рівнів обслуговування при експлуатаційному утриманні автомобільних доріг.

Результати. У даній статті було проаналізовано поточні напрацювання в розробленні нормативно-кошторисного забезпечення для функціонування довгострокових контрактів на експлуатаційне утримання автомобільних доріг для забезпечення їх експлуатаційного стану. Результатом роботи є механізм визначення вартості робіт, що виконуються за довгостроковими контрактами на експлуатаційне утримання за принципом забезпечення їх експлуатаційного стану та, зокрема, аналіз усіх документів, на яких він ґрунтується.

Висновки. Результати здійсненого аналізу дозволяють зробити висновок про те, що вітчизняні напрацювання для забезпечення запровадження довгострокових контрактів на експлуатаційне утримання автомобільних доріг для забезпечення їх експлуатаційного стану досягли того рівня, коли їх можна активно використовувати для модернізації системи експлуатаційного утримання доріг. Розкритий у статті аналіз ефективності таких контрактів і суть методичних рекомендацій переконує у достатньому нормативному забезпеченні розглянутого виду контрактів та окреслює подальші кроки для розвитку цього напрямку.

Посилання

  1. Roads quality ‒ Country rankings. URL: https://www.theglobaleconomy.com/rankings/roads_quality/ (дата звернення: 07.07.2020).
  2. Виконати аналіз та підготувати методичні документи для можливості реалізації довгострокових договорів на експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування» : звіт про НДР ДП «ДерждорНДІ». Київ, 2020.
  3. The Road Asset Management Concept. АвтоДорожный Консалтинг, 2005.
  4. Ukraine: Roads quality. URL: https://www.theglobaleconomy.com/Ukraine/roads_quality/ (дата звернення: 07.07.2020).
  5. Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України: Постанова Кабінету Міністрів України від 25.06.2020 N 560, редакція від 25.06.2020 // База даних Законодавство України / Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/560-2020-%D0%BF#Text (дата звернення: 07.07.2020).
  6. Session 3a: Performance-Based Maintenance Contract: Why? CAREC. URL: https://www.carecinstitute.org/wp-content/uploads/2012/11/Performance-Based-Maintenance-Contract-Why.pdf (дата звернення: 07.07.2020).
  7. Безуглий А.О., Ілляш С.І., Зеленовський В.А., Печончик Т.І., Стасюк Б.О. Вдосконалення системи експлуатаційного утримання мережі автомобільних доріг загального користування в Україні. Дороги і мости. Київ, 2017. Вип. 17. С. 14-26.
  8. Про автомобільні дороги: Закон України від 08.09.2005 N 2862-IV, редакція від 16.05.2020 N 2304-VIII // База даних Законодавство України / Верховна рада України. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2862-15 (дата звернення: 07.07.2020).
  9. Безуглий А.О., Концева В.В., Бібик Ю.М., Бельська О.Л. Довгострокові контракти на експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування державного значення як необхідний крок до збереження мережі доріг України.  International Scientific and Practical Conference International Trends in Science and Technology. Варшава, 2019. С. 19 – 24.
  10. Впровадження контрактів на основі кінцевих результатів в Україні. Досвід та перспективи розвитку. URL: https://nadu.com.ua/vprovadzhennya-kontraktiv-na-osnovi-kinczevih-rezultativ-v-ukra%D1%97ni-dosvid-ta-perspektivi-rozvitku/ (дата звернення: 07.07.2020).
  11. ДСТУ 8992:2020 Автомобільні дороги. Настанова з обґрунтування рівнів обслуговування під час експлуатаційного утримання. Київ, 2021 (Інформація та документація).
  12. ДСТУ 8993:2020 Автомобільні дороги. Рівні обслуговування під час експлуатаційного утримання. Київ, 2021 (Інформація та документація).
  13. СОУ 42.1-37641918-085:2018 Автомобільні дороги. Правила визначення вартості робіт з поточного ремонту та експлуатаційного утримання. Київ, 2018. 45 с. (Інформація та документація).
  14. МР Д.2.4-37641918-910:2020 Методичні рекомендації щодо реалізації довгострокових договорів (контрактів). Київ, 2020 (Інформація та документація).
  15. МР Д.2.4-37641918-911:2020 Методичні рекомендації з визначення прогнозних обсягів робіт з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування при реалізації довгострокових договорів (контрактів). Київ, 2020 (Інформація та документація).