Вступ. Експлуатаційне утримання автомобільних доріг — це комплекс заходів, спрямованих на збереження дорожньої інфраструктури та забезпечення безперервного руху транспорту. З економічної точки зору, це є базовим видом послуг, відповідно до якого формуються поточні витрати на підтримку функціональності дорожньої мережі, забезпечується економія ресурсів та зменшуються майбутні довгострокові витрати, пов’язані з капітальними ремонтами автомобільної дороги.
Динамічна договірна ціна під час експлуатаційного утримання автомобільних доріг є перспективним інструментом, який сприятиме адаптації до реалій сучасної економіки та забезпечить ефективне використання коштів. Однак її впровадження потребує чітких регламентів, прозорості процесів, покращення нормативної бази, розвитку технологій моніторингу та управління проєктами.
Якщо під час укладання договору через невизначеність витрат чи інші обставини остаточно встановити вид договірної ціни неможливо, сторони у договорі визначають вид динамічної договірної ціни, а також порядок її коригування в процесі виконання дорожніх робіт чи послуг. Отже, динамічна договірна ціна — кошторис, що підлягає уточненню у разі змінення поточних цін на ресурси, що враховані у договірній ціні, а також з інших підстав, визначених умовами договору.
Тому, використання динамічної договірної ціни при укладанні договорів на експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування дозволить підвищити економічну ефективність, оскільки: витрати підлягають уточненню відповідно до коливань цін на матеріально-технічні та трудові ресурси тощо; зменшуватимуться ризики для підрядників, що позитивно вплине на конкуренцію та якість послуг; при цьому державні кошти використовуватимуться раціональніше.
Таким чином, динамічний вид договірної ціни пропонує гнучкішу модель визначення вартості робіт і послуг та проведення взаєморозрахунків, що сприяє зменшенню ризиків для підрядників і замовників, забезпечує більш справедливий розподіл фінансових зобов’язань у разі коливань ринкових цін, а також формує умови для раціонального використання державних коштів та підвищенню економічної ефективності державних інвестицій.
Проблематика. Проблемами щодо визначення вартості робіт із експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування, а також значний внесок у розвиток теоретичних та практичних засад, розв’язанню різних питань із розвитком системи управління дорожнім господарством та транспортної інфраструктури України, досліджували у своїх наукових працях автори статті та такі науковці Ілляш С. І., Канін О. П., Ліпський Г. Є., Печончик Т. І., Прусенко Є. Д., Стасюк Б. О., Цинка А. О. та інші.
Питання щодо вірного визначення вартості робіт та послуг на всіх етапах інвестиційного процесу набуває особливої актуальності в умовах і без того складної економічної ситуації, шо склалася в країні на фоні ведення бойових дій з боку російської федерації, а також обмеженого рівня фінансування, існуючого на сьогодні, оскільки неможливо забезпечити повне належне фінансування служб відновлення інфраструктури в областях, за якими закріплені функції замовника робіт з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування.
За результатами здійсненого аналізу державних закупівель через систему електронних закупівель Prozorro видно, що переважна більшість договорів на експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування укладається на строк 3 роки. За цей період може відбутись непрогнозоване зростання вартості матеріально-технічних та трудових ресурсів, що може відобразитись у нездатності підрядника виконувати як окремі види робіт, так і роботи взагалі за твердою договірною ціною. Це може мати негативний вплив на забезпечення безперервного, безпечного та зручного руху транспортних засобів на автомобільних дорогах.
У таких умовах необхідно передбачити можливість щодо застосування динамічної договірної ціни під час виконання робіт з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування, що відповідатиме сучасним умовам ринкової економіки.
Мета. Метою статті є обґрунтування доцільності застосування динамічної договірної ціни при заключенні договорів на виконання робіт із експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування, що створить передумови для внесення змін у відповідні нормативні документи, а також сприятиме більш раціональному та ефективному використанню бюджетних коштів.
Матеріали та методи. Під час проведення даного дослідження виконувався аналіз нормативно-правових актів і нормативних документів, які регламентують порядок застосування договірної ціни при виконанні дорожніх робіт та послуг, а також був проведений аналіз світового досвіду щодо реалізації контрактів за умовами динамічної договірної ціни.
Результати. У ході проведеного дослідження було проаналізовано доцільність застосування динамічної договірної ціни під час виконання робіт з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування. З урахуванням практики виконання цих робіт у провідних країнах світу, а також аналізу нормативно-правових актів і документів було зроблено висновки та підготовлено пропозиції щодо застосування динамічної договірної ціни при укладанні договорів на експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування.
Висновки. Впровадження змін, що стосуються застосування динамічної договірної ціни стане важливим кроком на шляху покращення механізмів ціноутворення, головний результат якої це гнучка система взаєморозрахунків за виконані роботи чи послуги.