Оцінка епоксидно-бітумного композиту для його застосування в асфальтобетонних тонкошарових покриттях на автодорожніх мостах

Опубліковано:
Номер: Випуск 26(2022)
Розділ: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Cторінковий інтервал статті: 172–182
Ключові слова: бітум, довговічність, епоксидно-бітумний композит, епокси- асфальтобетон, епоксиасфальтобетонна суміш, епоксидна смола, залізобетонна плита, колієстійкість, міст, мостове покриття, ортотропна плита, покриття
Як цитувати статтю: Онищенко А. М., Зеленовський В. А. Оцінка епоксидно-бітумного композиту для його застосування в асфальтобетонних тонкошарових покриттях на автодорожніх мостах. Дороги і мости. Київ, 2022. Вип. 26. С. 172–182.
Як цитувати статтю (references): Artur Onyshchenko, Volodymyr Zelenovskyi. Evaluation of epoxy-bitumen composite for its application in asphalt concrete thin-layer coatings on highway bridges. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2022. Iss. 26. P. 172–182 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-5834-5456
Національний транспортний університет (НТУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-1040-4530

Анотація

Вступ. У цьому огляді епоксидні складові, зокрема епоксидну смолу та її затверджувач (термореактивні полімерні добавки), визначено у якості основного компоненту епоксидно-бітумного композиту (далі — ЕБК), який входить до складу асфальтобетонної суміші. Стаття спрямована на висвітлення отриманих результатів досліджень, що проведені з метою визначення фізико-механічних властивостей тонкошарового асфальтобетонного покриття із застосуванням ЕБК з метою його використання на автодорожніх мостах.

За результатами лабораторних випробувань епоксиасфальтобетон (далі — ЕАБ) можна вважати одним з кращих виборів для наступного покоління довговічних матеріалів для влаштування тонкошарових покриттів на автодорожніх мостах, враховуючи його механічні властивості і термічну стабільність [1], а також економічну життєздатність, відсутність потреби у гідроізоляції мостового полотна, надмірних витрат на технічне обслуговування та відновлення і довготривалий строк експлуатації.

Проблематика. Одним із основних механізмів руйнування асфальтобетонних покриттів на автодорожніх мостах, особливо з ортотропною плитою, є постійна їх динаміка від зовнішніх впливів, що викликає значні деформації, які нещадно впливають на довговічність всієї мостової конструкції.

Ураховуючи термореактивну природу епоксидних складових ідея застосування їх у якості модифікатора бітуму виникала з метою мінімізації деформацій асфальтобетонного покриття на мостах, зниження навантаження від маси мостового полотна на прогонові будови,
а також підвищення стійкості покриття до впливу агресивних середовищ [2].

Дослідження фізико-механічних характеристик ЕАБ були здійснені за методологією Superpave.

Мета роботи. Метою статті є представлення фізико-механічних характеристик ЕАБ  порівняно з традиційним асфальтобетоном на полімерному бітумі для якісної оцінки застосування ЕБК під час виготовлення епоксиасфальтобетонних сумішей (далі — ЕАБС) та визначенні дійсної можливості і рівня ефективності використання таких сумішей для влаштування мостового покриття на автомобільних дорогах, ураховуючи основну ціль — підвищення його довговічності при різних частотах навантажень за рахунок покращення показників міцності, тріщиностійкості та колієстійкості.

Для досягнення зазначеної мети проведено комплекс експериментальних досліджень,
із порівнянням характеристик  ЕАБ та ряду  протоколів Superpave досліджених асфальтобетонів на полімерних бітумах, таких як:

  • границя міцності на стиск за температури 50 °С, 20 °С та 0 °С;
  • густина та водонасичення;
  • границя міцності на розтяг при розколюванні;
  • стійкість, умовна пластичність та показник умовної жорсткості за методом Маршалла;
  • стійкість до утворення колії.

Звернено особливу увагу на визначення стійкості ЕАБ до утворення колії, оскільки під час виконання окремих етапів досліджень було виявлено, що при отримані позитивних результатів випробувань за іншими показниками, зокрема за показниками міцності, далеко не факт, що матеріал здатен пройти випробування на колієстійкість.

Після завершення відповідного комплексного натурного випробування мостового покриття з ЕАБ планується кількісна оцінка ефективності його використання порівняно з аналогічними типами покриттів, призначених для збільшення їх строку служби
(від 30 до 40 років).

Матеріали і методи. Тонкошарове асфальтобетонне покриття на модифікованому термореактивними полімерними добавками бітумі для його застосування на ортотропній або залізобетонній плиті проїзної частини автодорожнього мосту.

Результати. Проведено оцінку фізико-механічних властивостей ЕБК, визначено рівень ефективності та можливість його застосування в асфальтобетонних тонкошарових покриттях на автодорожніх мостах для покращення їхньої якості та підвищення довговічності. Проведено комплекс лабораторних досліджень з метою порівняння властивостей ЕАБ та традиційних асфальтобетонів на полімерному бітумі.

Висновки. Після детального вивчення компонентів ЕАБ та проведеного огляду системи і механізму затвердівання було вивчено його фізико-механічні властивості. Проведені випробування показали, що ЕАБ є жорсткішим матеріалом порівняно із традиційним асфальтобетоном на полімерному бітумі і продемонстрував значно вищу міцність на стиск, набагато кращу стійкість до утворення колії, а також кращі властивості міцності на розтяг при розколюванні, стійкості, умовної пластичності, умовної жорсткості та водонепроникності. Показники при низькотемпературних випробуваннях ЕБК були значно вищими, ніж полімерних бітумів, а результати на міцність при розтягу показали, що він є більш стійким до розтріскування при низькій температурі [2]. Тому можна зробити висновок, що ЕАБ має впевнену перспективу для  застосування в якості покриття на ортотропній або залізобетонній плиті проїзної частини автомобільного мосту. Однак, його використання потребує особливої уваги при встановленні тривалості і температури затвердівання ЕБК, а також під час підбору оптимального складу суміші та технології приготування, адже недотримання зазначеного може значно впливати на його фізико-механічні властивості.

Посилання

  1. Онищенко А. М. Наукові основи підвищення стійкості асфальтобетонного покриття до утворення колії на автодорожніх мостах: дис. … док. тех. наук. Київ, 2017. 37 с.
    URL: https://u.to/C785GQ (дата звернення: 06.07.2021).
  2. Liu, X. W. and Zhang, X. N. Application of Japanese TAF Epoxy Asphalt Concrete in Deck Pavement (Дослідження застосування японського епоксидного асфальтобетону TAF на мостовому покритті Deck). Journal of Bridge and Tunnel Machinery and Construction Technology. Hong Kong. 2010. № 1. P. 69–71. URL: https://u.to/YBk6HA (дата звернення: 14.07.2022).
  3. Кіщинський С. В., Копинець І. В. Звіт про науково-дослідну роботу «Провести дослідження та розробити енерго та ресурсозберігаючі технології влаштування довговічних дорожніх покриттів з використанням термореактивних модифікаторів асфальтобетону з епоксискладовою». Київ, 2018. 122 с. (Інформація та документація).
  4. Chen, L., Qian, Z. D., and Luo, S. Experimental Study on Dynamic Modulus of Thermosetting Epoxy Asphalt Mixture for Steel Deck Pavement (Експериментальне дослідження динамічного модуля термореактивної епоксидної асфальтобетонної суміші для сталевих настилів). Journal of Southeast University (English Edition). Hong Kong. 2010. Vol. 26, № 1. P. 112–116. URL: https://cutt.ly/2LSVj70 (дата звернення: 14.07.2022).
  5. Jianming Wei, Yuzhen Zhang. Study on the Curing Process of Epoxy Asphalt (Дослідження процесу затвердіння епоксидного асфальту). Journal of Testing and Evaluation. Beijing. 2012. Vol. 40, No. 7. P. 1–8. URL: https://u.to/HMv5Gg (дата звернення: 12.07.2022).
  6. Р В.2.7-37641918-893:2018 Рекомендації з приготування та застосування епоксиасфальтобетонних сумішей. Київ, 2018. 24 с. (Інформація та документація)
  7. Qian, Z.D., Luo, S., and Wang, J.W. Laboratory Evaluation of Epoxy Resin Modified Asphalt Mixtures (Лабораторна оцінка асфальтобетонних сумішей, модифікованих епоксидною смолою). Journal of Southeast University (English Edition). Hong Kong. 2007. Vol. 23, № 1. P. 117–121. URL: https://u.to/6xg6HA (дата звернення: 16.07.2022).
  8. ДСТУ 9116:2021 Бітум та бітумні в’яжучі. Бітуми дорожні, модифіковані полімерами. Технічні умови. Київ, 2021. 12 с. (Інформація та документація).
  9. СОУ 42.1-37641918-100:2013 Будівельні матеріали. Бітуми дорожні модифіковані з використанням лабораторної лопатевої мішалки. Методи контролю процесу модифікації. Київ, 2013. 14 с. (Інформація та документація)
  10. Онищенко А. М. Підвищення довговічності асфальтобетонних шарів за рахунок використання полімерних латексів: автореферат дис. … канд. тех. наук. Київ, 2008. 21 с.
    URL: https://u.to/xEIhFg (дата звернення: 08.07.2022).
  11. Yang, J., Lu, H.Z., Yuan, D.Q. (2007). Evaluation of Modification Effects of Epoxy Resin Based on Performance of Asphalt Mixtures (Оцінка модифікаційних ефектів епоксидної смоли на основі характеристик асфальтобетонних сумішей). Journal of Southeast University (English Edition). Hong Kong. 2007. Vol. 23, № 1. P. 122–126. URL: https://cutt.ly/nLSVumH (дата звернення: 17.07.2022).
  12. Yildirim, Y. Polymer Modified Asphalt Binders (Полімермодифіковані асфальтобетонні в’яжучі). Journal of Construction and Building Materials, Netherlands. 2007. Vol. 21, Issue 1. P. 66–72. URL: https://u.to/lhg6HA (дата звернення: 15.07.2022).
  13. Кожушко В.П., Бильченко А.В., Кислов А.Г., Бережная Е.В., Безбабичева О.И, Бугаевский С.А., Краснов С.Н., Краснова Е.С. Монография «Повышение долговечности автодорожных мостов (Підвищення довговічності автодорожніх мостів)». Харьков, 2016. 236 с. (Інформація та документація).
  14. ДСТУ 4044:2019 Бітуми нафтові дорожні в’язкі. Технічні умови. Київ, 2019. 11 с. (Інформація та документація).
  15. ДСТУ 8959:2019 Асфальтобетонні суміші та асфальтобетон дорожні на основі бітумів, модифікованих полімерами. Технічні умови. Київ, 2019. 14 с. (Інформація та документація).
  16. ДСТУ Б В.2.7-119:2011 Суміші асфальтобетонні і асфальтобетон дорожній та аеродромний. Технічні умови. Київ, 2012. 59 с. (Інформація та документація).
  17. ДСТУ Б В.2.7-319:2016 Суміші асфальтобетонні і асфальтобетон дорожній та аеродромний. Методи випробувань. Київ, 2016. 64 с. (Інформація та документація).