Особливості термонапруженого стану асфальтобетонного дорожнього покриття з гумовими включеннями

Опубліковано:
Номер: Випуск 26(2022)
Розділ: Будівництво та цивільна інженерія
Cторінковий інтервал статті: 124–137
Ключові слова: автомобільна шина, асфальтобетонна суміш, бітум, гума, гумові включення, модифікування, рециркулювання, термонапруження, термопружність
Як цитувати статтю: Шлюнь Н. В. Особливості термонапруженого стану асфальтобетонного дорожнього покриття з гумовими включеннями. Дороги і мости. Київ, 2022. Вип. 26. С. 124–137.
Як цитувати статтю (references): Nataliia Shliun. Features of the thermal stressed state of road coatings with rubber inclusions. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2022. Iss. 26. P. 124–137 [in Ukrainian].

Автори

Національний транспортний університет, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-1040-8870

Анотація

Вступ. За міжнародними оцінками [18] щорічно у світі 1,5 мільярди зношених шин йдуть до відходів. Їхня значна частина зберігається на звалищах, закопується у землю або спалюється, забруднюючи при цьому повітря, стічні води та ґрунти шкідливими й отруйними  газами, а також рідкими і твердими фракціями.  У той же час гума має ряд корисних і цінних для індустрії речовин, рециркуляція яких дозволить значно зменшити забруднення навколишнього середовища та отримати матеріальні вигоди. До того ж матеріал зношених шин володіє рядом унікальних термомеханічних якостей, привабливих для промислового застосування, включаючи низьку густину, гарні термо- і електроізоляційні властивості, механічну пружність та міцність тощо. Одним із перспективних напрямків рециркуляції зношених шин є їх застосування в якості домішок  в асфальтобетонні матеріали дорожніх покриттів. Однак, як показали натурні випробування, механічні властивості таких матеріалів в значній мірі залежать від домішок в матеріал і модифікації їхніх властивостей бітумною фракцією. Оскільки в науковому середовищі  ці питання проаналізовані недостатньо, проблема їх вивчення є актуальною.

Проблематика. Проблема рециклінгу матеріалу зношених автомобільних шин у дорожньому будівництві здебільшого обмежується нестабільністю термомеханічних властивостей асфальтобетонних сумішей з домішками гумової крихти залежно від розміру її зерна, відсотка  об’ємних включень і рівня модифікування бітумом. Встановлення раціональних параметрів, які характеризують ці фактори, може бути реалізовано шляхом математичного розв’язання задачі про термодеформований стан дорожнього покриття із застосуванням методів теорії термопружності.

Мета. Мета статті полягає у визначенні причин, що призводять до порушення міцності асфальтобетонних матеріалів з домішками гумових крихт. Із цією метою аналізується вплив несумісності  термомеханічних характеристик (модулів пружності, коефіцієнтів Пуассона та коефіцієнтів температурного розширення) бітуму та гуми на концентрацію додаткових внутрішніх термонапружень у системі, що викликані сезонними та добовими змінами температури.

Матеріали та методи. Для проведення досліджень використовуються методи математичного моделювання із застосуванням основних положень теорії термопружності. Вважається, що бітум являє собою пружне середовище, в яке включена гумова крихта, що моделюється пружною кулею. Складені рівняння термопружної рівноваги системи при зміні її температури, сформульовані крайові рівняння та умови пружної взаємодії бітумного середовища та гумового включення на поверхні їхнього контакту. Методами аналітичних перетворень  побудовано в замкнутій формі розв’язки цих рівнянь, які дозволяють визначати термонапруження в обох фракціях системи та їх залежності від значень параметрів термопружності. Сформульований принцип відповідності розв’язків задач теорії пружності та в’язкопружності, який дозволяє використовувати отримані розв’язки для аналізу термоміцності реальних асфальтобетонних дорожніх покриттів.

Результати. У роботі методами математичного моделювання розкриті причини низької термоміцності бітумних матеріалів із включеннями у вигляді гумових крихт. Показано, що вона пов’язана з термопружною несумісністю бітуму та гуми, що обумовлена практичною об’ємною нестисливістю гуми та різницею значень коефіцієнтів температурного лінійного розширення цих матеріалів. Відмічена позитивна роль модифікування гуми бітумом, що дозволяє зменшити термопружну нестисливість цих матеріалів та обумовленою нею концентрацію термонапружень на поверхні контакту бітуму та гумового зерна.

Висновки. За допомогою теоретичного аналізу термопружного стану бітумного матеріалу з резиновими включеннями встановлена причина концентрації термонапружень на поверхні контакту цих фракцій, що обумовлена несумісністю їх параметрів термопружності. Отримані результати дають можливість встановлювати шляхи раціонального модифікування гуми бітумом, які дозволяють підвищувати термоміцність дорожніх покриттів в умовах сезонних і добових змін температури і, тим самим, збільшувати їх довговічність.

 

Посилання

  1. Жданюк В.К., Костін Д.Ю., Петров В.І. Дослідження впливу гумової крихти як стабілізувальної домішки на властивості щебенево-мастикового асфальтобетону. Вісник ХНАДУ. 2019. Вип.86. Т.ІІ. С. 19–23.
  2. Коваленко А.Д. Основы термоупругости: Киев: Наукова Думка, 1970. 239 с.
  3. Лунева Г.И. Старые шины – и опасный, и полезный вид отходов. Рециклинг отходов. 2008. №1(13). С. 2–10.
  4. Оксак С.В. Влияние резиновой крошки на свойства битума и асфальтобетона. Вестник ХНАДУ. 2017. Вып. 79. С. 133–137.
  5. Хлібишин Ю.Я., Почапська І.Я., Гринишин О.Б., Нагурський А.О. Дослідження модифікації дорожніх бітумів гумовою крихтою. Вісник Національного університету «Львівська політехніка» Хімія, технологія речовин та їх застосування. 2014. № 787. С. 144–148.
  6. Юнусова Г.Б. Анализ цикла обращений отходов автомобильных шин. Вестник ИГУ. 2013. № 35. С. 48–53.
  7. Abbas Mohajerani, Lucas Buznett, John V. Smith, Stefan Markovski, Glen Rodwell, Md Tareq Rahman, Halenur Kurmus, Mehdi Mirzbabaei, Arul Arulrajan, Suksun Horpibulsuk, Farsid Maghool. Recycling waste rubber tyres in construction materials and associated environmental considerations: A review. Resources, Conservation and Recycling, April 2020. Vol. 155. 104679, P.1–17.  DOI: https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2020.104679.
  8. Christensen R.M. Mechanics of Composite Materials; Wiley: New York, NY, USA, 1979, 348 р.
  9. Delatte N. Concrete Pavement Design, Construction, and Perfomance. Taylor & Francis, London and New York, 2008, 1-372.
  10. Gao W. Study on properties of recycled tyre rubber modified asphalt mixture using dry process. Construction and Building Materials. 2007. Vol. 21, P. 1011–1015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2006.02.004.
  11. Khazanovich L. The elastic-viscoelastic correspondence principle for non-homogeneous materials with time translation non-variant properties. Intern. Journ. Solids and Structures. 2008. Vol. 45(15). P. 1–9. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijsolstr.2008.04.011.
  12. Krishnan J.M., Rajagopal K.R. Review of the uses and modeling of bitumen from ancient to modern times. American society of mechanical engineers. Appl Mech Rev. 2003. 56(2). P. 149–214. DOI: https://doi.org/10.1115/1.1529658.
  13. Lee E.H. Stress analysis in viscoelastic bodies. Quarterly of Aplied Mathematics. 1955. Vol. 13. P. 183–190.
  14. Leslie R.G. Treloar. The mechanics of rubber elasticity. Journal of Polymer Science Polymer Symposia. March 2007. 48(1). P. 107–123. DOI: https://doi.org/10.1002/polc.5070480110
  15. Lyon R.E., Farris R. J. Thermomechanics of rubber at small strains. Polymer. 1987. Vol. 28(7). P. 1127–1132.
  16. Marcela Fiedlerova, Petr Jisa, Kamil Stepanek. Using various thermal analytical methods for bitumen characterization. International Journal of Pavement Research and Technology. 2021. Vol.14. Issue 4. P. 459–465. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s42947-020-0157-2.
  17. Mashaan N.S., Ali A.H., Karim M.R., Abdelaziz M. Effects of crumb rubber concentration on physical and rheological properties of rubberised bitumen binders. International Journal of Physical Sciences. 2011. Vol.6, 4. P. 684–690.
  18. Mashiri Soledad, Vinod J.S., Sheikh MD Neaz, Tsang Hing-Ho. Shear strength and dilatancy behavior of sand-tyre chip mixtures. Soils and Foundations. Tokyo. May 2015. Vol. 55(3). P. 517–528.  DOI:10.1016/j.sandf.2015.04.004.
  19. Miller W., Smith S.W., Mackenzie D.S., Ewans K.E., Negative Thermal Expansion: a Review.  Journal of Material Science. 2009. Vol. 44.  P. 5441–5451. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s10853-009-3692-4.
  20. Noda N., Hetnarski R.B., Tanigawa Y., Thermal Stresses: 2nd edition, New York: Taylor and Francis, 2003.
  21. Nuha Salim Mashaan, Asim Hasan Ali, Mohamed Reham Karim, Mahrez Abdelaziz. An overview of crumb rubber modified asphalt. Intern. Journ. of Physical Sciences. 2011. Vol. 7(2). P. 166–170. DOI: 105897/IJPSX11.007.
  22. Paulino G.H., Jin Z.-H. Correspondence principle in viscoelastic functionally graded materials. ASME J. Appl. Mech. 2001. Vol. 68. P. 129–132. DOI: https://doi.org/10.1115/1.1331286.
  23. Presti D.L. Recycled tyre rubber modified bitumens for road asphalt mixture: a literature review. Construction and Building Materials. 2013. 49. P. 863–881. DOI: https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2013.09.007.
  24. Read W.T. Stress analysis for compressional viscoelastic materials. Journal of Aplied Physics, 1950. Vol. 21. P. 671–674.
  25. Sips R. General Theory of deformation of viscoelastic substainces. Journal of Polymer Science. 1951. Vol. 7. P. 191–205. DOI: https://doi.org/10.1002/pol.1951.120070208.
  26. Takenaka K., Negative Thermal Expansion Materials: Technological Key for Control of  Thermal Expansion.  Science and Technology of Advanced Materials. 2012. Vol. 13. P. 1–11. DOI: 10.1088/1468-6996/13/1/013001.
  27. Tao Ma, Yongqiang Zhong, Tao Tang, Xiaoming Huang. Design and evalution of heat-resistant asphalt mixture for permafrost regions. Internationl Journal of Civil Engineering. 2016. Vol.14(5). P. 339–346. DOI: 10.1007/s40999-16-0039-9.
  28. Teltaev B., Amirbaev E., Radovsiy B. Evaluating the effect of polymer modification on the low-temperature rheological properties of asphalt binder. Polymers. 2022. 14. 2548. DOI: https://doi.org/10.3390/polym14132548.