Вступ. Розглянуто питання розрахунку аркової дорожньої споруди з гофрованого металу на основі числового моделювання за методом скінчених елементів (МСЕ) з використанням фактичних параметрів перерізу металевих гофрованих конструкцій (МГК).
Проблематика. У минулі роки для розрахунків і випробувань дорожніх споруд з МГК розглядалася умовна проста прямокутна форма перерізу, еквівалентна за згинальною жорсткістю гофрованому профілю. Це було прийнято для спрощення розрахунків і досліджень. Такій підхід використовують і в сучасних нормах з проєктування споруд з МГК. Але це не зовсім коректне спрощення.
Мета і завдання. Показати можливість уникнути зайвої умовності і спрощеності розрахункової схеми і отримати більш коректні і більш інформативні результати розрахунку споруд з МГК.
Методи досліджень і результати. Мета і завдання реалізуються розрахунково-теоретичним аналізом і числовим моделюванням за МСЕ з використанням конкретного прикладу розрахунку дорожньої споруди (малого мосту) з МГК.
Розрахункову модель складено відповідно до дійсної форми гофрів, без переходу до умовної простої прямокутної форми перерізу елементів арки, еквівалентних за згинальною жорсткістю. За основну розрахункову умову за міцністю у даної роботі прийнято умову не перевищення розрахунковим навантаженням несучої здатності арки, як складової частини системи «споруда ¾ ґрунт». Несну здатність споруди у даної роботі розглянуто як суму власної несучої здатності арки (поза ґрунтом) і додатка, якій забезпечує пружний опор ґрунту насипу у відповідь на переміщення арки у бік ґрунту. Для визначення додатка несної здатності за рахунок опору ґрунту модель арки прийнято як «механізм» з повними шарнірами у місцях найбільших напружень і деформацій арки. Геометрична незмінність «механізму» забезпечується додатковими стрижнями, які моделюють опор ґрунту переміщенням арки. Зусилля у цих стрижнях мають бути відповідними рівнодіючій опору ґрунту. Додаток несної здатності визначається як навантаження на арку, при якому зусилля у додаткових стрижнях дорівнюють рівнодіючої опору ґрунту насипу допустимим переміщенням арки у бік ґрунту.
Висновки. Показана можливість виконати розрахунок дорожньої споруди з МГК з урахуванням фактичних параметрів перерізу елементів з отриманням більш коректних і більш інформативних результатів (зокрема з визначенням розподілу напружень у ділянках гофрів), а також запропонована основа для подальших досліджень і розроблення пропозицій для доповнення і корегування норм з проєктування таких споруд.