Вступ. Розглянуто загальну роль систем вагового контролю автомобільних транспортних засобів на дорозі методом зважування в русі (WiM, Weght-in-Motion) в забезпеченні збереженості транспортної інфраструктури та безпеки руху.
Проблематика. Проблематика статті стосується питань впровадження сучасних технологій зважування в русі на високій швидкості (HS-WiM, High-Speed WiM), де умови вимірювання навантаження від транспортного засобу спричиняють високу похибку вимірювання.
Мета. Основною метою статті є виконання аналітичного огляду методів вагового контролю транспортних засобів, конкурентних аспектів існуючих WiM-технологій, а також аналіз практики застосування WiM.
Результати. Виконання аналітичного огляду дозволило отримати наступні результати:
- показано, що основний принцип роботи систем WiM полягає у визначанні динамічного навантаження на колесо/вісь транспортного засобу, що передається на дорожнє покриття; отримані таким чином дані використовуються для виявлення транспортних засобів з навантаженням понад нормоване. Сучасні WiM-системи дають можливість отримувати дані щодо кількості осей, відстані між осями, довжини та швидкості транспортного засобу, динамічного навантаження на вісь (або колесо), кількості еквівалентів стандартного навантаження на вісь, а також дані щодо характеристик транспортного потоку;
- визначено, що WiM-системи можна розділити на два основних типи: системи, що працюють за низької швидкості руху транспортного засобу (до 15 км/год, LS WiM), і такі, що працюють за усталеної швидкості руху транспортного потоку (до 130 км/год, або висока швидкість, HS WiM). Системи LS WiM забезпечують точність вимірювання в діапазоні від 3 % до 5 % і відносяться до дозволених законодавчою метрологією методів вагового контролю транспортних засобів, як і статичне зважування. HS WiM-контроль є більш чутливим до зовнішніх факторів внаслідок ефекту динамічної дії транспортного засобу і тому не може забезпечити зазначену вище точність вимірювань, більше того, не може забезпечити належну точність для задовільної кількості вантажних транспортних засобів. Системи HS WiM не затверджені законодавчою метрологією;
- проаналізовано чинники впливу на точність вимірювання в системах HS WiM. Показано, що ефект динамічної дії транспортного засобу (та, відповідно, похибку вимірювань) може бути зменшено завдяки відповідності стану дорожнього покриття стандартним вимогам, які стосуються, головним чином, нерівності [шорсткості] поверхні дорожнього покриття.
Висновки. Сучасні WiM-технології, які базуються на системах HS WiM, ефективно застосовуються для контролювання, у багатьох аспектах, транспортного потоку, у цілях збору даних для проєктування та сталої експлуатації доріг і мостів, охоплюючи проєкти з відновлення інфраструктури. Усталена практика вчинення обмежень щодо транспортних засобів з навантаженням понад нормоване передбачає застосування систем HS WiM для попереднього скринінгу, коли HS WiM підтримується системою LS WiM або статичним зважуванням. Внаслідок ефекту динамічної дії транспортного засобу HS WiM-контроль не може забезпечити точність вимірювань, яка дорівнює точності методів LS WiM або статичного зважування. Розвиток технологій HS WiM спрямований на уможливлення їх застосування для прямого вчинення обмежень щодо транспортних засобів з навантаженням понад нормоване, що може бути забезпечено виключно затвердженням HS WiM законодавчою метрологією.