Вступ. Темпи зростання обсягу перевезень і кількості автотранспортних засобів зумовили той факт, що транспортно-дорожні системи в даний час виступають потужним техногенним чинником впливу на довкілля. У зв’язку з цим в коло завдань автомобільного транспорту як галузі економічної географії входить вивчення закономірностей взаємодії транспортних систем, як галузевих, так і регіональних, не тільки з територіально-виробничими системами і системами розселення, а й з навколишнім середовищем.
Проблематика. Незважаючи на гостроту екологічних проблем функціонування транспорту, даний напрямок досліджень не отримав досить широкого розвитку: недостатньо вивчені еколого-економічні аспекти дорожнього будівництва, як основи функціонування транспортної мережі, у тому числі на сільських територіях.
Актуальність обраної теми визначається також слабким розробленням системного підходу в питанні взаємодії системи «транспорт – автодорога – навколишнє середовище», відсутністю кількісних показників для вивчення поширення впливів автотранспорту в межах всієї комунікаційної мережі і окремих її ланок.
Мета. Проведення аналізу існуючих і новостворення науково-обґрунтованих рішень екологічних проблем автомобільних доріг і виробничих підприємств дорожнього будівництва.
Матеріали і методи. Аналіз літературних джерел та проведення досліджень з питання мінімізації негативного впливу дорожнього будівництва на екосистеми та оптимізації економічних витрат.
Результати. Дорожнє будівництво, будучи ключовим елементом інфраструктури, має значний вплив на екологічну та економічну сфери. Стаття присвячена аналізу еколого-економічних аспектів дорожнього будівництва, включаючи оцінку впливу на навколишнє природне середовище, використання ресурсів, економічну ефективність та соціальні наслідки. Розглядаються сучасні технології та методи, спрямовані на мінімізацію негативного впливу дорожнього будівництва на екосистеми та оптимізацію економічних витрат. Особлива увага приділяється питанням сталого розвитку та необхідності інтеграції екологічних та економічних критеріїв у процесі прийняття рішень щодо дорожнього будівництва. У сучасних умовах, коли Україна активно розвиває інноваційну економіку, екологічні виклики вимагають переосмислення традиційних економічних підходів та ролі держави. Це означає, що екологічна політика має стати не просто набором заходів, а комплексною системою, спрямованою на: підвищення добробуту суспільства; покращення якості життя; раціональне використання природних ресурсів. Наголошено на тому, що заходи з охорони довкілля повинні враховуватися на всіх етапах будівництва автомобільних доріг, починаючи від досліджень і проєктування, закінчуючи заготівлею матеріалів, їх транспортуванням, будівельно-монтажними роботами та контролем якості. І автомобільні дороги, і транспортні засоби, залежно від багатьох чинників, можуть завдавати шкоди довкіллю як протягом тривалого, так і короткого часу. У статті основна увага зосереджена на впливі саме автомобільних доріг. Удосконалюється сучасний підхід до дорожнього будівництва, який передбачає врахування еколого-економічних аспектів, що дозволяє збалансувати потреби розвитку з охороною довкілля.
Висновки. Запропоновані шляхи досягнення балансу раціонального, еколого-обґрунтованого дорожнього будівництва через екологічно обґрунтоване проєктування, оцінку впливу на навколишнє середовище, екологічний моніторинг, залучення громадськості, спрямовані на сталий збалансований еколого-економічний розвиток дорожнього господарства.
Розроблені основні еколого-орієнтовані заходи у дорожньо-будівельній та дорожньо-транспортній сфері сприятимуть досягненню поставленої мети.