Концептуальні засади пріоритезації фінансового забезпечення заходів з дорожніх робіт та послуг

Опубліковано:
Номер: Випуск 29(2024)
Розділ: Економіка. Менеджмент
Cторінковий інтервал статті: 13-24
Ключові слова: пріоритезація, фінансове забезпечення, дорожні роботи, дорожні послуги, нормативно-правові акти, транспортно-експлуатаційний стан, розподіл фінансування, утримання, автомобільні дороги.
Як цитувати статтю: Безуглий А. О., Стасюк Б. О., Ілляш С. І., Печончик Т. І., Мудриченко Н. С., Комар В.Ю. Концептуальні засади пріоритезації фінансового забезпечення заходів з дорожніх робіт та послуг. Дороги і мости. Київ, 2024. Вип. 29. С. 13–24
Як цитувати статтю (references): Artem Bezuglyi, Bohdan Stasiuk, Serhii Illiash, Taras Pechonchyk, Nataliia Mudrychenko, Viktor Komar. Conceptual framework for prioritizing financial support for road works and services. Kyiv, 2024. Issue 29. P. 13–24 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-3001-8012
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
http://orcid.org/0000-0003-3883-7968
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-2634-9257
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-9423-5518
Національний транспортний університет (НТУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-3093-6822
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-2504-6577

Анотація

Вступ. Транспортно-експлуатаційний стан мережі автомобільних доріг в Україні на сьогодні перебуває в незадовільному стані. Крім цього, внаслідок бойових дій були значно переорієнтовано транспортні потоки, змінився розподіл вантажів та пасажирів за видами транспорту, а також змінились види та характер вантажів, що в свою чергу має ураховуватися при відновленні та розвитку мережі автомобільних доріг. Разом з тим, на автомобільних дорогах загального користування продовжує рухатись транспорт цивільного призначення, що викликає необхідність у забезпеченні безпечного та комфортного проїзду автомобільного транспорту.

Проблематика. Ураховуючи поточний транспортно-експлуатаційний стан мережі автомобільних доріг, суттєве зменшення рівня фінансування дорожньої галузі (яке було вимушено зменшене внаслідок спрямування коштів Державного дорожнього фонду на потреби Збройних Сил України), виникає нагальна потреба в перегляді існуючих підходів до розподілу фінансування дорожніх робіт та послуг.

Мета. Сформувати концептуальні засади до пріоритезації фінансового забезпечення окремих проєктів дорожніх робіт та послуг з урахуванням сучасних методів економічного аналізу та дисконтування грошових потоків.

Матеріали та методи. У статті використовується системний (комплексний) підхід, який представляє собою сукупність загальнонаукових методологічних принципів (вимог), в основі яких лежить розгляд об'єктів як систем. Пріоритетом здійснення цього процесу є забезпечення належного рівня об’єктивності даних, своєчасність та актуальність опрацьованої інформації.

Крім цього, в статті використовуються наступні методи наукового пізнання, як аналізування,  синтезування та порівняння,  а також основні методи економічного аналізу.

Результати. Сформульовано концептуальні засади до пріоритезації фінансового забезпечення дорожніх робіт та послуг на основі методу аналізу, який можливо використовувати для пріоритезації проєктів дорожніх робіт в умовах бюджетних обмежень з урахуванням поточного транспортно-експлуатаційного стану автомобільної дороги.

Висновки. В основі пріоритезації дорожніх проєктів лежить стратегічне планування, що дозволяє оцінити потреби та напрями розвитку дорожньої мережі за допомогою ряду транспортно- експлуатаційних даних та системно підійти до прийняття рішення щодо фінансового забезпечення заходів з дорожніх робіт. Крім цього, перелік об’єктів дорожніх робіт та послуг на автомобільних дорогах загального користування в Україні має складатись з урахуванням положень нормативно-правових актів, короткострокових і довгострокових державних цільових економічних програм розвитку автомобільних доріг, а під час дії воєнного стану — Генерального Штабу Збройних Сил України.

Посилання

  1. Local Road Maintenance Prioritization Literature Review Heru Purboyo Hidayat Putro Dept. Regional and City Planning Bandung Institute of Technology Bandung International Journal of System Modeling and Simulation (ISSN Online: 2518-0959).  URL: https://www.researchgate.net/publication/322343991_Local_ Road_Maintenance_Prioritization_Literature_Review (дата звернення 01.04.20224).
  2. Archondo-Callao, R., World Bank Transport Paper TP-20: Applying the HDM-4 Model to Strategic Planning of Road Works, World Bank, 2008. URL: https://documents1.worldbank.org/curated/en/993961468338479540/pdf/ 463190NWP0Box334086B01PUBLIC10tp120.pdf (дата звернення 01.04.20224).
  3. Chakroborty P. K., Agarwal P. K., Das A. (2012) Comprehensive pavement maintenance strategies for road network through optimal allocation of resources. Transp Plan Technol 35(3): Р. 317–339.
  4. Ahmed N. U (1983) An analytical decision model for resource allocation in highway maintenance management. Transp Res Part A 17(2):133–138.
  5. Fwa T. F, Chan W. T, Hoque K. Z (2000) Multi-objective optimization for pavement maintenance programming. ASCE J Transp Eng 126(5):367–374.
  6. Ciutiene, R. and Neverauskas, B. 2011. The Theoretical Substation of the Desining Progressive Project Portfolio. Economic and Management: 2011.16.
  7. Flintsch G. W., and Bryant J. W. 2006. Asset Management Data Collection: for Supporting Decision Processes. U.S. Department of Transportation-Federal Highway Administration. URL: https://www.fhwa.dot.gov/asset/dataintegration/ if08018/assetmgmt_web.pdf (дата звернення 01.04.20224).
  8. Gilb, T. and Maier, M. W. 2005. Managing Priorities: A Key to Systematic Decision. Proceeding of 15th Annual International Symposium of INCOSE, Rochester, New York. URL: https://www.researchgate.net/publication/228951438_Managing_ Priorities_A_Key_to_Systematic_Decision_Making (дата звернення 01.04.20224).
  9. Agarwal, P. K., Das, A., and Chakroborty, P. 2004. A Rational Approach for Prioritization of Highway Sections for Maintenance. A paper on 6th International Conference on Managing Pavement. India. P 101–109.
  10. Trigueros, M. A. 2008. An Analysis of Project Prioritization Methods at the Regional Level in the Seventy-five Largest Metropolitan Areas in the United States of America. A Master’s Thesis. Georgia Institute of Technology. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/4720067.pdf (дата звернення 01.04.20224).
  11. Botta R. and Bahill A. T. 2007. A Prioritization Process. Engineering Management Journal, Vol. 19. No. 4. P. 22–24.
  12. Vanier, T., Sadiq, and Louni, 2006. Decision models to prioritize maintenance and renewal alternatives. Joint International Conference on Computing and Decision Making in Civil and Building Engineering, Montreal, QC. Р. 2594–2603. URL: file:///C:/Users/1/Downloads/nrcc45571.pdf (дата звернення 01.04.20224).
  13. ДСТУ 3587:2022 Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги. Вимоги до експлуатаційного стану. Київ. 2022 р. 57 с. (Інформація та документація).
  14. ДБН В.2.3-4:2015 Автомобільні дороги. Частина І. Проектування. Частина II. Будівництво. Київ. 2015. 43 с. (Інформація та документація).
  15. ГБН В.2.3-37641918-559:2019 Автомобільні дороги. Дорожній одяг нежорсткий. Проектування. Київ. 2019. 51 с. (Інформація та документація).
  16. ГБН В.2.3-37641918-557:2016 Автомобільні дороги. Дорожній одяг жорсткий. Про’ктування. Київ. 2016. 56 с. (Інформація та документація).
  17. PECHONCHYK, Taras I.; KONTSEVA, Valentyna V.; BEZUGLYI, Artem A. Improvement of the Organizational and Economic Mechanism of Financing in the Road Economy. Journal of Advanced Research in Law and Economics, [S.l.], v. 10. No. 4. Р. 1110–1119, june 2019. ISSN 2068-696X. Available at: < URL: https://journals.aserspublishing.eu/jarle/article/view/4879>. Date accessed: 21 may 2024. DOI: https://doi.org/10.14505//jarle.v10.4(42).12.
  18. Гамеляк, И., & Райковский, В. (2021). ANALYSIS OF CHANGES IN THE COEFFICIENTS OF TRAFFIC VEHICLES INTENSITY INCREMENT IN TIME FOR THE MOTOR ROADS OF UKRAINE. SWorldJournal, 1(08-01), 97–104. DOI: https://doi.org/10.30888/2663-5712.2021-08-01-017.