Вступ. Автомобільні дороги формують базову інфраструктуру перевезень, а їхній технічний стан безпосередньо впливає на стабільність логістики, безпеку руху та економічну ефективність. Значна частина дорожньої мережі України має нежорсткий дорожні одяг, для якого вирішальну роль відіграє стан ґрунтів робочого шару земляного полотна.
Проблематика. Підвищення надійності дорожньої конструкції є актуальним питанням галузі. Ураховуючи, що міцнісні і деформативні показники нежорсткого дорожнього одягу залежать від фізико-механічних показників ґрунту основи і відповідно від його вологості, існує потреба в урахуванні всіх чинників впливу на них і у точних розрахункових залежностях.
Мета. Розробити інженерно-придатний підхід математичного моделювання впливу атмосферних опадів на водно-тепловий режим робочого шару земляного полотна.
Матеріали та методи. За основу взято модель водно-теплового режиму, яка базується на диференціальних рівняннях переносу тепла і вологості в часткових похідних.
Результати. Запропоновано для розрахунку поля вологості W(z, t) у шарі ґрунту за глибиною z замість функції f(t) — однорідного за глибиною і перемінного в часі джерела надходження вологи, ввести функцію f(z, t) = q(t) p(z), яка на думку авторів більш коректно відтворює надходження вологи від дощів у дорожню конструкцію.
Висновки. Запропонована постановка на базі дифузійного рівняння з просторово-часовим джерелом є збалансованою за складністю та точністю для інженерних розрахунків. Вона дозволяє використовувати фактичні дані опадів, враховувати реалістичну зміну вологості з глибиною, враховувати вид ґрунту.