Обробка геовимірів у задачах планування та контролю будівництва, експлуатації доріг у зсувних районах з використанням ГІС

Опубліковано:
Номер: Випуск 32(2025)
Розділ: Геодезія та землеустрій
Cторінковий інтервал статті: 172-179
Ключові слова: автомобільна дорога, ГІС, зсуви, геовимір, просторові дані.
Як цитувати статтю: Касіянчук Д. В., Штогрин Л. В. Обробка геовимірів у задачах планування та контролю будівництва, експлуатації доріг у зсувних районах з використанням ГІС. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 32. С. 172–179.
Як цитувати статтю (references): Dmytro Kasiianchuk, Liudmyla Shtohryn. Processing of geomeasurement in the tasks of planning and control of construction and operation of roads in landscape areas using GIS. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 32. P. 172–179 [in Ukrainian].

Автори

Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-4761-5320
Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-8381-1236

Анотація

Вступ. Розвиток транспортної інфраструктури у гірських регіонах України стикається з проблемою активних зсувних процесів, які суттєво впливають на стабільність дорожніх мереж.

Проблематика. Значна частина доріг у Карпатах проходить територіями з підвищеною геологічною небезпекою. При будівництві доріг порушується природна стійкість схилів (підрізка чи насипи), змінюється дренаж, може накопичуватись волога. При цьому просторовий аналіз взаємного розташування зсувів і дорожньої мережі виконується недостатньо, що ускладнює оцінку ризиків.

Мета. Дослідження просторового положення зсувів відносно доріг із використанням ГІС-методів, виділення груп зсувів за вертикальним положенням та оцінка їхнього впливу на дорожню інфраструктуру.

Матеріали й методи. Використано дані цифрової моделі рельєфу (DEM), векторні шари зсувів та автомобільних доріг для території Верховинського та Косівського районів Івано-Франківської області. Для визначення напрямку і характеру небезпеки зсувів виконано просторовий аналіз виконано в середовищі QGIS із розрахунком мінімальної відстані до дороги та різниці абсолютних висот між зсувним тілом і проїзною частиною автомобільної дороги.

Результати. Усього проаналізовано 467 зсувів. Виділено три групи: зсуви нижче дороги (202 випадки), середня відстань до дороги 206,8 м; зсуви на рівні дороги (29 випадків), середня відстань 20,1 м; зсуви вище дороги (236 випадків), середня відстань 169,5 м, середня різниця висот 34,1 м. Найбільш небезпечними є зсуви вище дороги, оскільки вони здатні блокувати транспортні шляхи. Зсуви нижче дороги можуть викликати ерозію схилів і підмиви, що зменшує стійкість схилів, а зсуви на рівні дороги відображають деформації на старих зсувних тілах, що може проявлятися у вигляді тріщин чи просідання дорожнього одягу.

Висновки. GIS-аналіз зсувів виявив три групи за відносною висотою: найнебезпечніші розташовані вище дороги (50,5 %), нижче дороги формують ерозійні ризики, а на рівні дороги свідчать про нестабільні схили. Для управління інфраструктурою рекомендовано системний моніторинг у ГІС.

Посилання

  1. Korup O. Distribution of landslides in southwest New Zealand. Landslides. 2005. Vol. 2(1). P. 43–51. DOI:  https://doi.org/10.1007/s10346-004-0042-0.
  2.  Pardeshi S. D., Autade S. E., Pardeshi S. S. Landslide hazard assessment: recent trends and techniques. SpringerPlus. 2013. Vol. 2(1). P. 523.
  3. Guzzetti F., Reichenbach P., Cardinali M., Galli M., Ardizzone F. Probabilistic landslide hazard assessment at the basin scale. Geomorphology. 2005. Vol. 72(1–4). P. 272–299. DOI: https://doi.org/10.1016/j.geomorph.2005.06.002.
  4. Van Westen C. J., Castellanos E., Kuriakose S. L. Spatial data for landslide susceptibility, hazard, and vulnerability assessment. Engineering Geology. 2008. Vol. 102(3–4). P. 112–131. DOI: https://doi.org/10.1016/j.enggeo.2008.03.010 [in English].
  5. Lacasse, S., Nadim, F. Landslide Risk Assessment and Mitigation Strategy. In: Sassa, K., Canuti, P. (eds) Landslides – Disaster Risk Reduction. Springer, Berlin, Heidelberg. 2009. DOI: https://doi.org/10.1007/ 978-3-540-69970-5_3.
  6. Ivanik O., Shevchuk V., Kravchenko D., Yanchenko V., Shpyrko S., Gadiatska K. Geological and Geomorphological Factors of Natural Hazards in Ukrainian Carpathians. Journal of Ecological Engineering. 2019. Vol. 20(4). P. 177–186. DOI: https://doi.org/10.12911/22998993/102964.
  7. Kasiyanchuk D., Shtohryn L. Assessment of landslide hazard risks on the example of the land cadastre of the Kosiv district. Geodesy, Cartography and Aerial Photography. 2023. No. 98. P. 36–42. DOI: https://doi.org/10.23939/ istcgcap2023.98.050.
  8. Kasiyanchuk D., Shtohryn L. GIS technologies in planning and controlling road construction and maintenance in areas with active landslide processes International Conference «Synergy in Terra – 2025» (2-13 June 2025, Lviv, Ukraine). [Synergy in Terra – 2025-019] URL: https://drive.google.com/file/ d/1De3ILimXfrDjJlFJvB5lL0W_cLVbqkVB/view .