Оптимізація складу фібробетону жорсткого дорожнього покриву з використанням комплексу експериментально-статистичних моделей

Опубліковано:
Номер: Випуск 32(2025)
Розділ: Будівництво та цивільна інженерія
Cторінковий інтервал статті: 113-123
Ключові слова: автомобільна дорога, зносостійкість, жорсткий дорожній покрив, експериментально-статистичне моделювання, міцність, морозостійкість, оптимізація, поліпропіленова фібра.
Як цитувати статтю: Кровяков С. О., Ігнатенко А. В., Фіногенов О. І., Лапіна О. І. Оптимізація складу фібробетону жорсткого дорожнього покриву з використанням комплексу експериментально-статистичних моделей. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 32. С. 113–123.
Як цитувати статтю (references): Sergii Kroviakov, Andrii Ihnatenko, Oleg Finohenov, Olga Lapina. Optimisation of the composition of fibre-reinforced concrete for rigid pavement using a set of experimental-statistical models. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 32. P. 113–123 [in Ukrainian].

Автори

Черкаський державний технологічний університет (ЧДТУ), м. Черкаси,Україна
http://orcid.org/0000-0001-9222-1051
Одеська державна академія будівництва та архітектури (ОДАБА), м. Одеса, Україна
http://orcid.org/0000-0002-0800-0123
Одеська державна академія будівництва та архітектури (ОДАБА), м. Одеса, Україна
http://orcid.org/0000-0002-4081-8187
Товариство з обмеженою відповідальністю "Ростдорстрой" (ТОВ «РДС»), м. Одеса, Україна
http://orcid.org/0009-0005-3631-4786

Анотація

Вступ. Забезпечення необхідного рівня міцності, морозостійкості та зносостійкості дозволяє досягнути високої довговічності бетонів жорстких дорожніх покривів. Одним з ефективних методів покращення означених фізико-механічних показників є дисперсне армування. Проте в реальних економічних умовах важливо оцінювати ефективність конкретного типу дисперсного армування також з врахуванням його впливу на собівартість матеріалу. Використання комплексу експериментально-статистичних моделей, побудованих за результатами реалізації планованого експерименту, дозволяє проводити обґрунтований вибір оптимальних складів фібробетонів для покривів автодоріг. 

Проблематика. Ефективність використання дисперсного армування суттєво залежить від властивостей бетонної матриці, на які впливає склад бетону, технологія його приготування тощо. Кількість дисперсної арматури, яка забезпечує найкраще зростання міцності бетону, не завжди є раціональною з економічної точки зору. До бетонів покривів автомобільних доріг висувається низка вимог щодо міцності, морозостійкості, стираності. Забезпечити відповідність цим вимогам можна за різних варіантів складів бетонів і фібробетонів, кожен з яких буде мати свої особливості. Тому задача оптимізації складу фібробетону жорсткого дорожнього покриву з врахуванням сучасних вимог до матеріалу та економічних чинників є актуальною.     

Мета. Визначення оптимального складу фібробетону, який задовольняє вимогам до матеріалу жорсткого дорожнього покриву для автомобільних доріг Iа категорії та має найменшу собівартість.

Результати. За оптимальним планом проведений експеримент, в якому варіювалися 3 чинники складу фібробетону жорсткого дорожнього покриву: кількість цементу від 300 кг/м3 до 380 кг/м3, кількість поліпропіленової фібри від 0 кг/м3 до 3,0 кг/м3, кількість пластифікатору лігносульфонатного типу від 0,6 % до 1,0 % від маси цементу. Розраховано комплекс експериментально-статистичних моделей, які описують вплив варійованих чинників на міцність бетону на стиск, міцність на розтяг при згині, морозостійкість, стираність і собівартість 1 м3. З використанням даних моделей проведено вибір оптимального складу фібробетону, який задовольняє вимогам до матеріалу покривів доріг Іа категорії та має мінімальну собівартість. Для реалізації вибору за комплексом ЕС-моделей було побудовано 17 двофакторних діаграм типу «квадрат» з осями Х2 (кількість фібри) і Х3 (кількість пластифікатора). Квадрати будували за 17 рівних зафіксованих рівнях чинника х1, що відповідає всьому діапазону варіювання кількості цементу з кроком 5 кг/м3. Така дискретизація дозволяє наочніше і точніше здійснити вибір оптимального рішення. Обрано склад фібробетону, що містить поліпропіленову фібру у кількості 0,36 кг/м3, що менше за кількість, яка забезпечує найвищі показники міцності, морозостійкості та зносостійкості. Проте з врахуванням особливостей роботи дисперсної арматури в бетонній матриці та з врахуванням ринкових цін на компоненти бетонної суміші саме такий склад є оптимальним. 

Висновки. З використанням комплексу експериментально-статистичних моделей графічним методом обрано оптимальний склад фібробетону жорсткого дорожнього покриву. Обраний склад забезпечує необхідні рівні міцності, морозостійкості та стираністі для покривів доріг Іа і має мінімальну собівартість.

Посилання

  1. Цинка А. О., Зеленовський В. А., Райковський В. Ф., Гамеляк І. П., Рибальченко С. А. Перспективи застосування жорсткого дорожнього одягу під час будування автомобільних доріг та удосконалення його конструювання і розрахунку. Дороги і мости. 2024, 30. С. 105–113. DOI: https://doi.org/10.36100/ dorogimosti2024.30.105.
  2. Talmale P. P., Solanke S., Babtiwale V. V. Application of fiber blended cement in rigid pavement. AIP Conference Proceedings, 2024, 2974(1), 020007. DOI: https://doi.org/10.1063/5.0187804.
  3. Eisa M. S., Basiouny M. E., Youssef A. M. Effect of macro-synthetic fibers on the drying shrinkage performance of rigid pavement. Innovative Infrastructure Solutions, 2021, 6, 212. DOI: https://doi.org/10.1007/s41062-021-00577-y.
  4. Shakir H. M., Al-Tameemi A. F.,  Al-Azzawi A. A. A review on hybrid fiber reinforced concrete pavements technology. Journal of Physics: Conference Series, 2021, 1895, 012053 DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1895/1/012053.
  5. Lau C. K., Chegenizadeh A., Htut T. N. S., Nikraz H. Performance of the Steel Fibre Reinforced Rigid Concrete Pavement in Fatigue. Buildings, 2020, 10, 186. https://doi.org/10.3390/buildings10100186.
  6. Sanytsky M., Kropyvnytska T., Vakhula O., Bobetsky Y. Nanomodified Ultra High-Performance Fiber Reinforced Cementitious Composites with Enhanced Operational Characteristics.. Lecture Notes in Civil Engineering, 2024, 438. P. 362–371. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-44955-036.
  7. Santhosh J. C., Samal S. R., Ganesh V. N., Pavani D., Sridhar R.S. Experimental Investigation on the Effect of Polypropylene Fibers with Respect to the Fatigue Behavior of Rigid Pavement. Lecture Notes in Civil Engineering, 2022, 207, P. 383–395. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-16-7509-631.
  8. Kropyvnytska T., Sanytsky M., Rucińska T., Rykhlitska O. Development of nanomodified rapid hardening clinker-efficient concretes based on composite Portland cements. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2019, 6, (6 (102), P. 38–48. DOI: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.185111.
  9. Alonso M. M., Palacios M., Puertas F. Compatibility between polycarboxylate-based admixtures and blended-cement pastes. Cement and Concrete Composites, 2013, 35(1), P.151–162. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cemconcomp.2012.08.020.
  10. Гамеляк І. П., Шургая А. Г., Якименко Я. М., Чиженко Н. П. Математичні моделі властивостей високоміцних бетонів для дорожнього будівництва. Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. 2017, № 169, С. 103–110. DOI: https://doi.org/10.18664/1994-7852.169.2017.111084.
  11. Дворкін Л. Й. Експериментально-статистичне моделювання при проектуванні складів бетонів. К.: Кондор. 2020. 205 с.
  12. Ляшенко Т. В., Вознесенский В. А. Методология рецептурно-технологических полей в компьютерном строительном материаловедении.  Одеса: Астропрінт, 2017. 168 с.
  13. ДСТУ Б В.2.7-214:2009. Будівельні матеріали. Бетони. Методи визначення міцності за контрольними зразками. Київ, 2010. 43 с. [Чинний від 01.09.2010]. (Інформація та документація).
  14. ДСТУ Б В.2.7-212:2009. Будівельні матеріали. Бетони. Методи визначення стираності. Київ, 2010. 9 с.  [Чинний від 01.09.2010]. (Інформація та документація).
  15. ДСТУ Б В.2.7-49-96. Будівельні матеріали. Бетони. Прискорені методи визначення морозостiйкостi при багаторазовому заморожуванні та відтаванні. Київ, 1996. 9 с. [Чинний від 01.09.2010]. (Інформація та документація).
  16. Kroviakov S., Finohenov O., Ihnatenko A. Determination of the effect of the amount of polypropylene fiber and plasticizer on the strength and abrasion resistance of concretes for rigid pavement. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2025, 2 (6 (134)), Р. 53–60 DOI: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.322590.
  17. Лапіна О. І., Фіногенов О. І. Дослідження та експериментально-статистичне моделювання впливу складу на морозостійкість фібробетонів покриттів автомобільних доріг. Сучасне будівництво та архітектура. 2025, 11, С. 98-106. DOI: http://doi.org/10.31650/2786-6696-2025-11-98-106.
  18. Moskalova K., Lyashenko T., Aniskin A., Orešković M. Modelling the Influence of Composition on the Properties of Lightweight Plaster Mortar and Multicriteria Optimisation. Materials, 2023, 16, 2846. DOI: https://doi.org/10.3390/ ma16072846.
  19. ДБН В.2.3-4:2015. Автомобільні дороги. Частина I. Проектування. Частина II. Будівництво. 91 с. [Чинний від 2016-04-01]. (Інформація та документація).
  20. ДСТУ 8858:2019. Суміші цементобетонні дорожні та цементобетон дорожній. Технічні умови. 16 с. [Чинний від 2020-07-01]. (Інформація та документація).
  21. Khan M.Saq., Khan M. Sar., Khan M. I., Al-Nawasir R., Maureira-Carsalade N., Avudaiappan S., Choudhry R.M. Enhancing rigid pavement performance: Experimental study and design optimization of bentonite clay-blended concrete with a focus on durability. Case Studies in Construction Materials. 2025, 22, e04641. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cscm.2025.e04641.