Порівняння RCC та НВМ і загальні питання стандартизації й впровадження цих матеріалів

Опубліковано:
Номер: Випуск 31(2025)
Розділ: Будівництво та цивільна інженерія
Cторінковий інтервал статті: 108-117
Ключові слова: бетон, виготовлення зразків, консистенція, оптимальний уміст води; суміші, укріплені гідравлічним в’яжучим, ущільнений котком.
Як цитувати статтю: Терещенко Т. А. Порівняння RCC та НВМ і загальні питання стандартизації й впровадження цих матеріалів. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 31. С. 108–117.
Як цитувати статтю (references): Tatyana Tereshchenko. Comparison of RCC and HBM and main standardization and implementation issues for these materials. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 31. P. 108–117 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-7584-9031

Анотація

Вступ. У вступі до статті висвітлено переваги застосування й актуальність робіт зі стандартизації двох матеріалів на основі гідравлічних в’яжучих: бетону, отриманого ущільненням цементобетонної суміші котком (RCC), і сумішей, укріплених гідравлічним в’яжучим (НВМs).

Проблематика. Тематика статті охоплює зіставлення RCC та НВМ, технологія застосування яких під час будування доріг і об’єктів транспортної інфраструктури передбачає укладання асфальтоукладачами й ущільнення котками і забезпечує економічний ефект порівняно із застосуванням звичайних бетонів.

Мета. Метою статті є виконання порівняльного аналізу RCC та НВМ, зокрема впроваджених у світовій практиці будівництва стандартних методів випробувань цих матеріалів, для підкреслення принципових розбіжностей RCC та НВМ як об’єктів стандартизації, а також складання загальних пропозицій щодо напрямку подальших робіт для забезпечення більш широкого впровадження RCC та НВМ у будівництво об’єктів транспортної інфраструктури і логістики.

Результати. Проаналізовано принципові питання стандартизації RCC та НВМ, охоплюючи значущі розбіжності складу і технічних вимог до матеріалів у їхньому проєктному віці. Зазначено, що віднесення RCC до стандартних бетонів дозволяє вирішувати задачі контролювання якості з підтвердженням забезпеченості проєктного класу матеріалу, а також уможливлює застосування масштабних коефіцієнтів для зразків у стандартних процедурах визначення міцності і виконання перерахунків для показників міцності, визначених різними методами.

Проведено диференціацію стандартних методів випробувань сумішей і виокремлено принципові розбіжності складу, відповідно до яких RCC класифікують за прийнятим для звичайних бетонів показником консистенції, тоді як НВМ у пластичному стані загалом характеризують за показниками, прийнятими для ґрунтів.

Виконано порівняльний аналіз стандартних методів виготовлення зразків RCC та НВМ і поставлено загальні питання впровадження цих матеріалів у рамках системи національних стандартів України.

Висновки. Розбіжності складу RCC та НВМ є визначальними для впровадження різних стандартних методів випробувань RCC та НВМ у пластичному стані – таких, як прийнято для двох різних видів будівельних матеріалів: бетонних сумішей та ґрунтів.

Ураховуючи високу жорсткість RCC-сумішей, які не проявляють осідання конуса, метод випробувань з визначення консистенції RCC-сумішей стандартизовано окремо від відповідних методів випробувань бетонних сумішей, які ущільнюють глибинним вібруванням.

Стандартні методи випробувань RCC-сумішей є репрезентативними з точки зору відповідних технологій дорожнього будування; поряд з цим застосування для RCC стандартних методів ущільнення з визначенням оптимальної вологості, аналогічно до НВМ, є ефективним для будування споруд з масивного бетону, таких як гідротехнічні споруди.

Впровадження методів випробувань RCC-сумішей і виготовлення зразків RCC, ідентичних міжнародним стандартам, у системі національних стандартів України є безальтернативним. Стандартизація RCC потребуватиме проведення робіт з перевіряння/підтвердження забезпеченості нормованих значень коефіцієнта варіації міцності на стиск.

Посилання

  1. Harrington, D., Abdo, F., Adaska, W., Hazaree, C. Guide for roller-compacted concrete pavements. Portland Cement Association, Skokie, Il. 2010. 115 p. URL: https://www.cement.org/docs/default-source/cement-concrete-applications/sn298.pdf?sfvrsn=7e76fdbf_2 (Дата звернення 28.07.2023 р.).
  2. Терещенко Т. А., Ілляш С. І. Досвід про’ктування та будівництва конструкцій дорожнього одягу з застосуванням положень європейських стандартів щодо матеріалів, укріплених гідравлічним в’яжучим. Автошляховик України. 2019, № 3. С. 42–50.
  3. ДСТУ 8858:2019 Суміші цементобетонні дорожні та цементобетон дорожній. Технічні умови. Київ, 2020. 19 с. (Інформація та документація).
  4. Шейніч Л. О., Пушкарьова К. К., Приймаченко А. С., Чайковський В. В. Оцінка відповідності міцності бетону на стиск за українськими і європейськими стандартами. Наука та будівництво. 2024, № 3. С. 51–59. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/1976323 DOI: https://doi.org/10.33644/2313-6679-1-2024-6 (Дата звернення 08.11.2024 р.).
  5. ДСТУ Б В.2.7-214:2009 Будівельні матеріали. Бетони. Методи визначення міцності за контрольними зразками. Київ, 2010. 40 с. (Інформація та документація).
  6. ДСТУ Б В.2.7-224:2009 Бетони. Правила контролю міцності. Київ, 2010. (Інформація та документація).
  7. ДСТУ 9178:2022 Настанова з улаштування шарів дорожнього одягу з щебеневих, гравійних та укріплених матеріалів. Київ, 2022. 31 с. (Інформація та документація).
  8. Kraszewsky, C. (Charakterystyka wytrzymaƚościowa mieszanek kruszyw związanych hydraulicznie do stosowania w podbudowach drogowych) Strength characteristics of hydraulically bound aggregate mixtures in road construction. DROGI i MOSTY (Poland), 2009, Vol. 3, P. 31–54. URL: https://www.rabdim.pl/index.php/rb/article/ view/v8n3p31/325 (Дата звернення 18.09.2024 р.).
  9. ДСТУ EN 14227-4:2020 (EN 14227-4:2013, IDT) Суміші, укріплені гідравлічним в’яжучим. Технічні умови. Частина 4. Зола-винесення для сумішей, укріплених гідравлічним в’яжучим. Київ, 2020. 9 с. (Інформація та документація).
  10. ДСТУ EN 206:2022 (EN 206:2013+A2:2021, IDT) Бетон. Специфікація, продуктивність, виробництво та відповідність. Київ, 2022. 103 с. (Інформація та документація).
  11. Avallone, F., Jahn, M., Marazzini, O. Sika RCC Dams Handbook. 2019. 51 p. URL:https://www.sika.com/dam/dms/corporate/l/glo-sika-roller-compacted-concrete-dams-handbook.pdf (Дата звернення 23.09.2024 р.).
  12. ASTM D1557-12(2021) «Standard Test Methods for Laboratory Compaction Characteristics of Soil Using Modified Effort (56,000 ft-lbf/ft3 (2,700 kN-m/m3))». ASTM International, 100 Barr Harbor Drive, PO Box C700, West Conshohocken, PA 19428-2959, United States. 13 p.
  13. Терещенко Т. А., Ілляш С. І. Методи випробування сумішей, укріплених гідравлічним в’яжучим, відповідно до вимог європейських стандартів. Автошляховик України. 2022, № 3. С. 36–42.
  14. Терещенко Т. А., Ілляш С. І. Диференціація методів виготовлення зразків сумішей на основі гідравлічних в'яжучих. Дороги і мости. 2021. Вип. 23. C. 129–138. DOI:https://doi.org/10.36100/dorogimosti2021.23.129.