Proposal for an ISO 9001-compliant quality management system for AEC firms: a Case Study from Syria / Proposal for an ISO 9001-compliant quality management system for AEC firms: a Case Study from Syria

Опубліковано:
Номер: Випуск 27(2023)
Розділ: Економіка. Менеджмент
Cторінковий інтервал статті: 52–67
Ключові слова: якість проектування, функції управлінського процесу, управління якістю, вимоги ISO 9001, процедури ISO 9001
Як цитувати статтю: Dema Munef Ahmad, Rana Ahmad Maya, László Gáspár, Zsolt Bencze, Seraj Khalid Jdyd. Proposal for an ISO 9001-compliant quality management system for AEC firms: a Case Study from Syria. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2023. Iss. 27. P. 52–67 [in English].
Як цитувати статтю (references): Dema Munef Ahmad, Rana Ahmad Maya, László Gáspár, Zsolt Bencze, Seraj Khalid Jdyd. Proposal for an ISO 9001-compliant quality management system for AEC firms: a Case Study from Syria. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2023. Iss. 27. P. 52–67 [in English].

Автори

Товариство з обмеженою відповідальністю "Ферробетон", Дунаюварос, Угорщина
https://orcid.org/0000-0003-2130-7864
Széchenyi István Uni-versity, Győr, Hungary
https://orcid.org/0000-0001-6211-9160
Інститут транспортних наук KTI, некомерційне ТОВ, Будапешт, Угорщина
https://orcid.org/0000-0002-0574-4100
Tishreen University, Lattakia, Syria
https://orcid.org/0000-0002-7721-9057
General Company for Engineering Studies, Lattakia, Syria
https://orcid.org/0000-0002-7674-700X

Анотація

Якість проектування має важливе значення для успіху будь-якого проекту, оскільки це стає основою для наступних етапів. Життєво важливим є скорочення часових затримок, контролю вартості діяльності та процесів, а також забезпечення відповідності критеріям захисту навколишнього середовища та безпеки протягом усього життєвого циклу проекту.

Розробляючи відповідну практичну систему для управління якістю проектування та визначаючи найбільш критичні процедури для покращення впровадження якості, дослідження спрямоване на підвищення якості етапу проектування, а також задоволення управлінських потреб архітектурних, інженерних та будівельних (АЕС) компаній. Для досягнення цього було виявлено прогалини в поточній робочій системі шляхом визначення ступеня застосування вимог ISO 9001:2015 до управлінського процесу до вибірки проектів за допомогою моделі вимірювання, розробленої саме для досягнення цієї мети. Відсоток виконання цих вимог становив від 25 % до 70,83 %.

Відповідно до цього необхідні десять первинних процедур, а також 54 необхідних процесів, форм та робочі інструкції. П’ять найважливіших процедур для підвищення продуктивності на 80 % були визначені за допомогою аналізу Парето.

Посилання

  1. Abdullahi, U., Bustani, S., Hassan,A., Rotimi,F. Assessing Quality Management Practice in Nigerian Construction Industry. Journal of Construction Business and Management (JCBM) (2019), vol. 3. P. 17–25. URL: https://doi:10.15641/JCBM.3.2.569 [in English].
  2. Abbasi, M. et al. The Implementation of Quality Management System in Construction Industry, Sindh. 2nd International Conference on Sustainable Development in Civil Engineering (2019). P. 249–254 [in English].
  3. Ahmad, D. Design a system to improve the quality of the engineering studies ( case study: General company for engineering studies and consulting – Coastal Area Branch), Master thesis – Department of Engineering and Construction Management (2020), Tishreen University, Syria [in English].
  4. Ajayi, O., Osunsanmi, T. Constraints and challenges in the implementation of total quality management (TQM) in contracting organization. Journal of Construction Project Management and Innovation (2018), Vol.8. URL: https://doi.org/10.36615/jcpmi.v8i1.154 [in English].
  5. Ansah, S. K., Aigbavboa, O. Thwala, W. Review of critical success factors for the implementation of total quality management in the construction industry In  Laryea, S., and Ibem, E. (Eds) Procs 7th West Africa Built Environment Research (WABER) Conference (2017). P.1213–1226 [in English].
  6. Chen, Y., Li, H. Research on Engineering Quality Management Based on PDCA Cycle. IOP Conference. Series: Materials Science and Engineering 490 (2019). URL: https://doi:10.1088/1757-899X/490/6/062033 [in English].
  7. Choi, J., Lee, S., Kim, I. Development of Quality Control Requirments for Improving the Quality of Architectural Design Based on BIM. Applied Sciences Journal (2020). Vol. 10. P. 1–25.  URL: https://doi.org/10.3390/app10207074 [in English].
  8. Do, T.M.D, Lam, T.Q.K . Quality of Construction Works at the Design Phase. In: Anatolijs, B., Nikolai, V., Vitalii, S. (eds) Proceedings of EECE 2019. EECE (2020). Lecture Notes in Civil Engineering. Vol. 70. Springer, Cham. URL: https://doi:10.1007/978-3-030-42351-3_2 [in English].
  9. Do, T.M.D, Lam, T.Q.K . Stress strain experimental analysis of geopolymer concrete. IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering (2021). URL: https://doi:10.1088/1757-899X/1088/1/012066 [in English].
  10. Do, T.M.D, Lam, T.Q.K. Solutions to improve the quality of mass concrete construction in the Southern Vietnam climate.  Journal of Materials and Construction (2021). Vol. 1. P. 21–25. URL: https://doi.org/10.54772/jomc.v1i01.131 [in English].
  11. Durdyev, S., Ihtiyar, A., Banaitis, A., & Thurnell, D. The construction client satisfaction model: a PLS-SEM app-roach. Journal of Civil Engineering and Management (2018). Vol. 24. P. 31–42. URL: https://doi.org/10.3846/jcem.2018.297 [in English].
  12. Kanakaraj, S., Mohan, A. Review of Implementation of Total Quality Management in Offshore Construction. International Journal of Advances in Engineering and Management (IJAEM) (2021). Vol. 3. P. 1668–1673 [in English].
  13. Khan, S., Saquib, M., Hussain, A. Quality Issues Related to the Design and Construction Stage of a Project in the Indian Construction Industry. Frontiers in Engineering and Built Environment (2021). Vol. 1. P. 188–202 [in English].
  14. Maya, R., Ahmad, D. Quality Management Evaluation of Study and Design for Engineering Projects According To the Administrative Functions (Case study: General Company for Engineering Studies and Consulting – Coastal Area Branch). Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series (2019). Vol. 14. P. 199–221 [in English].
  15. Maya, R. Quality assessment in Syrian construction projects and identifying its defects factors. Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies- Engineering Sciences Series (2017). Vol. 39. P. 1–17 [in English].
  16. Mon, T. Study of Assessment for Implementation of QMS in Myanmar Construction Industry. Proceedings on Engineering Sciences (2020). Vol. 2. P. 73–80. URL: https://doi:10.24874/PES02.01.008 [in English].
  17. O’Conner, J., Koo, H. Analyising the quality problems and defects of design Delevirables on building projects. Journal of Architrctural Engineering (2020). Vol. 26. ASCE URL: https://doi:10.1061/(ASCE)AE.1943-5568.0000432 [in English].
  18. O’Conner, J., Koo, H. Proactive Design Quality Assessment Tool for Building Projects. Journal of Construction Engineering and Management (2021). Vol. 147. ASCE. URL: https://doi: 10.1061/(ASCE)CO.1943-7862.0001980 [in English].
  19. Odubiyi, T., Oke.A., Aigbovboa, C., Thwala, W. Barriers to implementing Quality Management System in the industry 4.0 Era. Croatian Association for Construction Management (2019). Conference paper. P. 899–907 [in English].
  20. Othman, I., Ghana, S., Choon, S. The total quality management (TQM) journey of Malaysian building contractors. Ain shams engineering journal (2020). P. 697–704.
  21. Othman, M., Rashed, A. Framework for Implementing Quality Management in West Bank Construction Projects. International Conference on Industrial Engineering and Operations Management (2016). P. 9–21 [in English].
  22. Panuwatwanich, K., Nguyen, T. Influence of total quality management on the performance of Vietnamese con-struction firms. Procedia Engineering Journal (2017). P. 548–555. URL: https://doi.org/10.1016/j.proeng.2017.03.151 [in English].
  23. Sadek, K; El-Bastawissi, I; Raslan, R; Sayary, S. “Impact of BIM on Building Design Quality,” BAU Journal-Creative Sustainable Development: (2019). Vol. 1. URL: https://doi.org/10.54729/2789-8334.1000  [in English].
  24. Shaikh, F., Sohu, S. Implementation, Advantages and Management of ISO9001 in Construction Industry. Civil Engineering Journal (2020). Vol. 6. P. 1136–1142. URL: https://doi:10.28991/cej-2020-03091535 [in English].
  25. Sun, H., Wang, L., Yang, Z. et al. Research on Construction Engineering Quality Management Based on Building Information Model and Computer Big Data Mining. Arab J Sci Eng (2021). URL: https://doi.org/10.1007/s13369-021-05601-y [in English].
  26. Wawak, S., Ljevo, Z., Vukomanovic, M. Understanding the Key Quality Factor in Construction Projects- A Systematic Literature Review. Sustainability Journal (2020). Vol. 12. URL: https://doi:10.3390/su122410376 [in English].
  27. Wichramarachchi, H., Sandanayake, Y., Ekanayake, B. ToTAL Quality Management Implementation in Sri Lanka Construction Industry. Moratuwa Engineering Research Conference (MERCon) (2018). URL: https://doi.org/10.1109/MERCon.2018.8421946 [in English].
  28. Zhiliang, M., Shiyao, C., Na, M., Qiliang, Y., Junguo, F., Pengyi, W.Construction quality management based on a collaborative system using BIM and indoor positioning, Automation in Construction Journal (2018). Vol. 92. P. 35–45. URL: https://doi.org/10.1016/j.autcon.2018.03.027 [in English].