Вступ. Державні будівельні норми, які встановлюють навантаження для мостів ДБН В.1.2‑15:2009 «Навантаження і впливи» є тим документом, який допоміг підняти рівень розрахункових транспортних навантажень на мости і наблизити їх значення до значень моделі LM1 Єврокодів. Але характеристичні навантаження були збережені на старому рівні, що порушило принципи розрахунків надійності, згідно яких, характеристичні навантаження мають відстояти від середніх значень, як мінімум на 5 стандартів
Проблематика. Порівняння розрахункових автомобільних навантажень моделі АК в ДБН В.1.2-15 з моделлю LM1 Єврокоду EN 1991-2 і моделлю трака за нормами США AASHTO LRFD показує, що існує певний баланс між ними. Розрахункове навантаження за нормами України займає проміжне положення між нормами Європи і СЩА. Але, рівень характеристичних навантажень майже вдвічі нижчий ніж в Єврокоді. Це є суттєвим недоліком державних будівельних норм, оскільки знижує рівень надійності розрахунків за другою групою граничних станів.
Мета. Стаття присвячена пошуку та аналізу пропозицій щодо змін навантажень.
Матеріали та методи. У статті надані пропозиції, що до зміни деяких параметрів навантаження моделлю АК для збереження рівня розрахункових навантажень і збільшення характеристичних, для наближення до навантаження моделі LM1 EN 1991-2.
Результати. У цілому, запропоновані у статті зміни дозволять підняти рівень надійності розрахунків за ІІ групою граничних станів до рівня надійності Єврокодів; при цьому, характеристичні значення зусиль на 20 % менші значень від моделі LM1 (крім мостів з одною смугою); розрахункові значення зусиль на (8–10) % менші значень від моделі LM1 (крім мостів з одною смугою); спростити існуючу модель навантажень і позбутися додаткових смуг навантажень; позбутися установки пар тандемів при завантаженні ліній впливу опорних моментів.
Висновки. У статті ми не торкнулися питання, що до введення єдиного середньозваженого коефіцієнта надійності для всіх постійних навантажень. Існуючі коефіцієнти, не можна обґрунтувати, у зв’язку з відсутністю достовірних коефіцієнтів варіації. Зараз для всіх навантажень за власною вагою, крім покриття введений коефіцієнт надійності 1,25. А для покриття коефіцієнти 1,5 — якщо міст за містом і 2,0 — якщо міст в місті. У свій час це обґрунтовувалося тим, що були відомі випадки, коли покриття на міських мостах подвоювали при реконструкції вулиць. Але зараз таких випадків немає. І якщо прийняти 1.5 для ваги покриття і 1,25 для іншої ваги, то для власної ваги всіх конструкцій моста можна прийняти коефіцієнт γf = 1,35.