Вступ. Негативний вплив транспортних засобів на повітряне середовище, у першу чергу, проявляється не тільки у великих містах і на автомагістралях мегаполісів, а й на автомобільних дорогах загального користування, що характеризуються інтенсивним рухом транспорту. Специфіка пересувних джерел забруднення (автомобілів) проявляється у низькому розташуванні, просторової розподіленості та безпосередній близькості до населених пунктів. Усе це призводить до того, що автотранспорт створює великі та стійкі зони, у яких у кілька разів перевищуються екологічні нормативи забруднення повітря.
Проблематика. Наразі в Україні чинні методології для визначення розрахунковим шляхом оцінку впливу на повітряне середовище в зоні впливу автомобільних доріг. Валові викиди забруднюючих речовин та парникових газів від транспортних засобів визначаються виключно за статистичними даними щодо споживання палива двигунами внутрішнього згоряння автотранспорту юридичних і фізичних осіб.
Мета. Уточнити оцінки валових викидів забруднюючих речовин і парникових газів у відпрацьованих газах від автотранспортних засобів під час руху на автомобільних дорогах, включаючи виконання європейських нормативів EURO V, з визначенням об’єктивного рівня негативного впливу на повітряне середовище.
Матеріали і методи. Аналітичні, інформаційно-пошукові.
Результати. У роботі представлено порядок розрахунків викидів забруднюючих речовин і парникових газів при роботі транспортних засобів під час експлуатації автомобільних доріг загального користування.
Висновки. Проведений аналіз дозволить оцінити, розрахунковим методом, негативний вплив на повітряне середовище в зоні впливу автомобільних доріг, визначено порядок розрахунку викидів забруднюючих речовин і парникових газів від транспорту під час руху на автомобільних дорогах загального користування.