Вступ. Підвищення довговічності дорожнього одягу та гармонізація національної нормативної бази з європейською є ключовими завданнями для дорожньої галузі України. Якість щебенево-мастикового асфальтобетону, як одного з найефективніших матеріалів для верхніх шарів одягу, безпосередньо залежить від актуальності нормативних вимог. В Україні ці вимоги до 2024 року були унормовані ДСТУ Б В.2.7-127:2015, проте з метою впровадження сучасних підходів було розроблено та прийнято новий стандарт ДСТУ 9290-5:2024.
Проблематика. Аналіз показує, що вимоги згідно з ДСТУ Б В.2.7-127:2015, хоча і забезпечували базовий рівень якості, мали низку недоліків: недостатньо жорсткі вимоги до геометричних характеристик заповнювачів, орієнтація на застарілу номенклатуру бітумних в’яжучих та, що найголовніше, відсутність методів контролю, які б прямо оцінювали експлуатаційні характеристики асфальтобетону, зокрема його опір колієутворенню. Такі розбіжності з європейською практикою стримували підвищення реального строку служби дорожніх покривів.
Мета. Провести детальний порівняльний аналіз вимог до щебенево-мастикових асфальтобетонних сумішей та асфальтобетонів згідно з ДСТУ Б В.2.7-127:2015 та новим ДСТУ 9290-5:2024, щоб ідентифікувати ключові нововведення та науково обґрунтувати їхній вплив на підвищення якості дорожнього будівництва.
Методи. Проведено порівняльний аналіз нормативних документів, що включає зіставлення класифікації, вимог до складників (заповнювачів, в’яжучих, добавок), зернових складів, фізико-механічних властивостей, а також технологічних аспектів та методів контролю якості.
Результати. Встановлено, що новий стандарт ДСТУ 9290-5:2024 впроваджує фундаментальні зміни. Посилено вимоги до форми зерен щебеню. Оновлено нормативну базу для в’яжучих з акцентом на сучасні модифіковані бітуми. Найважливішим нововведенням є впровадження обов’язкового випробування на стійкість до колієутворення, що є першим кроком до переходу на оцінку за експлуатаційними показниками. Крім того, значно посилено систему контролю якості через зменшення розміру партії вдвічі та інтеграцію сучасних європейських методів випробувань серії EN 12697.
Висновки. Аналіз доводить, що ДСТУ 9290-5:2024 є не просто оновленням, а системною реформою, що знаменує перехід від переважно рецептурного підходу до орієнтованого на експлуатаційні характеристики. Впровадження нового стандарту створює нормативне підґрунтя для вироблення більш довговічного щебенево-мастикового асфальтобетону та забезпечує глибоку гармонізацію з європейським технічним простором, що є потрібною умовою для підвищення якості та надійності автомобільних доріг України.