Вступ. ШІ активно впроваджується у різні сфери господарської діяльності, автоматизуючи рутинні процеси, зменшуючи обсяг ручної праці та підвищуючи продуктивність. Сучасні ринкові тенденції свідчать про те, що зростання частки працівників покоління Z та Alpha сприятиме ще більшій автоматизації, оскільки саме молоде покоління позитивно сприймає заміну людини технологією на етапах виконання повторюваних завдань.
Проблематика. Незважаючи на активну зацікавленість бізнесу можливостями використання штучного інтелекту у діяльності підприємств, компанії ще не мають достатньо знань і розуміння як саме ШІ може бути використаний — комплексно чи фрагментарно, покращуючи роботу окремих підрозділів чи підприємства в цілому, які ресурси для цього потрібні і що в результаті буде отримано, які дані потрібно для роботи ШІ у конкретній компанії і наскільки точними є результати роботи штучного інтелекту тощо. Ці питання мають бути опрацьовані задля формування розуміння системного підходу до застосування штучного інтелекту в діяльності підприємства, починаючи з процесів маркетингового прогнозування, завершуючи результуючою оптимізацією використання ресурсів і підвищення конкурентоспроможності компанії.
Мета. Метою статті є представлення комплексного підходу до застосування штучного інтелекту в роботі підприємства, із особливим акцентом на маркетинговій та логістичній складових, які визначають стратегію розвитку компанії, формування конкурентних переваг та оптимізацію ланцюгів постачання. У дослідженні окреслено проблемні моменти застосування ШІ та переваги його використання у маркетингових комунікаціях, прогнозуванні попиту, управлінні запасами, оптимізації транспортування та забезпеченні стабільності постачань. Це дає можливість компанії максимально ефективно використовувати ресурси і, як наслідок, утримувати стійкі конкурентні позиції на ринку.
Матеріали і методи. Для досягнення мети дослідження використано такі методи: метод аналізу і синтезу для вивчення літературних джерел та публікацій, порівняльний метод для зіставлення традиційних методів прогнозування з підходами, заснованими на штучному інтелекті, системний підхід для розгляду штучного інтелекту як інструменту, що комплексно впливає на всі сфери діяльності підприємства.
Результати. Особливу увагу приділено використанню ШІ в маркетинговому прогнозуванні як ключовому елементі планування діяльності підприємства. Описано переваги використання сучасних методів прогнозування, зокрема на основі Big Data та машинного навчання, порівняно з традиційними статистичними підходами. Висвітлено практичні аспекти застосування S&OP для покращення управління виробничими ресурсами, постачанням і персоналом. У роботі висвітлюється значення якісних прогнозів для формування оперативних планів, ресурсного забезпечення, логістичних рішень та управління попитом. Порівнюються традиційні статистичні методи прогнозування з підходами, що ґрунтуються на Big Data та машинному навчанні. Останні дають змогу досягти вищої точності, виявляти складні взаємозв’язки та швидко реагувати на зміни в ринковому середовищі. Також акцентується увага на необхідності якісного інформаційного забезпечення та кваліфікованого персоналу для ефективного використання цих технологій.
Обґрунтовано, що використання ШІ забезпечує гнучкість, точність, оперативність у прийнятті рішень і сприяє підвищенню ефективності діяльності підприємств у таких сферах як управління запасами, обслуговування клієнтів, оптимізація ресурсів, ціноутворення та прибутковість. Окреслено комплексний підхід до впровадження ШІ для досягнення стратегічних цілей підприємства.
Висновки. Доведено, що комплексне впровадження ШІ є дієвим інструментом для забезпечення гнучкого управління, зростання ефективності та досягнення стратегічних цілей підприємств у сучасному динамічному ринковому середовищі.