Стратегічні пріоритети розвитку європейської колії 1 435 мм в Україні

Опубліковано:
Номер: Випуск 31(2025)
Розділ: Транспортні технології
Cторінковий інтервал статті: 318-330
Ключові слова: інфраструктура, будівництво колії європейського стандарту 1 435 мм, коридори TEN-T, інтеграція залізничної системи до ЄС, збільшення пропускної спроможності.
Як цитувати статтю: Шемаєв В. В., Ананьєв М. Ю. Стратегічні пріоритети розвитку європейської колії 1 435 мм в Україні. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 31. С. 318–330.
Як цитувати статтю (references): Volodymyr Shemayev, Mykola Ananiev. Strategic development priorities of the european gauge 1 435 mm in Ukraine. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 31. P. 318–330 [in Ukrainian].

Автори

Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-9459-9522
Транспортна академія України, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-5599-3941

Анотація

Вступ. Залізничний транспорт був і залишається основним видом транспорту для перевезення вантажів в Україні. Разом з цим, через військову агресію проти України з лютого 2022 року не доступним залишається авіаційний транспорт, яким здійснювались більшість міжнародних пасажирських перевезень. Частково закритим залишається судноплавство через блокаду агресором морських портів і каналів України. Зазначене обумовлює актуальність забезпечення сталого функціонування альтернативних наземних маршрутів у напрямку ЄС, організації вантажних і пасажирських перевезень у взаємодії з країнами Європи.

Проблематика. Зважаючи на відмінний від більшості країн-сусідів в ЄС розмір ширини колії, особливого значення набувають проєкти, спрямовані на збільшення пропускної та провізної спроможності з країнами Європейського Союзу шляхом розвитку залізничної мережі колії шириною 1 435 мм (євроколія) на території України, а також організації мультимодальних терміналів на кордоні та інфраструктури з організації пунктів перестановки візків.

Мета. Аналіз ініціатив та пріоритетів з розвитку залізничної мережі колії шириною 1 435 мм (євроколія) на території України.

Матеріали й методи. У статті були використанні матеріали стратегії інтеграції української та молдовської залізничних систем до ЄС, розроблених експертами JASPERS[1], державної стратегії розвитку та розбудови прикордонної інфраструктури з країнами Європейського Союзу та Республікою Молдова до 2030 року, а також власні статистичні дані АТ «Укрзалізниця». За допомогою техніко-економічного аналізу, синтезу та класифікації, а також узагальнення накопиченої інформації було досліджено шляхи розвитку євроколії (1 435 мм) в Україні, досягнуто необхідних висновків щодо вибору варіантів імплементації євроколії в України.

Результати. Проаналізовано можливі сценарії розвитку євроколії в Україні та запропоновано для обговорення три пріоритети з вартісною оцінкою імплементації на базі дослідження експертів JASPERS.

Висновки. Трансформація існуючих залізничних коридорів, шляхом будівництва паралельної мережі колій 1 435 мм, повинна сприяти інтеграції України до європейського транспортного простору шляхом покращення сполучення з ЄС та збільшення пропускної спроможності нових експортних коридорів. При цьому з економічної та технічної точки зору наразі не вбачається доцільними повний перехід на колію шириною 1 435 мм. Розвиток залізничної мережі з шириною колії 1 435 мм в Україні має здійснюватися по-етапно, оскільки будівництво публічної інфраструктури загального користування потребує значного фінансування. Джерелами покриття майбутніх проєктів будівництва можуть бути кошти міжнародних фінансових організації, державного бюджету та іноземних урядів.

Посилання

  1. Strategy for the EU integration of the Ukrainian and Moldovan rail systems / JASPERS 11 July 2023, режим доступу: URL: https://jaspers.eib.org/knowledge/ publications/a-strategy-for-the-eu-integration-of-the-ukrainian-and-moldovan-rail-systems (дата звернення: 01.03.2025).
  2. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European economic and social committee and the Committee of the regions / An action plan for EU-Ukraine Solidarity Lanes to facilitate Ukraine's agricultural export and bilateral trade with the EU, European Commission, Brussels, 12.5.2022 COM(2022) 217 final$ (дата звернення: 01.03.2025).
  3. Офіційний сайт Єврокомісії, режим доступу: URL: https://webgate.ec.europa.eu/ tentec-maps/web/public/screen/home (дата звернення: 01.03.2025).
  4. New transport proposals target greater efficiency and more sustainable travel, режим доступу: URL: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ ip_21_6776 (дата звернення: 01.03.2025).
  5. Communication From The Commission To The European Parliament And The Council on the extension of the trans-European transport network (TEN-T) to neighbouring third countries, COM(2021) 820 final, Brussels, 14.12.2021 (дата звернення: 01.03.2025).
  6. Про схвалення Стратегії розвитку та розбудови прикордонної інфраструктури з країнами Європейського Союзу та Республікою Молдова до 2030 року і затвердження операційного плану заходів з її реалізації у 2024-2030 роках: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 24.12.2024 № 1337-р. / База даних Законодавство України / Верховна рада України / URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1337-2024-%D1%80#Text (дата звернення: 01.03.2025).
  7. Бєлашов Є. В., Модернізація залізничної інфраструктури як чинник підтримки національної економіки в умовах війни на виснаження. Національний інститут стратегічних досліджень, режим доступу: URL: https://niss.gov.ua/sites/ default/files/2022-07/belashov.pdf (дата звернення: 01.03.2025).
  8. Мельник М. І., Лещух І. В. Розвиток інфраструктури мультимодальних перевезень в Україні у контексті зміни транспортно-логістичних маршрутів в умовах війни: наукова доповідь Львів, 2023. 51 с. (Серія «Проблеми регіонального розвитку»).
  9. Курган М. Б., Курган Д. М., Байдак С. Ю., Новік Р. Б., Хмелевська Н. П. Обґрунтування доцільності перебудови однієї з колій двоколійної ділянки на колію європейського стандарту (1 435 мм). Збірник наукових праць УкрДУЗТ, 2024. Вип. 209. С. 75–90. DOI: https://doi.org/10.18664/1994-7852.209.2024.314320.