Теоретичні аспекти та методичні підходи до визначення розміру шкоди та збитків, завданих автомобільним дорогам внаслідок збройної агресії

Опубліковано:
Номер: Випуск 28(2023)
Розділ: Економіка. Менеджмент
Cторінковий інтервал статті: 19–27
Ключові слова: бойові дії, вартість відновлення, відновлення, збитки, збройна агресія, руйнування, соціально-економічні втрати, оцінювання, фінансування, Фонд репарацій, шкода
Як цитувати статтю: Безуглий А. О., Каськів В. І., Стасюк Б. О., Ілляш С. І., Бібик Ю. М. Теоретичні аспекти та методичні підходи до визначення розміру шкоди та збитків, завданих автомобільним дорогам внаслідок збройної агресії. Дороги і мости. Київ, 2023. Вип. 28. С. 19–27.
Як цитувати статтю (references): Artem Bezuglyi, Volodymyr Kaskiv, Bohdan Stasiuk, Serhii Illiash, Yulia Bibyk. Theoretical aspects and methodological approaches to determining the amount of damage and losses caused to roads as a result of armed aggression. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2023. Iss. 28. P. 19–27 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-3001-8012
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
http://orcid.org/0000-0003-3883-7968
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-7197-8909
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-8074-6798
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-2504-6577

Анотація

Вступ. Внаслідок широкомасштабного збройного нападу на суверенну територію України та проведення активних бойових дій більшість об’єктів військового, цивільного та інфраструктурного призначення зазнали суттєвих руйнувань або пошкоджень. У таких умовах важливо мати методичні підходи до визначення розміру завданої шкоди внаслідок проведення бойових дій і подальшого економічного оцінювання нанесеної шкоди.

Проблематика. Розгляд даної тематики полягає у необхідності чітко визначити методичні підходи до визначення розміру шкоди та збитків, завданих автомобільним дорогам внаслідок проведення активних бойових дій. 

Мета. Сформувати методичні підходи до визначення розміру завданої шкоди внаслідок проведення бойових дій і подальшого її економічного оцінювання. Від детальності та обґрунтованості методичного підходу залежить допустимість достовірності проведення розрахунку та визначення розміру збитків. Для реалізації цього завдання необхідно встановити дефініції понять «шкода» та «збитки», оскільки це різні поняття і мають бути чітко зрозумілі усім фахівцям, які будуть оцінювати величину збитків.

Матеріали та методи. У статті використовується системний підхід, який представляє собою сукупність загальнонаукових методологічних принципів (вимог), в основі яких лежить розгляд об’єктів як систем. Пріоритетом здійснення цього процесу є забезпечення належного рівня об’єктивності даних, своєчасність та актуальність опрацьованої інформації.

Із використанням методів аналізування та синтезування у цій статті запропоновано визначення окремих понять і сформульовано методичні підходи до визначення розміру шкоди та збитків.

Результати. Застосування методичних підходів, наведених у цій статті, дозволять документально зафіксувати, розрахувати та обґрунтувати розмір шкоди та збитків, завданих автомобільним дорогам внаслідок збройної агресії. Даний розрахований розмір шкоди та збитків може слугувати у подальшому підставою для формування потреб Фонду репарацій від сторони-агресора до сторони, яка постраждала внаслідок бойових дій. Запропоновані методичні підходи можуть бути використані під час визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, яке здійснюється з урахуванням інших документів, затверджених на рівні Кабінету Міністрів України та центральних органів виконавчої влади України.

Висновки. У цій статті на основі вивчення сучасної практики, літературних і наукових джерел розмежовано та чітко визначено дефініції «шкода» та «збитки». Сформовано алгоритм дій балансоутримувачів автомобільних доріг, які були зруйновані або пошкоджені внаслідок збройної агресії. Для цілей даної статті запропоновано збитки від зруйнованих або пошкоджених автомобільних доріг класифікувати на прямі та непрямі. Методичні підходи до визначення розміру завданої шкоди внаслідок проведення бойових дій і подальшого економічного оцінювання нанесеної шкоди сформовані з урахуванням сучасних управлінських європейських принципів.

Посилання

  1. Митрофанов, І. І., Т. В. Гайкова. «Шкода» та «збитки»: співвідношення понять. Вісник КрНУ імені Михайла Остроградського. Кременчуг, 2012. Вип 3.74. С. 196–200.
  2. Donchyk, M. P., and I. F. Koval. Щодо поняття і складу збитків. Вісник студентського наукового товариства ДонНУ імені Василя Стуса. Донецьк, 2018. Вип.10. С. 31–36.
  3. Подколзін І. В. Збитки та їх відшкодування в договірному праві України : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.03. Київ, 2009. 22 с.
  4. Крисань Т. Є. Збитки як категорія цивільного права України : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.03. Одеса, 2008. 21 с.
  5. Про регулювання містобудівної діяльності: Закон України від 17.02.2011 № 3038 – IV, редакція від 02.07.2023 № 3141 – ІХ // База даних Законодавство України / Верховна рада України.URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3038-17#Text (дата звернення: 24.09.2023).
  6. Постанова Кабінету Міністрів України: Про затвердження Порядку проведення обстеження, прийнятих в експлуатацію об’єктів будівництва від 12.04.2017 № 257 // База даних Законодавство України / Верховна рада України.URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/257-2017-%D0%BF#Text (дата звернення: 24.09.2023).
  7. Stasiuk B.O., Bezuglyi A.O., Kontseva V.V. The rationale of the safety index for estimation of socio-economic costs of road accidents. Rivista di Studi sulla Sostenibilita’. 2020(2). P. 129–140. DOI 10.3280/RISS2020-002-S1010.
  8. Pechonchyk, Taras I., Kontseva, Valentyna V., Bezuglyi, Artem A. Improvement of the Organizational and Economic Mechanism of Financing in the Road Economy. Journal of Advanced Research in Law and Economics, [S.l.]. 2019. V. 10, n. 4. P. 1110–1119. DOI: https://doi.org/10.14505//jarle.v10.4(42).12.
  9. Безуглий А.О., Концева В.В., Стасюк Б.О. Теоретичні аспекти визначення показника соціально-економічних втрат від дорожньо-транспортних пригод. Вісник Національного транспортного університету. Серія «Економічні науки». Київ, 2019.  Вип. 2 (44). C. 11–18.
  10. Безуглий А.О., Концева В.В., Стасюк Б.О. Концептуальні засади визначення та обґрунтування розміру соціально-економічних втрат від дорожньо-транспортних пригод. Дороги і мости. Київ, 2020. Вип. 21. С. 18–27. DOI: https://doi.org/10.36100/dorogimosti2020.21.018.
  11. Безуглий А.О. Оцінка соціально-економічних втрат від дорожньо-транспортних пригод. Управління проектами, системний аналіз і логістика. Київ, 2013. Вип. 12. С. 231–238. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Upsal_2013_12_28 (дата звернення: 24.09.2023).
  12. Долженкова О.В., Уварова К.В. Прогнозування соціально-економічних втрат від дорожньо-транспортних пригод. Наукове електронне (онлайн) видання Молодіжний науковий вісник ДНУ ім. О. Гончара. Серія: Економічні науки. Вип. 4 (14)/2016. С. 89–98.
  13. Рингач Н.О. Оцінка безповоротних демографічних втрат, спричинених смертністю в результаті транспортних нещасних випадків в Україні / Демографія та соціальна економіка. Київ, 2017. № 2 (30). С. 61–77. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/dse_2017_2_6 (дата звернення: 24.09.2023).