Удосконалення управління дуальною освітою студентів дорожнього господарства на основі студентоцентричної моделі самоуправління навчанням

Опубліковано:
Номер: Випуск 27(2023)
Розділ: Економіка. Менеджмент
Cторінковий інтервал статті: 31–41
Ключові слова: дорожнє господарство, дуальна освіта, дуальна форма навчання, здобувач освіти, концепція, навчання, підготовка фахівця, студентоцентрична модель самоуправління, студенти, управління
Як цитувати статтю: Безуглий А. О., Комар В. Ю. Удосконалення управління дуальною освітою студентів дорожнього господарства на основі студентоцентричної моделі самоуправління навчанням. Дороги і мости. Київ, 2023. Вип. 27. С. 31–41.
Як цитувати статтю (references): Artem Bezuglyi, Viktor Komar. Improving the managment of dual education of students in road sector based on the student-centred model of self-managment of learning. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2023. Iss. 27. P. 31–41 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
http://orcid.org/0000-0003-3883-7968
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-2634-9257

Анотація

Мета дослідження полягає в проведенні наукового обґрунтування необхідності удосконалення управління дуальною освітою студентів дорожнього господарства на основі студентоцентричної моделі самоуправління навчанням.

У статті висвітлено аналіз реалізації концепції підготовки здобувачів освіти за дуальною формою навчання в закладах вищої освіти. Для цього проведено теоретичне узагальнення дуальної освіти, проаналізовано останні публікації за темою дослідження, подана характеристика дорожнього господарства, висвітлено початок і етапи розвитку дуальної форми здобуття освіти, а також узагальнено досвід її запровадження в закладах вищої освіти і підприємствах дорожнього господарства. Це дозволило перейти до визначення суті і особливостей студентоцентричного підходу і можливостей його використання в дуальній освіті. Для цього визначена мета, основні завдання, принципи та невирішені питання розвитку дуальної освіти в умовах запровадження студентоцентричної моделі самоуправління навчанням. Доведено перспективність використання студентоцентричної моделі самоуправління в дуальній освіті, згідно з якою ключові знання, вміння та навички, якими повинен оволодіти студент, спрямовані на задоволення його власних потреб і інтересів, зокрема надання можливостей для формування індивідуальної освітньої траєкторії.

Методологія дослідження. Теоретико-методологічним підґрунтям дослідження проблемних аспектів управління дуальною формою здобуття освіти є інформаційно-аналітична база у складі 200 джерел наукової і навчальної інформації, а також загальні і спеціальні методи дослідження: наукової абстракції, аналізу та синтезу, індукції та дедукції, системного моделювання, логічного узагальнення результатів, які спрямовані на визначення якісних і кількісних показників зазначеної мети дослідження.

Наукова новизна. отриманих результатів полягає в обґрунтуванні можливості удосконалення управління здобуттям освіти за дуальною формою на основі студентоцентричної моделі самоуправління навчанням, використання якої перетворює здобувача освіти з об’єкта на суб’єкт навчальної діяльності, тобто на активного учасника освітнього процесу. Це сприяє всебічному розвитку особистості студента і підвищенню його ролі в навчальному процесі.

Висновки. На основі аналізу реалізації концепції підготовки здобувачів освіти за дуальною формою навчання в закладах вищої освіти проведено наукове обґрунтування необхідності удосконалення управління дуальною освітою студентів дорожнього господарства на основі студентоцентричної моделі самоуправління навчанням.

Посилання

  1. Дуальна освіта, визначення вікіпедія. Київ, 2007. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Дуальна_освіта  (дата звернення 28.02.2023).
  2. Про затвердження положення про дуальну форму здобуття фахової передвищої та вищої освіти (проєкт наказу МОН). Київ, 2022. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-do-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-nakazu-pro-zatverdzhennya-polozhennya-pro-dualnu-formu-zdobuttya-vishoyi-ta-fahovoyi-peredvishoyi-osviti (дата зверненя 30.03.2023).
  3. Про схвалення Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти: Розпорядження КМ України від 19.08.2018 р. № 660-р., редакція від 19.09.2018 р. // База даних Законодавство України / Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018-%D1%80#Text (дата звернення 28.02.2023).
  4. Про професійно-технічну освіту: Закон України від 10.02.1998 № 103/98‑ВР, редакція від 05.03.2017 № 2940-ІХ // База даних Законодавство України / Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/103/98-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 01.03.2023).
  5. Про вищу освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII, редакція від 21.12.2011 // База даних Законодавство України / Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 28.02.2023).
  6. Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022—2032 роки. Розпорядження Кабінету Міністрів України  від 23 лютого 2023 р. № 286-р. // База даних Законодавство України / Верховна рада України. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-strategiyi-rozvitku-vishchoyi-osviti-v-ukrayini-na-20222032-roki-286 (дата звернення: 28.02.2023).
  7. Збірник тез Міжнародної науково-практичної конференції «Дуальна форма здобуття освіти як одна з моделей поліпшення якості підготовки фахівців для аграрного сектору економіки України». Київ, 2019. 122 с. URL: https://nmc-vfpo.com/wp-content/uploads/2019/10/tezy-uchasnykiv-konferencziyi.pdf (дата звернення: 10.03.2023).
  8. Збірник тез Міжнародної науково-практичної конференції «Дуальна форма здобуття освіти: успіхи та проблеми першого року запровадження пілотного проекту у закладах фахової передвищої освіти України». Київ, 2020. 112 с. URL: http://www.tsatu.edu.ua/mtf/wp-content/uploads/sites/39/20201030_083554.pdf (дата звернення: 10.03.2023).
  9. Дуальна форма здобуття освіти: успіхи та проблеми другого року запровадження пілотного проекту у закладах фахової передвищої та вищої освіти України: збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції. Київ, 2021. 157 с. URL: https://nmc-vfpo.com/wp-content/uploads/2021/12/materialm-konferencziyi-tezy-18-11-2021.pdf (дата звернення: 10.03.2023).
  10. Дуальна форма здобуття освіти: успіхи та проблеми третього року запровадження пілотного проєкту у закладах вищої та фахової передвищої освіти України: збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції. Київ, 2022. 176 с. URL: https://nmc-vfpo.com/wp-content/uploads/2022/12/zbirnyk.pdf (дата звернення: 10.03.2023).
  11. Найдьонов О. Дуальна: бібліогр. покажч. Центральноукраїн. Кропивницький, 2022. 21 с.
  12. Слободян О.П. Технологія творчого саморозвитку особистості студента в умовах дуальної форми освіти. Збірник тез Міжнародної науково-практичної конференції «Дуальна форма здобуття освіти як одна з моделей поліпшення якості підготовки фахівців для аграрного сектору економіки України». Київ, 2019. С. 75–78.
  13. Бобкова О.І. Сучасна освітня траєкторія становлення майбутнього фахівця. Збірник тез Міжнародної науково-практичної конференції «Дуальна форма здобуття освіти: успіхи та проблеми першого року запровадження пілотного проєкту у закладах фахової передвищої освіти України». Київ, 2020. С. 31–33.
  14. Ажажа М.А. Управління процесом упровадження дуальної освіти в професійну підготовку майбутніх фахівців.  Публічне управління та митне адміністрування, Київ, 2019. № 1 (20).
  15. Давліканова О.Б. Розвиток менеджменту дуальної вищої освіти в Україні: автореф. дис... докт. філософії. Суми, 2021. 21 с.
  16. Лечаченко Т. А. Моделі та методи підтримки прийняття рішень в інформаційних процесах дуальної освіти: автореф. дис… . докт філософії. Тернопіль, 2021. 16 с.
  17. Грень Л. М. Управління професійно-технічною освітою на державномута регіональному рівнях: зарубіжний досвід. Публічне управління та митне адміністрування. Київ, 2019. № 3(22).  С. 47–56.
  18. Дорожнє господарство. Основні завдання Міністерства інфраструктури у сфері дорожнього господарства. Завдання Міністерства в рамках галузі. URL: https://mtu.gov.ua/content/zagalna-informaciya.html 18 (дата звернення: 17.10.2023).
  19. Державна службу статистики України офіційний сайт. URL: https://ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/sze_20.htm (дата звернення: 17.10.2023).
  20. Асоціацція НАДУ  Дуальна Освіта. URL: https://nadu.com.ua/robocha-onlajn-zustrich-prisvyachena-dualnij-osviti (дата звернення: 17.10.2023).
  21. Участь НАДУ в Дуальній освіті. URL: https://nadu.com.ua/uchast-kompanij-chleniv-nadu-u-pilotnomu-proekti/ (дата звернення: 17.10.2023).
  22. Бугаєвський С.,  Бондаренко В., Шейн В. Осучаснення підготовки магістрів дорожньо-будівельної галузі освіти в Харківському національному автомобільно-дорожньому університеті засобами дуального навчання. Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції «Дуальна форма здобуття освіти: успіхи та проблеми другого року запровадження пілотного проєкту у закладах фахової передвищої та вищої освіти України». Київ, 2021. С 120-122.
  23. Митрохіна М. Вплив війни на впровадження дуальної форми здобуття освіти на спеціальності 192 «Будівництво та цивільна інженерія» в Харківському державному автомобільно-дорожньому коледжі. Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції: «Дуальна форма здобуття освіти: успіхи та проблеми третього року запровадження пілотного проєкту у закладах вищої та фахової передвищої освіти України». Київ, 2022. С. 80-82.
  24. Суть студентоцентризму URL: https://www.medkol.cv.ua/wpcontent/uploads/2021/02/%D0%A1%D1%82%D1%83%D0%B4%-D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BE%D1%86%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%B7%D0%BC.pdf (дата звернення: 15.03.2023).
  25. Комар В. Ю. Активізація використання суб’єктивного підходу в системі професійної підготовки студентів управлінських спеціальностей. Збірник тез доповідей ХVI Всеукраїнської наукової конференції студентів і молодих вчених «Молодь: освіта, наука, духовність», Частина І. Київ, 2019. С. 76–77.
  26. Студентоцентризм у системі забезпечення якості освіти в економічному університеті. Київ, 2016. 434 с. URL: https://kneu.edu.ua/ua/user_info/arhiv_inform/bibl_elekt_book/ (дата звернення 29.03.2023).
  27. Стратегічна  піраміда розвитку вищої освіти в Україні на 2022 – 2032 роки. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/04/15/VO.plan.2022 2032/Stratehichna.piramida-23.02.22.pdf (дата звернення: 01.03.2023).
  28. Програма Президента України «Велике будівництво». URL: https://bigbud.kmu.gov.ua (дата звернення: 10.03.2023).