Вступ. Однією з важливих характеристик асфальтобетону, яка характеризує його властивості, є модуль пружності. Модуль пружності асфальтобетону використовують під час проєктування конструкції дорожнього одягу для розраховування його за допустимим пружним прогином, за умовою зсувостійкості робочого шару земляного полотна та шарів із незв’язних матеріалів, а також на розтяг за згину.
Проблематика. На сьогодні розрахункове значення модуля пружності асфальтобетону приймають відповідно до Довідника № 2 «Розрахункових характеристик асфальтобетонів» [2]. У цьому довіднику розрахункове значення модуля пружності асфальтобетонів надано залежно від марки бітуму, температури, типу асфальтобетонної суміші та часу дії навантаги. Чисельні розрахункові значення модуля пружності асфальтобетонів надано тільки для асфальтобетонів типу Б, для інших типів асфальтобетонів запропоновано зменшувати або збільшувати розрахункове значення модуля пружності на величину, яка залежить від типу асфальтобетону та температури. З 2020 року в Україні чинний новий стандарт щодо технічних вимог до бітуму, в якому марки бітуму приведено до європейської класифікації [4]. У той же час у Довіднику № 2 [2] розрахункове значення модуля пружності асфальтобетонів надано відповідно до попередніх марок бітуму, що обумовлює необхідність їх уточнення.
Мета. Уточнити розрахункове значення модуля пружності асфальтобетонів на основі відомих моделей розраховування.
Матеріали і методи. Для уточнення використано Witczak E* Predective Model та асфальтобетонні суміші згідно з ДСТУ Б В.2.7-119 [6].
Результати. Модуль пружності асфальтобетону є множиною в’язкості в’яжучого, зернового складу асфальтобетону, ефективного вмісту в’яжучого, залишкової пористості асфальтобетону та частоти деформування. На модуль пружності асфальтобетонів суттєво впливає в’язкість в’яжучого та його температурна чутливість. Збільшення в’язкості бітуму призводить до поступового підвищення модуля пружності асфальтобетону, чим меншу має температурну чутливість бітум, тим нижчим є модуль пружності асфальтобетону за температури нижче ніж 25 °С, та тим вищим є модуль пружності асфальтобетону за температури вище ніж 25 °С. Також суттєво на модуль пружності асфальтобетонів впливає залишкова пористість асфальтобетону. Зменшення залишкової пористості від 2,0 % за об’ємом до 10,0 % за об’ємом призводить до зниження модуля пружності в середньому на 36 %. Найменш суттєво на модуль пружності асфальтобетонів впливає вміст бітуму та наповнювача.
Загальне збільшення вмісту крупного заповнювача призводить до зниження модуля пружності асфальтобетону, однак у разі збільшення у складі асфальтобетону вмісту крупного заповнювача розміром понад 10 мм має місце підвищення модуля пружності. Модуль пружності асфальтобетонів суттєво залежить від частоти деформування, а отже і швидкості руху транспорту.
Висновки. В існуючих документах чисельні розрахункові значення модуля пружності асфальтобетонів надано тільки для асфальтобетонів типу Б, для інших типів асфальтобетонів запропоновано зменшувати або збільшувати розрахункове значення модуля пружності на величину, яка залежить від типу асфальтобетону та температури. Відповідно до отриманих даних модуль пружності асфальтобетону типу А є більшим за модуль пружності асфальтобетону типу Б, тобто отримані дані не підтверджують залежності, надані в існуючих документах.
У жодному з існуючих документів не зроблено поділ асфальтобетонів за видами, однак отримані дані свідчать про суттєву відмінність модуля пружності асфальтобетонів різного виду, що обумовлює необхідність внесення змін в існуючі документи.