Вступ. Найбільш поширеним матеріалом для влаштування шарів дорожнього одягу автомобільних доріг є асфальтобетон. До суттєвих переваг асфальтобетону належать високі експлуатаційні характеристики, порівняно високі технічні показники, придатність до регенерації тощо. У той же час, асфальтобетону притаманні і недоліки, одним з яких є значна залежність міцності та деформативних характеристик від температури довкілля. Вирішальну роль в температурних властивостях асфальтобетону відіграє бітум, якість якого на сьогодні оцінюється за стандартними показниками згідно з пенетрацією. Точніше та об’єктивніше оцінити властивості бітуму можна за реологічними показниками (в’язкістю та когезією) або за експлуатаційними, що встановлюють залежно від кліматичних умов роботи асфальтобетонних шарів. Тому виникла необхідність у проведенні аналізу кліматичних умов роботи асфальтобетону в конструкції дорожнього одягу.
Проблематика. На сьогодні в Україні для оцінювання властивостей бітуму використовують пенетраційну систему за якою встановлюють марку бітуму та відповідні характеристики. Близько 30 років тому в США розроблено систему оцінювання бітумів за експлуатаційними показниками, яка поєднує кліматичні умови та транспортні навантаження. Такий підхід дозволяє вибрати бітум для заданого розрахункового поєднання високих і низьких температур. Оцінка відповідних кліматичних умов роботи асфальтобетону в Україні дозволить розробити районування на основі якого можна виконувати оптимальний вибір бітуму, що повинно сприяти підвищенню довговічності асфальтобетону та конструкції дорожнього одягу в цілому.
Мета. Створення системи вибору бітуму під час проєктування конструкції дорожнього одягу з урахуванням температури довкілля, транспортних навантажень, інтенсивності руху, рівня надійності та розташування асфальтобетону в конструкції дорожнього одягу.
Матеріали і методи. Збір кліматичних даних щодо температури довкілля за даними метеостанцій, розташованих в обласних центрах України за період з 2005 року до 2020 року та встановлення необхідних експлуатаційних властивостей бітуму.
Результати. Розроблено районування території України за кліматичними умовами роботи асфальтобетону з урахуванням температури довкілля, транспортних навантажень, інтенсивності руху, рівня надійності та розташування асфальтобетону в конструкції дорожнього одягу.
Висновки. Розроблення та впровадження районування території України за експлуатаційними умовами роботи асфальтобетону та системи вибору бітуму за експлуатаційними показниками дозволить попередити утворення руйнувань у вигляді пластичних деформацій, тріщин віт утоми матеріалу та низькотемпературних тріщин і, тим самим, підвищити довговічність асфальтобетону.