Використання ШІ у маркетингу та логістиці задля оптимального використання ресурсів підприємства

Опубліковано:
Номер: Випуск 32(2025)
Розділ: Економіка. Менеджмент
Cторінковий інтервал статті: 58-66
Ключові слова: штучний інтелект, логістика, ресурсне забезпечення, маркетинг, оптимізація, конкурентоспроможність, ефективність.
Як цитувати статтю: Галюк І. Б., Єжак Ф. Ф., Тараєвська Л. С. Використання ШІ у маркетингу та логістиці задля оптимального використання ресурсів підприємства. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 32. С. 58–66.
Як цитувати статтю (references): Iryna Haliuk, Franko Yezhak, Lesia Tarayevska. Application of ai in marketing forecasting and logistics activities in order to optimise the use of enterprise resources. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 32. P. 58–66 [in Ukrainian].

Автори

Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ, Україна
https://orcid.org/0009-0008-2000-1517
Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-0726-1954
Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-7301-0881

Анотація

Вступ. ШІ активно впроваджується у різні сфери господарської діяльності, автоматизуючи рутинні процеси, зменшуючи обсяг ручної праці та підвищуючи продуктивність. Сучасні ринкові тенденції свідчать про те, що зростання частки працівників покоління Z та Alpha сприятиме ще більшій автоматизації, оскільки саме молоде покоління позитивно сприймає заміну людини технологією на етапах виконання повторюваних завдань.

Проблематика. Незважаючи на активну зацікавленість бізнесу можливостями використання штучного інтелекту у діяльності підприємств, компанії ще не мають достатньо знань і розуміння як саме ШІ може бути використаний — комплексно чи фрагментарно, покращуючи роботу окремих підрозділів чи підприємства  в цілому, які ресурси для цього потрібні і що в результаті буде отримано, які дані потрібно для роботи ШІ у конкретній компанії і наскільки точними є результати роботи штучного інтелекту тощо. Ці питання мають бути опрацьовані задля формування розуміння системного підходу до застосування штучного інтелекту в діяльності підприємства, починаючи з процесів маркетингового прогнозування, завершуючи результуючою оптимізацією використання ресурсів і підвищення конкурентоспроможності компанії.

Мета. Метою статті є представлення комплексного підходу до застосування штучного інтелекту в роботі підприємства, із особливим акцентом на маркетинговій та логістичній складових, які визначають стратегію розвитку компанії, формування конкурентних переваг та оптимізацію ланцюгів постачання. У дослідженні окреслено проблемні моменти застосування ШІ та переваги його використання у маркетингових комунікаціях, прогнозуванні попиту, управлінні запасами, оптимізації транспортування та забезпеченні стабільності постачань. Це дає можливість компанії максимально ефективно використовувати ресурси і, як наслідок, утримувати стійкі конкурентні позиції на ринку.

Матеріали і методи. Для досягнення мети дослідження використано такі методи: метод аналізу і синтезу для вивчення літературних джерел та публікацій, порівняльний метод для зіставлення традиційних методів прогнозування з підходами, заснованими на штучному інтелекті, системний підхід для розгляду штучного інтелекту як інструменту, що комплексно впливає на всі сфери діяльності підприємства.

Результати. Особливу увагу приділено використанню ШІ в маркетинговому прогнозуванні як ключовому елементі планування діяльності підприємства. Описано переваги використання сучасних методів прогнозування, зокрема на основі Big Data та машинного навчання, порівняно з традиційними статистичними підходами. Висвітлено практичні аспекти застосування S&OP для покращення управління виробничими ресурсами, постачанням і персоналом. У роботі висвітлюється значення якісних прогнозів для формування оперативних планів, ресурсного забезпечення, логістичних рішень та управління попитом. Порівнюються традиційні статистичні методи прогнозування з підходами, що ґрунтуються на Big Data та машинному навчанні. Останні дають змогу досягти вищої точності, виявляти складні взаємозв’язки та швидко реагувати на зміни в ринковому середовищі. Також акцентується увага на необхідності якісного інформаційного забезпечення та кваліфікованого персоналу для ефективного використання цих технологій.

Обґрунтовано, що використання ШІ забезпечує гнучкість, точність, оперативність у прийнятті рішень і сприяє підвищенню ефективності діяльності підприємств у таких сферах як управління запасами, обслуговування клієнтів, оптимізація ресурсів, ціноутворення та прибутковість. Окреслено комплексний підхід до впровадження ШІ для досягнення стратегічних цілей підприємства.

Висновки. Доведено, що комплексне впровадження ШІ є дієвим інструментом для забезпечення гнучкого управління, зростання ефективності та досягнення стратегічних цілей підприємств у сучасному динамічному ринковому середовищі.

Посилання

  1. Beyond the status quo: How generative AI will transform industrial operations (2025), available at: URL: https://www.weforum.org/stories/2023/06/how-generative-ai-will-transform-industrial-operations/ (дата звернення 16.09.2025).
  2. Cao, Zhi and Li, Meng and Pavlou, Paul A., AI in Business Research. Decision Sciences Journal, Forthcoming. 2024. Аvailable at: SSRN: URL: https://ssrn.com/abstract=4897619 or DOI:http://dx.doi.org/10.2139/ ssrn.4897619 (дата звернення 16.09.2025).  
  3. Davenport, T. H., & Ronanki, R. Artificial Intelligence for the Real World. Harvard Business Review (HBR). 2018. Аvailable at: URL: https://www.bizjournals.com/boston/news/2018/01/09/hbr-artificial-intelligence-for-the-real-world.html (дата звернення 16.09.2025).
  4. Могилевська О. Ю., Слободяник А. М., Сідак І. В. Вплив штучного інтелекту на українську і міжнародну економіку. Київський економічний науковий журнал, 2023. № 1. С. 121–125. DOIhttps://doi.org/10.32782/2786-765X/2023-1-6.
  5. Kolbjornsrud, V., Amico, R., Thomas, R. J. How artificial intelligence will redefine management. Harvard Business Review Digital Articles. 2016. Аvailable at: URL: https://hbr.org/2016/11/how-artificial-intelligence-will-redefine-management.
  6. Погореленко Н. В. Штучний інтелект: сутність, аналіз застосування, перспективи розвитку. Науковий вісник Херсонського державного університету університету. 2018. № 32. С. 22–27. URL: https://ej.journal.kspu.edu/index.php/ ej/article/view/405/401.
  7. Kietzmann, P., Money, J.,  Dellaert, B. G. C. Artificial intelligence in marketing: Topic modeling, scientometric analysis, and research agenda. Journal of Business Research, 2020. № 120. Р. 328–353. DOI: https://doi.org/10.1016/ j.jbusres.2020.03.032 .
  8. Фігун А., Петрівський Я., Коханевич Т. Штучний інтелект у маркетингу: можливості впливу та перспективи впровадження. Вісник Рівненського державного гуманітарного університету. Серія: Економіка. 2024. № 16. С. 193–199. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8559/2024-4-27.
  9. Іванова І. В., Боровик Т. М.,  Залозна Т. Г., Руденко А. Ю. Використання штучного інтелекту в маркетингу. Маркетинг і цифрові технології, 2023. № 2. С. 32–42. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-160.
  10. du Plessis, M. J., Gerber, R., Goedhals-Gerber, L., van Eeden, J. Revolutionising the Future of Logistics: The Value of Artificial Intelligence, 2024. Available at: SSRN. DOI: https://doi.org/10.2139/ ssrn.4924294.
  11. Кирлик Н. Ю. «Штучний інтелект» та його використання в логістичних процесах. Актуальні проблеми економік, 2021. № 243-244. С. 59–66.
  12. The state of AI in early 2024: Gen AI adoption spikes and starts to generate value. Available at: URL: https://www.mckinsey.com/capabilities/quantumblack/our-insights/the-state-of-ai-2024?utm_source= chatgpt.com.
  13. GenAI Adoption Soars in 2024, Driving ROI Across Industries, IDC Report Finds. Available at: URL: https://pureai.com/articles/2024/11/19/genai-adoption-soars-in-2024.aspx?utm_source=chatgpt.com.
  14. Роль штучного інтелекту в бізнесі у 2025 році. URL: https://blog.depositphotos.com/ua/shi-v-biznesi.html?utm_source=chatgpt.com.
  15. Україна посідає друге місце за кількістю ШІ-компаній у Центральній та Східній Європі: результати дослідження про штучний інтелект. URL: https://thedigital.gov.ua/news/ukraina-posidae-druge-mistse-za-kilkistyu-shi-kompaniy-u-tsentralniy-ta-skhidniy-evropi-rezultati-doslidzhennya-pro-shtuchniy-intelekt?utm_source=chatgpt.com.
  16. Despite AI enthusiasm, Workforce Index reveals workers aren’t yet unlocking its benefits. Retrieved from URL: https://slack.com/blog/news/the-workforce-index-june-2024?utm_medium=promo.
  17. Europe’s jobs at risk: Which sectors are the most threatened by automation? Retrieved from  https://uk.news.yahoo.com/europes-jobs-risk-sectors-most-115330200.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly9pc25hc3Uub3 JnLnVhLw&guce_referrer_sig=AQAAAGsYaiT85iH9BqprY8NKL625sL15rF6Cicyo DoaOeNfiD7sYjEQEhOyKj2uWLUqmzdceBb8yCS4vyFHD9jfwTuRf1AG5vgbe1 vPMVhMuXjO83HTlLC9NBZuLKNpqUAYlcNrgvAgdGxtsDPAmL6Js9YtM3Wkg2AJHBi-kckIqe19 l [in English].
  18. Як змусити S&OP працювати з прогнозуванням AI. URL: https://gmdhsoftware.com/ua/how-to-make-sop-work-with-ai-forecasting/ .
  19. Роль AI у Supply Chain: огляд ключових методологій S&OP, S&OE, IBP, DDMRP у поєднанні з AI для оптимізації ланцюга постачання. URL: https://sdh.smart-it.com/news-post/ai-in-supply-chain/
  20. Система прогнозування попиту на основі алгоритмів машинного навчання та штучного інтелекту. URL: https://sdh.smart-it.com/df/.
  21. Якимишина Л. Я. Інновації у логістиці: вплив технологій на ефективність та конкурентоспроможність. Маркетингові та логістичні технології: інновації для забезпечення ефективності бізнес-процесів: колективна монографія / за ред. к.е.н, доц. Б.А. Оксентюк.  Тернопіль: «Бескиди», 2024. С.88–98. URL: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46773.