Вступ. Автодорожні мости є важливим елементом транспортної інфраструктури будь-якої країни, і Україна не є винятком. Їхня безпечна експлуатація має критичне значення для забезпечення сталого функціонування логістичних шляхів і економічного розвитку регіонів. Однак, внаслідок збільшення транспортних потоків, руху перевантажених і наднормових транспортних засобів, впливу природних чинників і невчасних ремонтів, відсутності якісного експлуатаційного утримання, значна частина мостів в Україні перебуває у незадовільному технічному стані. Відповідно, необхідно вживати заходів для своєчасного діагностування їхнього технічного стану та запобігання можливим аваріям. У цьому контексті автоматизовані системи моніторингу технічного стану (АСМТС) мостів є ефективним інструментом для забезпечення безперебійної роботи таких споруд.
Проблематика. На автомобільних дорогах загального користування державного значення України нараховується понад 16 тисяч мостів, більше половини з яких не відповідають сучасним нормам і стандартам щодо габаритів і вантажопідйомності. Особливо гостро постає проблема мостів, що експлуатуються понад 40 років, оскільки вони мають підвищену схильність до аварійних ситуацій. Через відсутність систематичного моніторингу та контролю технічного стану таких споруд, існує загроза їхнього руйнування. У світовій практиці для запобігання подібним ситуаціям активно використовують автоматизовані системи моніторингу. В Україні необхідність впровадження таких систем стає все більш актуальною в умовах підвищених вимог до безпеки інфраструктури.
Мета. Метою дослідження є аналіз світового досвіду впровадження АСМТС на автодорожніх мостах і розроблення рекомендацій для їх адаптації та впровадження в Україні з урахуванням національних особливостей. У дослідженні також розглядаються нормативно-правові аспекти та методичні підходи до організації систем моніторингу для забезпечення безпеки й ефективності експлуатації мостових споруд.
Матеріали та методи. Дослідження базується на аналізі літературних джерел і нормативно-правової бази з питань моніторингу технічного стану мостів. Були використані методи аналізу сучасних технологій моніторингу, таких як сенсорні мережі, фотограмметрія, бездротові сенсори, Інтернет речей (IoT), а також методи багатофакторного аналізу ризиків. Крім того, було проаналізовано міжнародний досвід впровадження централізованих систем моніторингу та їхню ефективність щодо запобігання аварійним ситуаціям.
Результати. Світовий досвід впровадження АСМТС показав значне зниження ризиків аварій і витрат на обслуговування мостів завдяки своєчасній діагностиці потенційних проблем. Автоматизовані системи дозволяють безперервно отримувати дані про технічний стан мостів, що забезпечує можливість прийняття обґрунтованих рішень щодо їхнього експлуатаційного утримання та ремонту. У статті також розглянуто нормативно-правове регулювання моніторингу в Україні, зокрема нові методичні рекомендації щодо проєктування та впровадження АСМТС. Запропоновані підходи до інтеграції сучасних технологій моніторингу дозволять підвищити рівень безпеки мостів та їхньої експлуатаційної надійності.
Висновки. Результати дослідження підкреслюють важливість впровадження автоматизованих систем моніторингу технічного стану мостів в Україні для зменшення аварійних ситуацій і забезпечення безпеки руху. Застосування сучасних технологій, таких як сенсорні мережі та Інтернет речей, дозволяє своєчасно виявляти дефекти й оптимізувати витрати на обслуговування споруд. Методичні рекомендації, розроблені для України, сприятимуть стандартизації процесів моніторингу та підвищенню якості управління інфраструктурними об’єктами. Подальші дослідження у цій галузі дозволять удосконалити підходи до моніторингу та впровадити інноваційні рішення, що забезпечать безпеку та надійність мостів в Україні.