Вступ. Вирішенню завдань ефективного функціонування поверхневої обробки покриття автомобільних доріг України сприятиме використання сучасних методів, що застосовують у країнах Європи, зокрема щодо випробувань згідно з ДСТУ EN 12272-1:2021 (EN 12272-1:2002, IDT) «Поверхнева обробка. Методи випробувань. Частина 1. Норми і точність розподілення в’яжучого та щебеню».
Проблематика. Однією з передумов ефективного функціонування мережі автомобільних доріг України є, насамперед, впровадження в дорожнє господарство Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС. З метою впровадження у життя вимог зазначеної Угоди, що є ключовими засадами економічної модернізації та сталого розвитку країни, у ДП «ДерждорНДІ» підготовлено цілісний комплекс національних стандартів з ідентичним ступенем відповідності до європейських вимог з напрямку вирішення проблем ефективного функціонування поверхневої обробки покриття.
Мета. Метою роботи є сприяння впровадженню в дорожнє господарство України вимог національного стандарту ДСТУ EN 12272-1:2021 (EN 12272-1:2002, IDT) «Поверхнева обробка. Методи випробувань. Частина 1. Норми і точність розподілення в’яжучого та щебеню», що набрав чинності з 01.07.2022 року. Взаємопов’язані з ним вимоги ДСТУ EN 12271:2021 (EN 12271:2006, IDT) «Поверхнева обробка. Технічні умови» розглянуті у статті «Європейська практика вирішення проблем ефективного функціонування поверхневої обробки покриття. Частина 1».
Матеріали і методи. Аналізування національного стандарту ДСТУ EN 12272-1:2021 (EN 12272-1:2002, IDT) «Поверхнева обробка. Методи випробувань. Частина 1. Норми і точність розподілення в’яжучого та щебеню» з ідентичним ступенем відповідності до EN 12272-1:2002 (версія en) «Surface dressing — Test methods — Part 1. Rate of spread and accuracy of spread of binder and chippings».
Результати. Ознайомлення дорожньої спільноти з особливостями впровадження вимог та положень національного стандарту щодо методів випробувань, які застосовуються для встановлення норм і точності розподілення в’яжучого та щебеню. Подальше використання вказаних вимог надасть можливість удосконалити роботи з влаштування поверхневої обробки на автомобільних дорогах України.
Висновки. Застосування стандарту сприятиме впровадженню різнопланових методів випробування з визначення норм та точності розподілення в’яжучого і щебеню, а також опосередкованому оцінюванню якості роботи устатковання для їх розподілення у разі влаштування поверхневої обробки. Вимоги надають можливість задіяти доволі не складні інструментарії, що розглядаються у цій статті, та які доцільно застосувати у дорожньому господарстві країни.
На базі положень стандарту можуть бути розроблені практичні рекомендації з метою впровадження методів випробувань для влаштування поверхневої обробки покриття. Запровадження цих засад сприятиме конкурентній спроможності продукції вітчизняних виробників, які мають виготовляти зразки чи допоміжне обладнання, використання яких наведено у стандарті, з огляду на потреби та пріоритети вітчизняних споживачів.