Забезпечення підвищеної довговічності конструкції дорожнього покриття на залізобетонних автодорожніх мостах

Опубліковано:
Номер: Випуск 29(2024)
Розділ: Будівництво та цивільна інженерія
Cторінковий інтервал статті: 131-138
Ключові слова: асфальтобетонні суміші, гідроізоляційне покриття, гумова крихта, довговічність, дорожнє покриття.
Як цитувати статтю: Онищенко А.М., Мірчук І.О. Забезпечення підвищеної довговічності конструкції дорожнього покриття на залізобетонних автодорожніх мостах. Дороги і мости. Київ, 2024. Вип. 29. С. 131–138.
Як цитувати статтю (references): Artur Onyshchenko, Iryna Mirchuk. Ensuring increased durability of the pavement structure on reinforced concrete road bridges. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2024. Issue 29. P. 131–138 [in Ukrainian].

Автори

Національний транспортний університет (НТУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-3928-4293
Національний транспортний університет (НТУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-1040-4530

Анотація

Вступ. Дорожнє покриття на залізобетонних автодорожніх мостах є одним з основних конструктивних елементів споруди, технічний стан якого впливає на безпеку експлуатації споруди в цілому. На довговічність асфальтобетонного покриття має вплив низка факторів, серед яких необхідно відмітити тип конструкції запроектованого дорожнього одягу, в тому числі гідроізоляційного покриття, а також стійкість конструкції до впливу кліматичних факторів та дії навантаження від автомобільного транспорту.

Проблематика. Більша частина автомобільних мостів побудована в період 60 — 80-х років XX сторіччя. Штучні споруди були запроектовані за чинними на той час нормативними документами та технічними умовами з урахуванням перспективи розвитку транспортної інфраструктури з розрахунком орієнтовної інтенсивності руху до 20 тис. авто на добу. Проте, протягом останнього десятиліття, значно зросла інтенсивність та швидкість руху автомобільного транспорту, а також збільшився рух великовагового транспорту (здебільш неконтрольованого), особливо в літній період, коли коливання температури повітря становить понад +28 °C. В свою чергу, це призводить до надмірного навантаження на конструкції мостового полотна, в тому числі на асфальтобетонне покриття, що призводить до його руйнування (утворення тріщин, вибоїн, напливів, колійностіта інших пошкоджень).

Мета. Удосконалення типу конструкції дорожнього покриття підвищеної довговічності на залізобетонних автодорожніх мостах.

Результати. Наведено технологічну схему конструкції дорожнього покриття підвищеної довговічності на залізобетонних автодорожніх мостах.

Висновки. Проєктування конструкції дорожнього покриття  підвищеної довговічності на залізобетонних автодорожніх мостах надасть змогу безпечного експлуатувати споруди,  в тому числі  її несні конструкції. При влаштуванні дорожнього покриття на залізобетонних автодорожніх мостах рекомендується дотримуватись технологічного регламенту, приділяючи особливу увагу наступним технологічним операціям: підготовка основи захисного шару; підґрунтовка захисного шару основи; транспортування асфальтобетонної суміші; влаштування асфальтобетонної суміші; контроль якості робіт.

Посилання

  1. ДБН В.2.3-22:2009 Мости та труби. Основні вимоги проектування. Київ, 2009. 76 с. (Інформація та документація).
  2. Гайдайчук В. В., Мозговий В. В., Заєць Ю. О., Шевчук Л. В. Чисельне моделювання термонапруженого стану шаруватого покриття автомобільної дороги. Опір матеріалів і теорія споруд. 2017. Вип. 98. С. 56–71.
  3. Гамеляк І.П., Даценко В.М. Забезпечення надійності конструкції дорожнього одягу за несною здатністю при капітальному ремонті та реконструкції. Автошляховик України. 2015. № 5 (247). С. 40–43.
  4. А А 2.4-03359026-022:2021 Альбом типових конструкцій дорожнього одягу мостового полотна для умов міста Києва. Київ, 2021. 121 с. (Інформація та документація)
  5. S. Shatnawi, "Maintenance Technical Advisory Guide Volume IFlexible Pavement Preservation," California Department of Transportation, Sacramento (CA), 2008, 245 р.
  6. Nuha Salim Mashaan, Asim Hasan Ali, Mohamed Reham Karim, Mahrez Abdelaziz.
    An overview of crumb rubber modified asphalt. Intern. Journ. of Physical Sciences. 2011, Vol. 7(2), Р. 166–170.
  7. Mashiri Soledad, Vinod J.S., Sheikh MD Neaz, Tsang Hing-Ho. Shear strength and dilatancy behavior of sand-tyre chip mixtures. Soils and Foundations. Tokyo. May 2015. Vol. 55(3). P. 517–528. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sandf.2015.04.004 .
  8. Шлюнь Н. В. Особливості термонапруженого стану асфальтобетонного дорожнього покриття з гумовими включеннями. Дороги і мости. Київ, 2022. Вип. 26. С. 124–137
  9. Жданюк В. К., Костін Д. Ю., Петров В. І. Дослідження впливу гумової крихти як стабілізувальної домішки на властивості щебенево-мастикового асфальтобетону. Вісник ХНАДУ. 2019. Вип. 86. Т.ІІ. С. 19–23.
  10. Abbas Mohajerani, Lucas Buznett, JohnV. Smith, Stefan Markovski, Glen Rodwell, Md Tareq Rahman, Halenur Kurmus, Mehdi Mirzbabaei, Arul Arulrajan, Suksun Horpibulsuk, Farsid Maghool. Recycling waste rubber tyres in construction materials and associated environmental considerations: A review. Resources, Conservation and Recycling, April 2020. Vol. 155. 104679,
    P. 1–17. DOI: https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2020.104679 .
  11. Presti D.L. Recycled tyre rubber modified bitumens for road asphalt mixture: a literature review. Construction and Building Materials. 2013. 49. P. 863–881. DOI: https://doi.org/10.1016/j. conbuildmat.2013.09.007.
  12. ДБН В.2.3-4:2015 Автомобільні дороги. Частина I. Проектування. Частина II. Будівництво. Київ, 2015. 45 с. (Інформація та документація).
  13. ДБН В.2.3-5:2018 Вулиці та дороги населених пунктів. Зі Зміною № 1. Київ, 2018. 47 с. (Інформація та документація).
  14. ДСТУ 8747:2017 Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання. Київ, 2017, 76 с. (Інформація та документація).
  15. ДСТУ EN 12697-22:2018 Бітумомінеральні суміші. Методи випробуванн.я гарячих асфальтобетонних сумішей. Частина 22. Колійність (EN 12697-22:2003+А1:2007, IDT). Київ, 2018. 81 с. (Інформація та документація).
  16. СОУ 45.2-00018112-020:2009 Будівельні матеріали. Асфальтобетон дорожній. Метод випробування на стійкість до накопичення залишкових деформацій. Київ, 2009. 61 с. (Інформація та документація).
  17. СОУ 45.2-00018112-039:2008. Способи оцінки стійкості асфальтобетонних покриттів до утворення колії. Методи випробувань. Київ, 2008. 39 с. (Інформація та документація).
  18. ДСТУ 8904:2019 Настанова з улаштування гідроізоляції проїзної частини автодорожніх мостів. Київ, 2019. 39 с.  (Інформація та документація).