Запровадження національної системи обліку довжини автомобільних доріг в односмуговому обчисленні

Опубліковано:
Номер: Випуск 29(2024)
Розділ: Будівництво та цивільна інженерія
Cторінковий інтервал статті: 139-147
Ключові слова: автомобільна дорога, механізм обліку довжини, односмугове обчислення, смуга руху.
Як цитувати статтю: Усиченко О. Ю., Дуля М. В. Запровадження національної системи обліку довжини автомобільних доріг в односмуговому обчисленні. Дороги і мости. Київ, 2024. Вип. 29. С. 139–147.
Як цитувати статтю (references): Olena Usychenko, Mykhailo Dulia. Introduction of the national system of accounting of the length of highways in single-lane calculation. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2024. Issue 29. P. 139–147 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-1916-8642
Національний транспортний університет (НТУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-7482-8420

Анотація

Вступ. Використання географічних просторових даних мережі автомобільних доріг загального користування призвела до виникнення питання доцільності застосування існуючих методів обліку довжини автомобільних доріг та необхідності запровадження обліку довжини автомобільних доріг в односмуговому обчисленні.

Проблематика. Пошук альтернативних способів обліку довжини автомобільної дороги викликає потребу удосконалити принципи формування титулів автомобільних доріг, які мають певні рішення, щодо обліку ділянок з понад однією смугою руху в кожному напрямку та встановлення довжин транспортних розв’язок, додаткових смуг руху на підйомах, зовнішніх та внутрішніх перехідно–швидкісних смуг, виділених (каналізованих) смуг руху тощо.

Мета. Удосконалення системи обліку довжини автомобільних доріг загального користування державного значення.

Матеріали та методи. Запроваджені в [1] принципи формування титулів автомобільних доріг мають певні рішення щодо обліку ділянок з понад 1 смугою руху в кожному напрямку та встановлення довжин транспортних розв’язок, які були раціональними на момент прийняття, але без подальшого удосконалення можуть виявитись неефективними та дедалі частіше призводити до суперечностей. Необхідність введення терміну «довжина автомобільної дороги загального користування в односмуговому обчисленні» пов’язана з тим, що існують принципові розбіжності між довжинами доріг затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку автомобільних доріг загального користування державного значення» від 15 грудня 2023 р. № 1318 [2] та реальною довжиною (площею) смуг руху, які підлягають ремонту та експлуатаційному утриманню, оскільки автомобільна дорога по своїй довжині може мати різну кількість основних смуг руху, додаткові смуги руху на підйомах, зовнішні та внутрішні перехідно–швидкісні смуги, виділені (каналізовані) смуги руху, а з'їзди можуть мати декілька смуг руху в одному напрямку.

Результати. Розглянуті питання запровадження методу з обліку приведення довжини доріг до односмугового еквіваленту для встановлення точної довжини транспортних розв'язок, додаткових смуг руху, перехідно-швидкісних смуг тощо, з метою визначення обсягів робіт з нового будівництва, реконструкції, ремонтів і експлуатаційного утримання автомобільних доріг. На основі наведених принципів обліку довжини автомобільних доріг та даних, отриманих в результаті робіт з визначення просторових координат автомобільних доріг загального користування державного значення було розраховано довжини автомобільних доріг загального користування в односмуговому обчисленні для міжнародних, національних та регіональних автомобільних доріг загального користування державного значення.

Висновки. Запровадження запропонованого методу обліку приведення довжини доріг до односмугового еквіваленту дозволяє встановити точну довжину транспортних розв'язок в одному та різних рівнях, додаткових смуг руху, перехідно-швидкісних смуг та забезпечує більш точне обчислення обсягів робіт нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг. Це сприятиме раціональному плануванню державних видатків на нове будівництво, реконструкцію, ремонти та експлуатаційне утримання автомобільних доріг.

Посилання

  1. СОУ 42.1 37641918-122:2014. Автомобільні дороги. Вимоги до комплексу робіт з інформаційного забезпечення. Київ, 2014. 65 с. (Інформація та документація).
  2. Про затвердження переліку автомобільних доріг загального користування державного значення: Постанова Кабінету Міністрів України від 15.12.23 № 1318, редакція від 15.12.2023// База даних Законодавство України / Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1318-2023-%D0%BF/conv#Text (дата звернення 01.03.2024).
  3. The world factbook. United States. URL: https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/ united-states/ (дата звернення 01.03.2024).
  4. New concept of measuring the length of highways in India from April, 2018. URL: https://www.hindustantimes.com/india-news/now-new-concept-to-measure-length-of-highways-from-april-1/story-Q44qGgFzl4DsAPv5OIG0YI.html/ (дата звернення 01.03.2024).
  5. The world factbook. China. URL: https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/ china/# introduction (дата звернення 01.03.2024).
  6. Statistics Canada. URL: https://www150.statcan.gc.ca/n1/daily-quotidien/220524/t001a-eng.htm (дата звернення 01.03.2024).
  7. СОУ 42.1-37641918-038:2016 Паспорт автомобільної дороги. Київ, 2016. 38 с. (Інформація та документація).
  8. МР А.2.1-37641918-904:2019 Методичні рекомендації з обліку довжини автомобільних доріг загального користування в односмуговому обчисленні. Київ, 2019. 56 с. (Інформація та документація).
  9. ДБН В.2.3-4:2015 Автомобільні дороги. Частина I. Проектування. Частина II. Будівництво. Київ, 2015. 76 с. (Інформація та документація).