Вступ. Використання географічних просторових даних мережі автомобільних доріг загального користування призвела до виникнення питання доцільності застосування існуючих методів обліку довжини автомобільних доріг та необхідності запровадження обліку довжини автомобільних доріг в односмуговому обчисленні.
Проблематика. Пошук альтернативних способів обліку довжини автомобільної дороги викликає потребу удосконалити принципи формування титулів автомобільних доріг, які мають певні рішення, щодо обліку ділянок з понад однією смугою руху в кожному напрямку та встановлення довжин транспортних розв’язок, додаткових смуг руху на підйомах, зовнішніх та внутрішніх перехідно–швидкісних смуг, виділених (каналізованих) смуг руху тощо.
Мета. Удосконалення системи обліку довжини автомобільних доріг загального користування державного значення.
Матеріали та методи. Запроваджені в [1] принципи формування титулів автомобільних доріг мають певні рішення щодо обліку ділянок з понад 1 смугою руху в кожному напрямку та встановлення довжин транспортних розв’язок, які були раціональними на момент прийняття, але без подальшого удосконалення можуть виявитись неефективними та дедалі частіше призводити до суперечностей. Необхідність введення терміну «довжина автомобільної дороги загального користування в односмуговому обчисленні» пов’язана з тим, що існують принципові розбіжності між довжинами доріг затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку автомобільних доріг загального користування державного значення» від 15 грудня 2023 р. № 1318 [2] та реальною довжиною (площею) смуг руху, які підлягають ремонту та експлуатаційному утриманню, оскільки автомобільна дорога по своїй довжині може мати різну кількість основних смуг руху, додаткові смуги руху на підйомах, зовнішні та внутрішні перехідно–швидкісні смуги, виділені (каналізовані) смуги руху, а з'їзди можуть мати декілька смуг руху в одному напрямку.
Результати. Розглянуті питання запровадження методу з обліку приведення довжини доріг до односмугового еквіваленту для встановлення точної довжини транспортних розв'язок, додаткових смуг руху, перехідно-швидкісних смуг тощо, з метою визначення обсягів робіт з нового будівництва, реконструкції, ремонтів і експлуатаційного утримання автомобільних доріг. На основі наведених принципів обліку довжини автомобільних доріг та даних, отриманих в результаті робіт з визначення просторових координат автомобільних доріг загального користування державного значення було розраховано довжини автомобільних доріг загального користування в односмуговому обчисленні для міжнародних, національних та регіональних автомобільних доріг загального користування державного значення.
Висновки. Запровадження запропонованого методу обліку приведення довжини доріг до односмугового еквіваленту дозволяє встановити точну довжину транспортних розв'язок в одному та різних рівнях, додаткових смуг руху, перехідно-швидкісних смуг та забезпечує більш точне обчислення обсягів робіт нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг. Це сприятиме раціональному плануванню державних видатків на нове будівництво, реконструкцію, ремонти та експлуатаційне утримання автомобільних доріг.