Вступ. Відповідно до ДСТУ 8814:2018 «Мости автодорожні. Терміни та Визначення понять» транспортна споруда — це споруда для забезпечення нормального функціювання дороги в складних геологічних та гідрологічних умовах, а також у разі перетину дорогою перешкод: водотоків, автомагістралей, залізниць тощо.
Одним із показників безпечної експлуатації та нормального функціювання доріг і транспортних споруд, що розташовані на них, є габарит проїзду — ширина мостового полотна, яку призначено для розташування на ній проїзної частини та смуг безпеки.
Проблематика. Проєктування транспортних споруд — творчий, але у той самий час відповідальний процес, який у свою чергу, обумовлений певними нормативними обмеженнями. Одним із важливих критеріїв проєктування є призначення габариту проїзної частини споруди. Оскільки споруда знаходиться на автомобільній дорозі, то ширина проїзду має бути гармонізована з нею і не створювати незручностей учасникам дорожнього руху шляхом зниження швидкості руху або незручностей для пересувань маломобільних груп населення тротуарами, утворенням «тунельного ефекту» тощо.
На сьогоднішній день за даними Аналітичної експертної системи управління мостами (АЕСУМ) в Україні близько 30 % споруд на автомобільних дорогах загального користування має габарит, що не відповідає вимогам нормативних документів по ширині проїзду. А транспортних споруд із понаднормованим габаритом більше 60 % (9 896 мостів та шляхопроводів).
Необхідність розгляду даної тематики полягає в гармонізації норм на проєктування мостів та доріг, поліпшенню безпеки руху і, як наслідок, збільшенню фінансової ефективності транспортних перевезень.
Мета. Метою роботи є привернути увагу балансоутримувачів споруд, замовників робіт і проєктних організацій на важливість гармонійного співіснування доріг і споруд, що розташовані на них. А також, привернути увагу розробників нормативних документів на те, що завузькі габарити транспортних споруд можуть викликати складнощі під час проведення ремонтних робіт з частковим перекриттям руху.
Результати. Науковцями ДП «ДерждорНДІ» було проведено аналіз нормативних документів із призначення габаритів транспортних споруд за більше ніж 70 років.
Висновки. Вимоги сьогодення диктують нові умови, які потрібно враховувати при встановленні габариту моста: потреба маломобільних груп населення; наявність велосипедного руху тощо. Тому виникає необхідність в узгоджені будівельних норм і нормативних документів у сфері мостобудування, будівництва доріг і безпеки руху для вирішення питання нормування габариту проїзної частини транспортних споруд.