Validation of standardization criterion of pavement transverse evenness

published:
Number: Issue 14(2014)
Section: Quality assessment
DOI:
The page spacing of the article: 85-89
Keywords: standardization criterion, transverse evenness, rut depth, aquaplaning, riser.
How to quote an article: Igor Кiyashkо. Validation of standardization criterion of pavement transverse evenness. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2014. 14. P. 85-89 [in Ukrainian]

Authors

Kharkiv National Automobile and Highway University, Kharkiv, Ukraine

Summary

The analysis of regulatory documents of the developed countries of the world which standardize transverse evenness of pavements is given in the article. The conducted analysis displays the necessity of adaptation and validation of the rut depth values at determining the rut’s geometrical parameters for their standardization. According to the preliminary research data, for the purposes of transverse evenness assessment and rut depth standardization it is offered to use the criterion for ensuring safe traffic conditions.
 

References

1. ОДН 218.0.006-2002 Правила диагностики и оценки состояния автомобильных дорог / Министерство транспорта Российской Федерации. – М.: 2002. – С. 62.
2. СТБ-1291-2007 Дороги автомобильные и улицы. Требования к эксплуа- тационному состоянию, допустимому по условиям обеспечения безопасности дорожного движения / Госстандарт Республики Беларусь. – Минск. 2007. – С. 25.
3. Горячев М.Г. Обзор по проблеме колееобразования на автомобильных и городских дорогах / МАДИ. – Москва, 2005. – 25с.
4. Рекомендации по обеспечению безопасности движения на автомобильных дорогах / Васильев А.П., Лобанов Е.М., Сильянов В.В., Дивочкин О.А., Залуга В.П., Кузнецов В.П. – Москва. 2002. – С. 37.
5. http://statistika.ru/transport/2007/12/11/transport_9929.html
6. http://www.pokrishka.ru/akvaplanirovanie.html