Оцінювання впливу на довкілля при будівництві та реконструкції автомобільних доріг

Опубліковано:
Номер: Випуск 26(2022)
Розділ: Технології захисту навколишнього середовища
Cторінковий інтервал статті: 285–299
Ключові слова: автомобільна дорога, будівництво, матриця Леопольда, оцінка впливу на довкілля, реконструкція
Як цитувати статтю: Зюзюн В. І., Морозова Т. В., Морозов А. В. Оцінювання впливу на довкілля при будівництві та реконструкції автомобільних доріг. Дороги і мости. Київ, 2022. Вип. 26. С. 285–299.
Як цитувати статтю (references): Vadym Ziuziun, Tetiana Morozova, Anatolii Morozov. Environmental impact assessment for construction and reconstruction of motor roads. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2022. Iss. 26. P. 285–299.

Автори

Національний транспортний університет (НТУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-6566-8798
Національний транспортний університет, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-5596-6193
Національний транспортний університет, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-4836-1035

Анотація

Вступ. Оцінка впливу на довкілля (ОВД) — важливий правовий інструмент, який спрямований на запобігання/мінімізацію шкоди довкіллю, забезпечення екобезпеки, збалансованого використання природних ресурсів, у процесі прийняття рішень про провадження господарської діяльності. ОВД є важливим правовим інструментом щодо запобігання наслідків діяльності як підприємств, так і планованої діяльності. Це інструмент максимально наближений до стандартів Європейського Союзу. ОВД здійснюється з дотриманням вимог законодавства про охорону довкілля, урахуванням уже наявного екологічного стану, екологічних ризиків провадження планованої діяльності, перспектив соціально-економічного розвитку, потужності сукупного прямого та опосередкованого впливу на довкілля, зокрема урахуванням існуючих об’єктів.

ОВД це процедура, що передує запланованій господарській діяльності (у даному випадку — будівництву чи реконструкції автошляхів) і передбачає виявлення характеру, інтенсивності і ступеня небезпеки цієї діяльності на стан довкілля і здоров’я населення.

Проблематика. Проєкти будівництва та реконструкції автомобільних доріг є невід’ємною складовою діяльності України. Транспортна інфраструктура виявляє значний негативний вплив на довкілля, що супроводжується трансформацією екосистем, фрагментацією ландшафтів. Крім того, автотранспорт є потужним джерелом забруднення атмосфери, територій та акваторій, прилеглих до автодоріг, і шумового забруднення. Проте не варто ігнорувати економічного значення автодорожнього сполучення. Саме тому, планування, будівництво та експлуатація автодоріг мають вестися відповідно до екологічних норм, а самі норми — забезпечувати мінімізацію впливу мереж на довкілля.

Наразі немає чітких практичних рекомендаційних критеріїв щодо визначення шкоди довкіллю планованою діяльністю та підготовки звіту з ОВД. Саме тому, важливо постійно удосконалювати існуючі методи та визначення екологічних ризиків з метою формування механізму оцінки. Застосуванню одного із таких сучасних механізмів оцінки впливу на довкілля присвячене дане дослідження. Апробовано використання методу оцінювання рівня екологічних небезпек при здійсненні планованої діяльності в будівництві та при реконструкції об’єктів критичної інфраструктури

Мета. Апробувати метод оцінювання рівня впливу на довкілля при здійсненні планованої діяльності при будівництві та при реконструкції автомобільної дороги.

Методи дослідження. Загальнонаукові (узагальнення, порівняння, аналізу та синтезу, теоретико-методичного обґрунтування); математичної статистики.

Результати. Для кількісного визначення взаємодії між видами діяльності (або групами діючих чинників) у ході проекту і компонентами (екологічними характеристиками) довкілля застосовували комбінований підхід до оцінки впливу за допомогою удосконаленої матриці Леопольда. Матриця є таблицею, містить по горизонталі список процесів, які здійснюють вплив на довкілля, при реконструкції (ремонті) автомобільної дороги, по вертикалі – критерії та показники впливу на довкілля, як характеристики навколишнього середовища. Оцінювач (аналітик, розробник проєкту, експерт) може модифікувати матрицю відповідно до конкретних завдань проєкту будівництва та реконструкції (ремонту) автомобільної дороги.

Висновки. Узагальнена функція дозволяє встановити інтегральний показник оцінки впливу на довкілля, який є кількісним, однозначним, універсальним показником якості об’єкта, що досліджується і може використовуватись як критерій ОВД при будівництві та реконструкції (ремонті) автомобільної дороги через свою адекватність, ефективність та статистичну чутливість.

Посилання

  1. Про оцінку впливу на довкілля: Закон України від 23.05.2017 р. N 2059-VIII, чинна редакція від 13.05.2022 N 1822-IX // База даних Законодавство України / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2059-19 (дата звернення: 08.07.2022).
  2. Угода про Асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011 (дата звернення: 08.07.2022).
  3. ДБН А.2.2-1-2003 Проектування. Склад і зміст матеріалів оцінки впливів на навколишнє середовище (ОВНС) при проектуванні і будівництві підприємств, будинків і споруд. URL: https://dbn.co.ua/load/normativy/dbn/1-1-0-242 (Інформація та документація) (дата звернення: 08.07.2022).
  4. Савенко В. Я., Мудриченко А.Я. Удосконалення технології будівництва асфальтобетонних шарів з використанням теплих сумішей. Автомобільні дороги і дорожнє будівництво». 2017. № 99. С. 90–97.
  5. Славінська О. С., Усиченко О. Ю. Система управління якістю в технологічних процесах будівництва земляного полотна автомобільних доріг. Автомобільні дороги і дорожнє будівництво. 2017. № 100. С. 3–10.
  6. Жданюк В.К., Воловик О.О., Біжан О.П., Циркунова К.В., Гнатенко Р.Г. Щодо конструктивно-технологічних особливостей герметизації тріщин в асфальтобетонних покриттях. Вісник ХНАДУ. Харків, 2019. № 84. С. 82–87.
  7. Кіяшко І. В. Порівняльний аналіз вітчизняних та міжнародних норм на проектування автомобільних доріг. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції «Будівництво та експлуатація об’єктів транспортної інфраструктури». Харків: ХНАДУ, 2018. 18–27 с.
  8. Сидор В. Оцінка впливу на довкілля: закон працює, проблеми залишаються.  Екологічне право. 2018. № 6. С. 142–146.
  9. Шаравара В. В., Бондаренко О.О., Тарасова О.Г., Гаврилюк Р.Б., Гулевець Д.В., Савченко С.А. Впровадження оцінки впливу на довкілля в Україні: аналіз ризиків і перспектив (громадське бачення). Київ: НЕЦУ, 2019. 29 с.
  10. Барна І.М. ОВД як механізм забезпечення екологічної безпеки. Наукові записки. 2019. № 1. С. 215–224. DOI: doi.org/10.25128/2519-4577.19.2.27.
  11. Зуб Л.М., Костюшин В.А., Хрутьба В.О., Лєвіна Г.М., Сумський Є.Д., Пилипович О.В., Костюшин Є.В., Матус С.А., Ямелинець Т.С., Галайко М.Б. Підготовка звіту з оцінки впливу на довкілля при будівництві та реконструкції автодоріг: методичний посібник : Київ, 2019. 108 с.
  12. Leopold  L.B., Clarke F.E., Hanshaw B.B. and others. A procedure for evoluting environmental impact. Washington, 1971. 13 p.
  13. Руденко С.В., Олех Т.М., Гогунский В.Д. Модель обобщенной оценки воздействия на окружающую среду в проектах. Управління розвитком складних систем. 2013. № 15. С. 53–60.
  14. Олех Т.М., Колесникова Е.В., Руденко С.В. Экологическая оценка проектов. Праці Одеського політехнічного університету. 2013. Вип. 2 (41). С. 276–282.
  15. Хрутьба В.О., Зюзюн В.І., Нєвєдров Д.С. Літературний письмовий твір наукового характеру «Метод оцінювання рівня техногенних та природних небезпек в проектах будівництва та реконструкції об’єктів критичної інфраструктури». Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 96545 від 06.03.2020.
  16. Хрутьба В.О., Зюзюн В.І., Барабаш О.В., Спасіченко О.В., Нєвєдров Д.С. Літературний письмовий твір наукового характеру «Система критеріїв оцінки впливу на довкілля в проектах будівництва та реконструкції об’єктів критичної інфраструктури». Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 96544 від 06.03.2020.
  17. Звіт з оцінки впливу на довкілля «Реконструкція автомобільної дороги державного значення Н-31 Дніпро-Царичанка – Кобеляки – Решетилівка на ділянці км 119+700 – км 124+800, Полтавська область». Державне агентство автомобільних доріг України (УКРАВТОДОР). Київ, 2019. 221 с.