Вступ. Оцінка впливу на довкілля (ОВД) — важливий правовий інструмент, який спрямований на запобігання/мінімізацію шкоди довкіллю, забезпечення екобезпеки, збалансованого використання природних ресурсів, у процесі прийняття рішень про провадження господарської діяльності. ОВД є важливим правовим інструментом щодо запобігання наслідків діяльності як підприємств, так і планованої діяльності. Це інструмент максимально наближений до стандартів Європейського Союзу. ОВД здійснюється з дотриманням вимог законодавства про охорону довкілля, урахуванням уже наявного екологічного стану, екологічних ризиків провадження планованої діяльності, перспектив соціально-економічного розвитку, потужності сукупного прямого та опосередкованого впливу на довкілля, зокрема урахуванням існуючих об’єктів.
ОВД це процедура, що передує запланованій господарській діяльності (у даному випадку — будівництву чи реконструкції автошляхів) і передбачає виявлення характеру, інтенсивності і ступеня небезпеки цієї діяльності на стан довкілля і здоров’я населення.
Проблематика. Проєкти будівництва та реконструкції автомобільних доріг є невід’ємною складовою діяльності України. Транспортна інфраструктура виявляє значний негативний вплив на довкілля, що супроводжується трансформацією екосистем, фрагментацією ландшафтів. Крім того, автотранспорт є потужним джерелом забруднення атмосфери, територій та акваторій, прилеглих до автодоріг, і шумового забруднення. Проте не варто ігнорувати економічного значення автодорожнього сполучення. Саме тому, планування, будівництво та експлуатація автодоріг мають вестися відповідно до екологічних норм, а самі норми — забезпечувати мінімізацію впливу мереж на довкілля.
Наразі немає чітких практичних рекомендаційних критеріїв щодо визначення шкоди довкіллю планованою діяльністю та підготовки звіту з ОВД. Саме тому, важливо постійно удосконалювати існуючі методи та визначення екологічних ризиків з метою формування механізму оцінки. Застосуванню одного із таких сучасних механізмів оцінки впливу на довкілля присвячене дане дослідження. Апробовано використання методу оцінювання рівня екологічних небезпек при здійсненні планованої діяльності в будівництві та при реконструкції об’єктів критичної інфраструктури
Мета. Апробувати метод оцінювання рівня впливу на довкілля при здійсненні планованої діяльності при будівництві та при реконструкції автомобільної дороги.
Методи дослідження. Загальнонаукові (узагальнення, порівняння, аналізу та синтезу, теоретико-методичного обґрунтування); математичної статистики.
Результати. Для кількісного визначення взаємодії між видами діяльності (або групами діючих чинників) у ході проекту і компонентами (екологічними характеристиками) довкілля застосовували комбінований підхід до оцінки впливу за допомогою удосконаленої матриці Леопольда. Матриця є таблицею, містить по горизонталі список процесів, які здійснюють вплив на довкілля, при реконструкції (ремонті) автомобільної дороги, по вертикалі – критерії та показники впливу на довкілля, як характеристики навколишнього середовища. Оцінювач (аналітик, розробник проєкту, експерт) може модифікувати матрицю відповідно до конкретних завдань проєкту будівництва та реконструкції (ремонту) автомобільної дороги.
Висновки. Узагальнена функція дозволяє встановити інтегральний показник оцінки впливу на довкілля, який є кількісним, однозначним, універсальним показником якості об’єкта, що досліджується і може використовуватись як критерій ОВД при будівництві та реконструкції (ремонті) автомобільної дороги через свою адекватність, ефективність та статистичну чутливість.