Вступ. У статті викладено результати дослідження нерегулярних донних річкових форм та основ споруд, а також берегових форм під дією поверхневих руслових течій. Припускається, що розвиток русел відбувається внаслідок дії природних гідроморфодинамічних річкових процесів протягом тривалих етапів існування річок, що утворюються відповідно до топографічних, геологічних і гідрометеорологічних умов.
Проблематика. Швидкості потоку визначаються системою рівняннь кінематики руслових потоків і транспорту наносів, що побудована на базі усереднення за глибиною потоку.
Мета. Застосування розроблених методів вирішення задачі у просторовому вимірі для дослідження турбулентних ефектів при взаємодії потоку з елементами конструкцій. Розвиток методів застосування просторової моделі буде проведено у наступному етапі.
Методи дослідження. Диференціальні рівняння, що описують нестаціонарну усереднену за глибиною течію, розв'язуються за допомогою числової моделі FST2DH, яка реалізує метод скінченних елементів. Кроки, які зазвичай проводяться при застосуванні FST2DH для дослідження потоку поверхневих вод і транспортування наносів, вимагають загальні необхідні засоби геоінформаційних систем для побудови сітки та призначення граничних умов. Також розглядаються рівняння розрахунку ерозії русла та розмиву мостових опор у зв’язаних ґрунтах, де показано, що ерозія в більшій мірі залежить від властивостей ґрунту, ніж для випадку незв’язних відкладень, але може досягати таких саме глибин розмиву при більш тривалих діях багатоповеневих розрахункових гідрографів.
Результати. Проведені розрахунки кінематики потоків розрахункового водопілля на прикладі перетину заплави трасою автодороги показали, що наявність великого кута естакади до повеневого потоку призводить до виникнення додаткових умов збільшення локального розмиву опор у вигляді суцільних прямокутних колон і у варіанті конструктивного рішення з колонами на суцільному цоколі. У зоні розташування опор поблизу руслової частини спостерігаються суттєві локальні розмиви.
Висновки. На базі проведених розрахунків та аналізу кінематики та гідроморфодинаміки потоків у створі мосту розроблені рекомендації про необхідні компоновочні та конструктивні заходи.