Моделювання впливу добових температурних коливань на залізобетонний міст в умовах клімату України

Опубліковано:
Номер: Випуск 32(2025)
Розділ: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Cторінковий інтервал статті: 283-301
Ключові слова: автомобільна дорога, залізобетонна прогонова будова, кліматичні умови, математична модель, метод скінченних елементів, міст, напружено-деформований стан, температура, температурне поле, температурні напруження, сонячна радіація.
Як цитувати статтю: Лукін Д. О. Моделювання впливу добових температурних коливань на залізобетонний міст в умовах клімату України. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 32. С. 283–301.
Як цитувати статтю (references): Danylo Lukin. Modeling daily temperature effects on a concrete bridge in the ukrainian climate conditions. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 32. P. 283–301 [in Ukrainian].

Автори

Харківський національний автомобільно-дорожній університет (ХНАДУ), м. Харків, Україна
https://orcid.org/0009-0003-9630-1085

Анотація

Вступ. Вплив температури на прогонові будови мостів є одним із факторів, що постійно діють на конструкцію. Через низьку теплопровідність бетону виникають температурні перепади по перерізу конструкції, які викликають додаткові деформації та внутрішні напруження. З огляду на глобальні зміни клімату та зростання середньорічних температур повітря, ця проблема набуває особливої актуальності.

Проблематика. Недооцінка температурного впливу під час проєктування та експлуатації мостів може призводити до пошкоджень конструкцій, зменшення їхньої довговічності та порушення експлуатаційної надійності мостових споруд. Попри наявність нормативних моделей температурного впливу в європейських та американських стандартах, в Україні бракує систематизованих досліджень в умовах місцевого клімату. Особливо відчутною є нестача експериментальних даних, що ускладнює адаптацію або створення актуальних моделей для проєктування мостів.

Мета. Створення та верифікація математичної моделі розподілу температури в залізобетонній прогоновій будові мосту протягом добового циклу в умовах українського клімату. Модель враховує зовнішні кліматичні фактори та властивості матеріалів. Її верифікацію здійснено шляхом порівняння з натурними вимірюваннями, що дозволяє точніше оцінити температурні напруження та підвищити надійність мостових конструкцій.

Матеріали й методи. У статті розглядається вплив кліматичних факторів на температуру залізобетонної прогонової будови мосту в умовах клімату України. Для дослідження температурного режиму мосту було використано аналітичні та числові методи моделювання. Методика включала експериментальні вимірювання температури на поверхні прогонової будови та теоретичне моделювання зміни температури протягом дня із застосуванням методу скінченних елементів. Також проведено аналіз напружено-деформованого стану елементів прогонової будови.

Результати. Проведене моделювання кліматичних впливів з урахуванням сонячної радіації, температури повітря та швидкості вітру показало хорошу відповідність натурним вимірам, похибка в більшості точок не перевищувала 10 %. Максимальна різниця температури по висоті прогонової будови становила 14,2 °C, що свідчить про можливе зростання цих значень у літній період. Отримані результати підтверджують необхідність врахування реального температурного поля при проєктуванні та оцінці технічного стану мостів в умовах клімату України.

Висновки. У результаті дослідження встановлено, що перепади температури, по перерізу елементів прогонової будови, викликають внутрішні напруження, які потрібно враховувати під час проєктування та експлуатації залізобетонних мостів. Запропонована розрахункова математична модель, яка враховує сонячну радіацію, температуру повітря та швидкість вітру, показала високу точність і може ефективно використовуватись для прогнозування температурного поля в елементах конструкції мосту. Отримані результати свідчать про необхідність врахування реальних кліматичних умов під час проєктування та експлуатації мостів для забезпечення їхньої надійності та довговічності.

Посилання

  1. Leonhardt F., Kolbe G., Peter J. Temperature differences endanger prestressed concrete bridges. Beton-und Stahlbetonbau, Berlin, 1965. Vol. 7, P. 157–163.
  2. Leonhardt F., Lippoth W. Folgerungen aus Schäden an Spannbetonbrücken. Beton-und Stahlbetonbau, Berlin, 1970. Vol. 65(10), P. 231–244.
  3. Zichner T. Thermal Effects on Concrete Bridges. C. E. B. Enlarged Meeting—Commission 2, Pavia, 1981. P. 292–313.
  4. Memorandum: In-Depth Inspection of the Creeks and Spalls Developing in the Walls and Bottom Slabs of the F-11-AK, F-11-AL Structures over Miller Creek on I-70. Colorado Department of Highways, Denver, 1982.
  5. Larsson O. Climate related thermal actions for reliable design of concrete structures. Doctoral Thesis, Lund, 2012. P. 159.
  6. Лучко Й. Й., Кархут І. І., Кравець І. Б. Дослідження мостів, збудованих в Україні в 1998 і 2001 роках, що були зруйновані тривалою експлуатацією та повенями. Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика, 2021. № 20, С. 26-38. DOI: https://doi.org/10.15802/bttrp2021/245313.
  7. Лучко, Й. Тріщиностійкість бетонних та залізобетонних конструкцій з позицій механіки руйнування. Наука та будівництво, Київ, 2024. Вип. 39(1). С. 60–71. DOI: https://doi.org/10.33644/2313-6679-1-2024-7.
  8. Сало В. Ю., & Сало О. Ю. До питання експлуатаційного стану залізобетонних прогонових будов автодорожніх мостів у західних областях України. Вісник Національного університету Львівська політехніка. Теорія і практика будівництва, Львів, 2018. Вип. 888, С. 123–126.
  9. Wang Y. G., He X. J., Ouyang F., He J., Wu W. W., Wu C. New method for fine calculation of bridge temperature field based on BIM solar radiation analysis. Advances in Civil EngineeringHindawi. 2023. Vol. 2023(1), 6855116, P. 1–13. DOI: https://doi.org/10.1155/2023/6855116.
  10. Raghav Mahto. Thermal stress analysis in pre-stressed concrete bridges using COMSOL Multiphysics. International Journal of Surveying and Structural Engineering. 2025; Vol. 6(1), P. 27–32. DOI: https://doi.org/10.22271/2707840X.2025.v6.i1a.36.
  11. Priestley M. Structural Model of a Prestressed Concrete Box Girder Bridge Phase 2: Thermal Loading. Vol 1- Model Description and Temperature Results. MWD Central Labs, 1972. Report No. 440.
  12. Priestley, M. Linear Heat-Flow Analysis of Concrete Bridge Deck. Research Report. Department of Civil Engineering. University of Canterbury, Christchurch, New Zealand, 1976. 48 p.
  13. NZ Transport Agency. Bridge Manual (3rd edition) (SP/M/022). Wellington, NZ, 2013. 374 p.
  14. Australian Standard AS 5100.2:2017 Bridge design. Part 2: Design loads, Sydney 2017. 137 p.
  15. Imbsen R. A., Vandershaf D. E., Schamber R. A., Nutt R. V. Thermal Effects in Concrete Bridge Superstructures. National Cooperative Highway Research Program Report, 276. Washington, 1985. 99 p.
  16. Potgieter I. C.,  Gamble W. L. Response of Highway Bridges to Nonlinear Temperature Distributions. Civil Engineering Studies, Structural Research Series N. 505. Illinois, 1983. 320 p.
  17. AASHTO LRFD Bridge Design Specifications 5th ed., American Association of State Highway and Transportation Officials (AASHTO), Washington, D.C., 2010. 1822 p.
  18. Emerson M. The Calculation of the Distribution of Temperature in Bridges. Transport and Road Research Laboratory TRRL Report LR 561. Department of the Environment, Crowthorne, 1973. 33 p.
  19. Emerson M. Temperature differences in bridges: basis of design requirements. Transport and Road Research Laboratory TRRL Report LR 765. Department of the Environment, Crowthorne,1977. 39 p.
  20. BRITISH STANDARD BS 5400-2:1978. Steel, concrete and composite bridges — Part 2: Specification for loads. London 1978. 48 p.
  21. Eurocode 1: Actions on structures - Part 1-5: General actions – Thermalactions. Brussels, 2003. 49 p.
  22. ДСТУ-Н Б EN 1991-1-5:2012 Єврокод 1. Дії на конструкції. Частина 1-5. Загальні дії. Теплові дії (EN 1991-1-5:2003, IDT). Зміна № 1. Київ: Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, 2012. 59 с. (Інформація та документація).
  23. Athanasopoulou A., Sousa M.L., Dimova S., Rianna G., Mercogliano P., Villani V., Croce P., Landi F., Formichi P., Markova J. Thermal design of structures and the changing climate, EUR 30302 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2020. 70 p. DOI: https://dx.doi.org/10.2760/128894.
  24. Milić P., Kušter Marić, M. Climate change effect on durability of bridges and other infrastructure. Građevinar Časopis Hrvat. Saveza Građevinskih Inženjera, 2023. Vol. 75, P. 893–906. DOI: https://doi.org/10.14256/JCE.3756.2023.
  25. Lukin D., Bezbabicheva O., Lukin O. Thermal stress calculation in concrete bridge girders. In AIP Conference Proceedings, 2025. Vol. 3428, No. 1, p. 020033. DOI: https://doi.org/10.1063/12.0038623.
  26. Liu C., DeWolf J. T. Effect of temperature on modal variability for a curved concrete bridge. In Smart Structures and Materials 2006: Sensors and Smart Structures Technologies for Civil, Mechanical, and Aerospace Systems, 2006. Vol. 6174, P. 1050–1060. DOI: https://doi.org/10.1117/12.655811.
  27. Bian J., Wang Y., Li Y. Application of Thermodynamic Models in Bridge Temperature Field Simulation and Thermal Stress Analysis. International Journal of Heat & Technology, 2024. Vol. 42(4), P. 1317–1326. DOI: https://doi.org/10.18280/ijht.420422.
  28. Лучко Й. Й., Ковальчук В.В. Розподіл температури у залізобетонних балкових конструкціях мостів. Мости і тонелі: теорія, дослідження, практика, 2012. Вип. 3, С. 111–119. DOI: https://doi.org/10.15802/bttrp2012/26483.
  29. Безбабічева О. І., Розенфельд М. В., Більченко А. В., Лукін О. М., Бойчук І. П. Науково-дослідна робота 0207U006841, 0107U004543. Звіт про науково-дослідну роботу розробити рекомендації з розрахунку температурних полів і напружень в мостових конструкціях з покриттям. Харків, ХНАДУ, 2007. 139 с.
  30. Лучко Й. Й., Ковальчук В. В. Алгоритм визначення граничних умов, для дослідження температурних напружень та деформацій балкових конструкцій залізничних мостів від кліматичних впливів. Вісник Одеської державної академії будівництва та архітектури, 2012. Вип. 46, С. 233–243.
  31. ДБН В.2.3-14:2006. Споруди транспорту. Мости та труби. Правила проектування. Міністерство будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства, Київ, 2006. 359 с. (Інформація та документація).
  32. ДБН В.1.2-15:2009. Споруди транспорту. Навантаження та впливи. Мости та труби. Мінрегіонбуд України, Київ, 2009. 71 с. (Інформація та документація).
  33. ДБН В.2.3-22:2009 Споруди транспорту. Мости та труби. Основні вимоги проектування. Мінрегіонбуд України, Київ, 2009. 73 с. (Інформація та документація).
  34. Zhou G. D., Yi T. H.. Thermal load in large-scale bridges: a state-of-the-art review. International Journal of Distributed Sensor Networks, 2013. Vol. 9(12), 217983. P. 1–17. DOI: https://doi.org/10.1155/2013/217983.
  35. Bergman T. L., Lavine A. S., Incropera F. P., DeWitt D. P. Fundamentals of heat and mass transfer. 8th ed. Hoboken: Wiley, 2020. 992 p.
  36. Duffie J. A., Beckman W. A. Solar engineering of thermal processes 4th ed. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2013. 936 p.
  37. ГБН В.2.3-37641918-559:2019. Автомобільні дороги. Дорожній одяг нежорсткий. Проектування. Міністерство інфраструктури України, Київ, 2019. 62 с. (Інформація та документація).
  38. ДСТУ‑Н Б EN 1992‑1‑2:2012. Єврокод 2: Проектування залізобетонних конструкцій. Частина 1‑2. Загальні правила. Проектування конструкцій на дії вогню. Мінрегіон України, Київ, 2013. 120 с. (Інформація та документація).
  39. Mirzanamadi R., Johansson P., Grammatikos S. A. Thermal properties of asphalt concrete: A numerical and experimental study. Construction and Building Materials, 2018. Vol. 158, P. 774–785. DOI: https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2017.10.068.
  40. ДСТУ 9190:2022. Енергетична ефективність будівель. Метод розрахунку енергоспоживання під час опалення, охолодження, вентиляції, освітлення та гарячого водопостачання. ДП "УкрНДНЦ", Київ, 2022. 156 с. (Інформація та документація).
  41. Lu Y., Li D., Wang K., Jia S. Study on solar radiation and the extreme thermal effect on concrete box girder bridges. Applied sciences, 2021, Vol.11, 6332. P. 1–17. DOI: https://doi.org/10.3390/app11146332.
  42. Yang H., Zhao X., Fu L., Ruan X., Li Y., Chen D. Study of Periodical Temperature Change Induced Deformation of an Inclined Steel Arch Bridge Exposed to Actual Environment Based on Synchronous Multi-Member Thermal Simulation. Sustainability, 2022. Vol. 14(16), 10042. P. 1–13. DOI: https://doi.org/10.3390/su141610042.
  43. Rapti A. S. Atmospheric transparency, atmospheric turbidity and climatic parameters. Solar Energy, 2000. Vol. 69(2), P.99–111. DOI: https://doi.org/10.1016/S0038-092X(00)00053-0.
  44. Sayigh, A. A. M. Solar energy engineering. Academic Press, London, 2012. 526 p.