Вступ. У статті розглянуто аналіз та висвітлення статистичних даних, що стосуються розвитку та застосування тимчасових навантажень і відповідних норм проєктування мостових споруд.
Проблематика. За останні 5–7 років на мостах автомобільних доріг України відбулися значні зміни інтенсивності та складу транспортних потоків. При цьому навантаження, яке установлене діючими нормами, не враховує тенденцію до підвищення ваги автомобілів. Тому вже в середині строку служби, а тим більше під кінець строку служби, міст перестає відповідати навантаженню від тих транспортних засобів, які з`являться в майбутньому за строк служби моста. При цьому значна частина життєвого циклу споруди проходить в умовах перевантаження, що призводить до передчасного руйнування і перевитрат коштів на ремонти.
У зв’язку з цим не завжди можливо однозначно призначити тип розрахункового навантаження, що може спричинити суттєві помилки в оцінці міцності та працездатності мостових споруд.
Матеріали та методи. Порівняння розрахункових автомобільних навантажень моделі Н-10, Н-13, Н-18,НК-80, Н-30, НК-100, НГ-60, А11, А15, АБ-51, АБ-74, АБ-151 (починаючи з 1931 року по 2023 рік) з моделлю LM1 Єврокоду EN 1991-2 показує, що існує певний баланс між ними. Розрахункове навантаження за нормами України займає проміжне положення між нормами Європи і США. Але, рівень характеристичних навантажень майже вдвічі нижчий ніж в Єврокоді. Це є суттєвим недоліком державних будівельних норм, оскільки знижує рівень надійності розрахунків.
Результати. Наведено розвиток норм проектування та тимчасових навантажень автодорожніх мостів. Виконано кваліфікацію тимчасових навантажень, які діяли на споруди України, починаючи з 1931 року. Проаналізовано етапи виникнення та формування норм навантаження. Зроблено висновки щодо еволюції норм проектування.
Висновки. Уточнена класифікація та розбивка на етапи тимчасових навантажень, які діяли на споруди. Етапи формування розрахункових навантажень і дозволяють зробити висновок про можливість їхньої подальшої експлуатації,. У статті подано статистику щодо норм проектування навантажень на автодорожні мостові споруди. На основі обробки історичних даних та діючих нормативних документів, з урахуванням реальної тенденції до перевантаження транспортних засобів, визначені можливі значення тимчасових навантажень від рухомого складу, які будуть актуальні на майбутній період у 20, 50 та 100 років.