Вступ. Одним із найпоширеніших дефектів асфальтобетонного покриву автомобільних доріг та автодорожніх мостів, що виникають у процесі їх експлуатації, є утворення колії.
Проблема збільшення колієстійкості та довговічності асфальтобетонних покривів автомобільних доріг, міських вулиць та доріг на перехрестях, перед світлофорними переходами, на зупинках громадського транспорту та на правих крайніх смугах руху мостів та шляхопроводів є дуже актуальною у всьому світі.
Одним із дієвих засобів вирішення цієї проблеми є підвищення колієстійкості та довговічності асфальтобетонних покривів за рахунок їх армування армуючими синтетичними матеріалами Adfors GlasGrid®.
Проблематика. Проєктування конструкцій дорожніх одягів, стійких до утворення тріщин та колії, та застосування сучасних технологій будівництва та ремонту асфальтобетонних покриттів дозволять істотно підвищити довговічність та експлуатаційні властивості автомобільних доріг.
Сучасний світовий досвід свідчить, що застосування армуючих синтетичних матеріалів для армування асфальтобетонних шарів дозволяє запобігти передчасному тріщино- та колієутворенню в асфальтобетонному покриві та значно збільшити міжремонтний строк та довговічність дорожніх покривів автомобільних доріг, міських вулиць і доріг, мостів і шляхопроводів.
У даній роботі висвітлюються результати експериментальних досліджень, виконаних на замовлення ТОВ «Капонір-Групп» Державним підприємством «Дорожній науково-технічний центр» (ДП «Дорцентр») для оцінки ефективності застосування армуючих синтетичних матеріалів Adfors GlasGrid® виробництва компанії «Saint-Gobain Adfors CZ» (Чехія) порівняно з альтернативними армуючими синтетичними матеріалами для підвищення колієстійкості та довговічності асфальтобетонних покривів автомобільних доріг, міських вулиць і доріг, мостів і шляхопроводів.
Мета. Забезпечення колієстійкості і за рахунок цього підвищення довговічності асфальтобетонних покриттів — це комплексна проблема, яка вирішується як в процесі конструювання та розрахунку конструкції дорожнього одягу, підбору оптимальних складів асфальтобетонних сумішей дорожніх покриттів, в’яжучих і бітумних емульсій для підгрунтовки, так і при дотриманні технологій виконання будівельних і ремонтних робіт, а також за допомогою застосування сучасних матеріалів і технологій армування асфальтобетонних шарів армуючими синтетичними матеріалами. Метою роботи є експериментальне дослідження ефективності застосування армуючих синтетичних матеріалів для підвищення колієстійкості та довговічності асфальтобетонних покривів.
Результати. Випробування армованого асфальтобетонного покриву на стійкість до утворення колії показало, що армування здатне значно підвищити колієстійкість асфальтобетонного покриву.
Армування асфальтобетонного покриву армуючими синтетичними матеріалами Adfors GlasGrid® дозволяє збільшити колієстійкість, тобто зменшити глибину колії та загальну площу колієутворення на 19 – 35 %. При цьому, найбільшої колієстійкості асфальтобетонного покриву можна досягнути при його армуванні геоґратками Adfors GlasGrid GG100.
Армування асфальтобетонного покриву армуючими синтетичними матеріалами інших виробників, що досліджувалися, показало зменшення колієстійкості армованого асфальтобетонного покриву порівняно з неармованим.
Таким чином, армуючі синтетичні матеріали Adfors GlasGrid® збільшують колієстійкість, а отже і довговічність асфальтобетонного покриву. При цьому, дослідження показали, що армуючі синтетичні матеріали Adfors GlasGrid® підтвердили свою ефективність при їх використанні під верхнім шаром покриву.
Висновки. За результатами досліджень доведено ефективність армування армуючими синтетичними матеріалами Adfors GlasGrid® асфальтобетонних шарів дорожніх покриттів, у тому числі верхнього шару асфальтобетонного покриву. Це підтверджує можливість та доцільність використання армуючих синтетичних матеріалів Adfors GlasGrid® під верхнім шаром асфальтобетонного покриву, у тому числі на мостах і шляхопроводах, для підвищення колієстійкості та довговічності асфальтобетонних покривів.