Підвищення колієстійкастосування армуючих синтетичнихості та довговічності асфальтобетонних покривів на автомобільних дорогах і автодорожніх мостах з допомогою з матеріалів ADFORS GLASGRID

Опубліковано:
Номер: Випуск 30(2024)
Розділ: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Cторінковий інтервал статті: 298-310
Ключові слова: автомобільна дорога, армований асфальтобетонний шар, армуючий синтетичний матеріал, асфальтобетонний покрив, довговічність, колієстійкість, міст.
Як цитувати статтю: Онищенко А. М., Аніщенко Д. В., Гусев Д. Ю.3, Цеханський О. Е. Підвищення колієстійкості та довговічності асфальтобетонних покривів на автомобільних дорогах і автодорожніх мостах з допомогою застосування армуючих синтетичних матеріалів ADFORS GLASGRID. Дороги і мости. Київ, 2024. Вип. 30. С. 298–310.
Як цитувати статтю (references): Artur Onyshchenko, Dmitry Anishchenko, Dmytro Husev, Oleg Tsekhansky. Increasing of resistance and durability of asphalt concrete pavements on highways and highway bridges using reinforcing synthetic materials ADFORS GLASGRID. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2024. Issue 30. P. 298–310 [in Ukrainian].

Автори

Комунальна корпорація «Київавтодор», Київ, Україна
http://orcid.org/0009-0008-7721-4644
ТОВ «Капонір-Групп», Київ, Україна
http://orcid.org/0000-0002-6972-1944
Національний транспортний університет, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-1040-4530
ТОВ «Капонір-Групп», Київ, Україна
http://orcid.org/0000-0002-4084-0720

Анотація

Introduction. Assessment of the qualitative condition of road bridges is a complex process that involves the analysis of physical and functional deterioration of structures. Physical deterioration is associated with deterioration of materials and loss of strength of elements, while functional deterioration is manifested in a decrease in the bearing capacity and deformability of the bridge.

Problems. To determine the level of wear, a comprehensive method is used, including visual inspection, calculation estimates and experimental studies. In addition, a differentiated method is used, which allows comparing actual values with design values and drawing conclusions about the quality of individual elements and the structure as a whole.

Objective. The expert method is an important addition to other methods of assessing the technical condition of bridges.

Materials and Methods. It allows to take into account factors that are difficult to formalize and provides a comprehensive understanding of the condition of the structure. However, in order to obtain reliable results, it is necessary to carefully approach the formation of an expert group and the organization of the assessment process.

Results. Assessment of the qualitative condition of bridges is critical to ensuring the safety of their effective operation. The qualimetric model offers a detailed and structured approach to assessing the physical deterioration of a bridge by dividing the entire structure into key elements and evaluating each of them according to various parameters and provides a comprehensive assessment of its condition.

Conclusions. This approach is the basis for effective management of transport infrastructure, optimization of maintenance costs and ensuring long-term safety of bridges.

Посилання

  1. Армуючі геогратки для асфальтобетону GlasGrid®. Мінікаталог – Saint-Gobain Adfors CZ s.r.o. Litomysl, The Czech Republic 2020. 19 с.
  2. GlasGrid for asphalt overlays. Summary of GG tests GlasGrid for asphalt overlays. Adfors Saint-Gobain Summary Report. 2020. 26 p.
  3. GlasGrid® for asphalt overlays. Adfors Saint-Gobain Technical Manual, 2020. 41 p.
  4. Y. R. Kim, Y. Lee. Evaluation of geosynthetics and GlasGrid for rutting prevention in asphalt pavement. Final Report submitted to Saint-Gobain Technical Fabrics. – North Carolina State University, Raleigh, North Carolina, USA, 2006.  21 p.
  5. Kimb, Y. R., S. Lee, Y. Seo, O. El-Haggan. (2005) “Impact of Price Reductions on the Long-Term Pavement Performance of HMA Mixes in North Carolina”. Final report to the North Carolina Department of Transportation, Report No. FHWA/NC/2005-09.
  6. Науковий супровід застосування армуючих синтетичних матеріалів у дорожньому будівництві. Етап 1 (договір № 22/10-18). Участь у маркетингових дослідженнях, аналіз вихідних даних, розробка програм експериментальних випробувань та підготовка експериментального обладнання. Звіт про науково дослідну роботу, Київ. 2018. 150 с.
  7. Науковий супровід застосування армуючих синтетичних матеріалів у дорожньому будівництві. Етап 2 (договір № 22/10-18). Визначення розрахункових характеристик армованого асфальтобетону згідно СОУ 45.2-00018112-076:2012 із застосуванням граток GlasGrid GG50 та GlasGrid СG50L. Звіт про науково дослідну роботу. Київ. 2019. 141 с.
  8. Висновок щодо застосування продукції ADFORS GlasGrid у дорожньому будівництві України. Київ, 2019. 7 с.