Впровадження підходів сталого розвитку під час управління процесами транспортного обслуговування суб’єктів господарської діяльності

Опубліковано:
Номер: Випуск 31(2025)
Розділ: Технології захисту навколишнього середовища
Cторінковий інтервал статті: 331-344
Ключові слова: бізнес-процеси, викиди забруднюючих речовин, сталий розвиток, суб’єкти господарської діяльності, транспортні засоби, транспортне обслуговування.
Як цитувати статтю: Білоног О. Є., Янішевський С. В., Костюченко О. В., Фартучний В. І., Черненко І. О., Янішевський Є. С. Впровадження підходів сталого розвитку під час управління процесами транспортного обслуговування суб’єктів господарської діяльності. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 31. С. 331–344.
Як цитувати статтю (references): Oksana Bilonoh, Serhii Yanishevskyi, Оleksandra Kostiuchenko, Volodymyr Fartuchnyi, Igor Chernenko, Yevgen Yanishevskyi. Implementation of sustainable development approaches in the management of transport service processes of economic entities. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 31. P. 331–344 [in Ukrainian].

Автори

Національний транспортний університет (НТУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-2471-5388
Національний транспортний університет (НТУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0009-0007-0959-9135
Національний транспортний університет (НТУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0009-0002-8278-4955
Національний транспортний університет (НТУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0009-0000-4393-221X
Національний транспортний університет (НТУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-0362-9619
Національний транспортний університет (НТУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-0113-5463

Анотація

Вступ. У статті запропоновано методичні підходи до реалізації положень концепції сталого розвитку під час управління процесами транспортного обслуговування суб’єктів господарської діяльності в частині зниження негативного впливу на довкілля від транспортних засобів як пересувних джерел забруднення.

Проблематика. Останні статистичні дані щодо екологічної ситуації в нашій країні свідчать про актуальність теми даного дослідження. Негативний вплив на довкілля, який спричиняється стаціонарними та пересувними джерелами забруднення, у загальних обсягах викидів є суттєвим, хоча і має тенденцію до зниження. Стаціонарні джерела забруднення, до яких належать підприємства різних галузей промисловості, зумовлюють приблизно 30 % загального обсягу викидів. Найбільший вклад у ці викиди здійснюють підприємства з виробництва електроенергії (понад 36 %) та металургійного сектору (понад 24 %). Внесок автомобільного транспорту в загальні викиди залежно від регіону складає понад 45 %. Основними викидами, які спричиняють автотранспортні засоби, є діоксид вуглецю, оксид вуглецю, оксиди азоту, а також леткі органічні сполуки.

Мета роботи полягає у формуванні пропозицій та розроблені механізму практичного впровадження підходів сталого розвитку під час управління процесами транспортного обслуговування суб’єктів господарської діяльності.

Матеріали та методи. У статті використано методичні підходи, які застосовуються для розрахунку викидів забруднюючих речовин і парникових газів у повітря від транспортних засобів при проведенні статистичних спостережень на державному рівні.

Результати. На основі результатів розрахунків викидів забруднюючих речовин суб’єкти господарської діяльності можуть більш обгрунтовано планувати свої бізнес-процеси та обирати автотранспортні засоби для роботи на конкретних маршрутах на основі критерію мінімізації негативного впливу на довкілля (викидів забруднюючих речовин).

Висновки. У роботі в контексті реалізації підходів сталого розвитку в частині зниження впливу на довкілля запропоновано механізм практичного застосування методики розрахунку викидів забруднюючих речовин та парникових газів у повітря на рівні окремих суб’єктів господарської діяльності. У практичному аспекті дана методика була застосована на прикладі транспортного обслуговування виробничого підприємства під час розвезення готової продукції до замовників.

Посилання

  1. Цілі сталого розвитку. Організація Об’єднаних Націй. Україна. URL: https://ukraine.un.org (дата звернення: 20.02.2025).
  2. Керівництво «Посилення ролі бізнесу в досягненні ЦСР в Україні». URL: https://www.undp.org/uk/ukraine/publications/kerivnytstvo–posylennya–roli–biznesu–v–dosyahnenni–tssr–v–ukrayini (дата звернення: 20.02.2025).
  3. Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення: 20.02.2025).
  4. Боголюбов В. М., Клименко М. О., Мельник Л. Г., Ракоїд О. О. Стратегія сталого розвитку: Підручник. За редакцією професора В. М. Боголюбова. К.: ВЦ НУБІПУ, 2018. 446 с.
  5. Стратегія сталого розвитку: Європейські горизонти Київ. НУХТ, 2022. 337 с. URL: https://rep.btsau.edu.ua/bitstream/BNAU/7990/1/stratehiia_staloho.pdf (дата звернення: 20.02.2025).
  6. Коломієць Л. В. Стратегія сталого розвитку: Навч. посібник. Кропивницький: 2019. 126 с.
  7. Павлишин О. В., Вовк Ю. Я. Сталий розвиток транспорту в Україні. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/74516093.pdf (дата звернення: 20.02.2025).
  8. Бойко О. В., Двуліт З. П. Сталий розвиток транспортної системи України. URL: https://nv.nltu.edu.ua/Archive/2013/23_18/94_Boj.pdf (дата звернення: 20.02.2025).
  9. Галак Ірина, Косинський Дмитро. Інтеграція принципів сталого розвитку в управління ланцюгом постачання у логістичних провайдерів. Матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції “Modern Perspectives on Global Scientific Solutions”, 7–9 жовтня 2024, Берген, Норвегія, 2024. С. 75–85.
  10. Галак І.І., Косинський Д.В. Особливості стійкого управління ланцюгом постачання у логістичних провайдерів в країнах, що розвиваються. Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Інноваційні рішення в сучасній науці, освіті та практиці», 15–16 жовтня 2024р.: тези доп. Київ, НТУ, 2024. С. 244– 248.
  11. Галак І. І., Добровольська А. М., Добровольський О. С., Овчар Д. О. Підходи до впровадження сталих практик у діяльність логістичного провайдера. Науковий журнал «Автомобільні дороги і дорожнє будівництво», 2024. Вип. 116. Частина 2. Київ. C. 278–297. URL: http://publications.ntu.edu.ua/avtodorogi_i_ stroitelstvo/116.2/278.pdf.
  12. Білоног О.Є., Янішевський С.В., Пеньківська К.С., Костур С.А. Планування систем сталої міської мобільності. Матеріали І Міжнародної науково–практичної конференції «SCIENCE AND SOCIETY: MODERN TRENDS IN A CHANGING WORLD» 18–20 грудня 2023 року, тези доповідей, Відень, Австрія, 2023. С. 589–596. URL: https://sci–conf.com.ua.
  13. Білоног О.Є., Янішевський С.В., Климчук Ю.О., Черненко І.О. Міська мобільність в Україні: аналіз основних викликів. Вісник Національного транспортного університету. Серія «Технічні науки». Науково-технічний збірник. К. : НТУ, 2024. Вип. 1 (58). С. 11–22. URL: http://publications.ntu.edu.ua/visnyk/58/011.pdf.
  14. Методика розрахунку викидів забруднюючих речовин та парникових газів у повітря від транспортних засобів. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/metod_ polog/metod_doc /2008/452/metod.htm (дата звернення: 20.02.2025).