Вступ. Шар зносу покриття дорожнього одягу перебуває у складних експлуатаційних умовах у поєднанні з несприятливими погодно-кліматичними чинниками, що характерні для країни протягом більшої частини року. Ці чинники висувають високі вимоги до шару зносу, зокрема влаштованого способом поверхневої обробки. Європейська практика вирішення зазначених проблем ґрунтується на положеннях цілого комплексу стандартів, що можуть слугувати вирішенню завдань ефективного функціонування поверхневої обробки покриття автомобільних доріг України.
Проблематика. Впровадження в дорожнє господарство вимог Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС [1] щодо нового сприятливого режиму для економічних відносин, налагодження торгівлі та інвестицій є ключовими принципами економічної модернізації та сталого розвитку країни. Європейські реалії свідчать, що однією з передумов ефективного функціонування мережі автомобільних доріг є, насамперед, впровадження сучасних стандартів. На цей час у нашій країні виникла нагальна потреба щодо їх актуалізації і, зокрема, стосовно сучасної практики вирішення проблем проєктування, влаштування поверхневої обробки покриття та контролювання якості виконання робіт. Для впровадження в життя вимог зазначеної Угоди Угоди [1] у ДП «ДерждорНДІ» з цього напрямку підготовлено цілісний комплекс національних стандартів з ідентичним ступенем відповідності до європейських вимог.
Мета. Метою роботи є сприяння впровадженню національних стандартів з ідентичним ступенем відповідності до європейських вимог щодо ефективного функціонування шарів зносу, влаштованих способом поверхневої обробки покриття автомобільних доріг України. У статті розглянуто тільки ті вимоги, які викладені у ДСТУ EN 12271:2021 (EN 12271:2006, IDT) «Поверхнева обробка. Технічні умови», що перебуває на стадії підготування до видання Національним органом стандартизації України та набере чинності з 01.07.2022 року. Взаємопов’язані з ним стандарти, які застосовуються цілісним комплексом, будуть актуалізовані та наведені у наступних частинах статті для ознайомлення дорожньої спільноти. Цими стандартами є:
- ДСТУ EN 12272-1:2021 (EN 12272-1:2002, IDT) Поверхнева обробка. Методи випробувань. Частина 1. Норми і точність розподілення в’яжучого та щебеню [2];
- ДСТУ EN 12272-2:2020 (EN 12272-2:2003, IDT) Поверхнева обробка. Методи випробувань. Частина 2. Візуальна оцінка дефектів [3];
- ДСТУ EN 12272-3:2020 (EN 12272-3:2003, IDT) Поверхнева обробка. Методи випробувань. Частина 3. Визначання зчеплюваності в’яжучого із заповнювачем ударним методом із застосуванням плити Vialit [4].
Матеріали та методи. Аналізування національного стандарту ДСТУ EN 12271:2021 (EN 12271:2006, IDT) «Поверхнева обробка. Технічні умови» з ідентичним ступенем відповідності до EN 12271:2006 (версія en) «Surface dressing — Requirements» [5].
Результати. Розглянуто вимоги та положення національного стандарту щодо ефективного функціонування поверхневої обробки покриття, подальше використання яких надає можливість вдосконалити виконання робіт з її влаштування на автомобільних дорогах України.
Висновки. Введення стандарту сприятиме впровадженню науково-обґрунтованих нормативів та вимог щодо влаштування поверхневої обробки. Запропоновані в ньому пріоритетні підходи стосовно технічних вимог, проєктних дій та контролювання якості можна схвалити як сучасні, що потребують застосування в дорожньому господарстві. Зокрема, доречно впровадити вимоги щодо обов’язкового влаштування дослідної ділянки для підтвердження характеристик поверхневої обробки (TAIT) або заходи з урахуванням особливостей Заводського виробничого контролю (FPC).
Використанню вимог та положень стандарту сприятиме розроблення національних нормативних документів або практичних рекомендацій на основі регіональних місцевих умов та їх впровадження з метою створення найбільш актуальних напрямків дієвих форм підвищення якості поверхневої обробки.