Вступ. Найбільш поширеним матеріалом для влаштування шарів дорожнього одягу автомобільних доріг є асфальтобетон. До суттєвих переваг асфальтобетону належать високі експлуатаційні характеристики, порівняно високі технічні показники, придатність до регенерації тощо. У той же час асфальтобетону притаманні і недоліки, одним з яких є значна залежність міцності та деформативних характеристик від температури довкілля.
Проблематика. Наразі в Україні відсутні чіткі критерії щодо вибору бітуму, які б ураховували умови роботи асфальтобетону в конструкції дорожнього одягу, але уже виконуються перші кроки у цьому напрямку. Мета даної роботи полягала у практичному визначенні необхідних властивостей бітуму відповідно до раніше запропонованих
алгоритмів.
Мета. Практичне визначення потрібних властивостей бітуму відповідно до раніше запропонованих алгоритмів.
Матеріали і методи. Аналіз алгоритму визначення потрібних властивостей бітуму, кліматичних умов роботи асфальтобетону та розрахунок потрібної марки бітуму під час проєктування конструкції дорожнього одягу.
Результати. Надано пропозиції щодо удосконалення алгоритму вибору бітуму під час проєктування конструкції дорожнього одягу. Виконано аналіз кліматичних умов роботи асфальтобетону та розрахунок потрібної марки бітуму за експлуатаційними показниками під час проєктування конструкції дорожнього одягу умовної ділянки автомобільної дороги. Запропоновано систему вибору бітуму за пенетраційною класифікацією на основі установлених експлуатаційних показників.
Висновки. Запропонований алгоритм визначення потрібної марки бітуму під час проєктування конструкції дорожнього одягу можна використовувати для визначення марки бітуму як за експлуатаційними показниками, так і за пенетраційною класифікацією.
У той же час цей алгоритм потребує доопрацювання в частині прийняття рівня надійності залежно від категорії автомобільної дороги, а також установлення величин уточнення залежно від транспортного навантаження.
Застосування приведеного алгоритму дозволить здійснювати вибір бітуму з урахуванням кліматичних умов, транспортного навантаження та розташування асфальтобетону в конструкції дорожнього одягу, що повинно забезпечити тепло- та тріщиностійкість асфальтобетону та сприяти підвищенню довговічності асфальтобетонних шарів.