Альтернативні протиожеледні матеріали для боротьби з утворенням та ліквідації зимової слизькості на автомобільних дорогах

Опубліковано:
Номер: Випуск 30(2024)
Розділ: Технології захисту навколишнього середовища
Cторінковий інтервал статті: 416-423
Ключові слова: автомобільна дорога, зимове утримання, протиожеледні матеріали, технічна сіль.
Як цитувати статтю: Харитонова Н. М., Ярощук О. С. Альтернативні протиожеледні матеріали для боротьби з утворенням та ліквідації зимової слизькості на автомобільних дорогах. Дороги і мости. Київ, 2024. Вип. 30. С. 416–423.
Як цитувати статтю (references): Nataliia Kharytonova, Olesia Yaroshchuk. Alternative de-icing materials for prevention and elimination of winter slipperiness conditions on roads. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2024. Issue 30. P. 416–423 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-5732-3407
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-1550-0131

Анотація

Вступ. Зимовий період року є найскладнішим для експлуатації доріг та організації руху. До основних чинників, що впливають на умови руху автомобілів у зимовий період року відносять наявність ожеледиці та сніжно-льодового накату, які призводять до різкого зниження зчіпних якостей дорожнього покриву, погіршення його рівності збільшення опору коченню, тощо.

Проблематика. Проблемі щодо попередження утворення ожеледиці на автомобільних дорогах і боротьби з нею на сьогоднішній день, приділяється пріоритетна увага в усіх країнах, території яких щорічно зазнають впливу негативних температур. З метою боротьби із зимовою слизькістю на автомобільних дорогах в нашій країні довгий час використовували сіль заводу «Артемсіль». На початку війни завод було зруйновано. Тому виникла потреба у пошуку альтернативних протиожеледних матеріалів для автомобільних доріг і вулиць.

Мета. Виконати дослідження щодо можливості застосування альтернативних протиожеледних матеріалів (відходів промисловості, місцевих матеріалів тощо) для боротьби із зимовою слизькістю на автомобільних дорогах в умовах воєнного стану..

Матеріали і методи. Інформаційно-аналітичні, лабораторні випробування за діючими методиками щодо дослідження протиожеледних матеріалів.

Результати. Були виконані лабораторні дослідження 14 альтернативних протиожеледних матеріалів, які потенційно можна використовувати при запобіганні утворенню і ліквідації зимової слизькості під час зимового утримання на автомобільних дорогах і вулицях. Під часлабораторних досліджень лише 3 зразки відповідали вимогам національних стандартів.

Висновки. Лабораторні дослідження є лише першим етапом для пошуку та визначення властивостей альтернативних протиожеледних матеріалів. На наступних етапах передбачається визначення економічної ефективності застосування тих чи інших протиожеледних матеріалів з урахуванням регіонального та техніко-економічного критеріїв.

Посилання

  1. Каськів В. І., Півторацький Д. С., Бідненко Н. А., Дубова О. А., Узагальнення міжнародного досвіду в боротьбі із зимовою слизькістю. Дороги і мости. Київ, 2021. Вип. 24. С. 225–236. DOI: https://doi.org/10.36100/dorogimosti2021.23.225 .
  2. ДСТУ 9185:2022 Настанова щодо зимового утримування автомобільних доріг. Київ, 2022. 82 с. (Інформація та документація).
  3. ДСТУ 8853:2019 Матеріали протиожеледні для автомобільних доріг. Технічні умови. Київ, 2019. 13 с. (Інформація та документація).
  4. ДСТУ 3583:2015 Сіль кухонна. Загальні технічні умови. З поправкою. Київ, 2022. 16  с. (Інформація та документація).
  5. ДБН В.2.3-4:2015 Автомобільні дороги. Частина І. Проектування. Частина ІІ. Будівництво. Київ, 2015. 104 с. (Інформація та документація).
  6. П Г.1-218-118:2005 Єдині правила зимового утримання автомобільних доріг. Київ, 2005. 105 с. (Інформація та документація).
  7. П Г.1-218-113:2009 Технічні правила ремонтів та утримання автомобільних доріг загального користування України. Київ, 2009. 253 с. (Інформація та документація).