Вступ. Небажаними наслідками стрімкого збільшення автомобільного парку є зростання рівня аварійності та кількості загиблих і травмованих в дорожньо-транспортних пригодах (ДТП). Позитивний досвід інших країн показує, що встановлення цільових показників щодо зменшення кількості жертв ДТП на автомобільних дорогах шляхом впровадження обґрунтованих заходів направлених на ліквідацію домінуючих причин виникнення аварійності є найефективнішим способом досягти бажаного результату щодо підвищення безпеки учасників дорожнього руху.
Проблематика. З огляду на величезні економічні збитки від скоєння ДТП, підвищення безпеки дорожнього руху є пріоритетним завданням в політиці багатьох країн світу упродовж останніх десятиліть. У зв’язку з цим міжнародне співтовариство приділяє значну увагу розробленню цільових програм та реалізації заходів з безпеки дорожнього руху, спрямованих на запобігання дорожньо-транспортному травматизму. Зокрема, Генеральна Асамблея ООН 02 березня 2010 р. прийняла Резолюцію № 64/255 «Підвищення безпеки дорожнього руху в усьому світі» якою було проголошено 2011–2020 роки «Десятиліттям дій щодо забезпечення безпеки дорожнього руху» з метою скоротити кількість смертей від травм, отриманих в результаті ДТП — на 50 %. Україна, через територію якої пролягає сім міжнародних транспортних коридорів [1], не залишилася осторонь вирішення загальної проблеми і приєдналася в 2011 році до ініціативи ООН щодо зниження рівня смертності унаслідок ДТП, щонайменше на 30 % [2]. Для оцінки досягнутого результату важливо проаналізувати статистику аварійності і встановити, чи вдалося досягнути намічених результатів завдяки впровадженню запланованих заходів з підвищення безпеки дорожнього руху.
Мета. У статті розглянуто динаміку аварійності та кількості жертв ДТП в Україні за період 2011–2020 рр., а також проаналізовано основні причини скоєння ДТП на дорогах загального користування, зокрема на дорогах державного значення, з метою оцінки результату проведення Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху та надання рекомендацій щодо подальшого зниження показників смертності на вітчизняних дорогах.
Матеріали та методи. В дослідженні було застосовано метод статистичної обробки даних щодо кількості ДТП та їх жертв в Україні та метод системного аналізу факторів ризику, що були причиною скоєння ДТП.
Результати. Встановлено, що загальна кількість загиблих в ДТП за період 2011–2020 рр. скоротилася в Україні на 27,8 %, а на автомобільних дорогах загального користування на 44,0 %. Але, враховуючи що з 2014 р. відсутні дані про ДТП в АР Крим та частково в Донецькій та Луганській областях, розглянуто показник зменшення кількості загиблих на 100 ДТП і, результат свідчить про скромніші досягнення: в Україні вдалося досягнути зменшення кількості загиблих на 100 ДТП на 14 %, а на автомобільних дорогах загального користування — лише на 5,4 %.
Висновки. Аналіз аварійності створює інформаційне підґрунтя для усвідомлення масштабу проблеми дорожнього травматизму, оцінки результату від впроваджених заходів з підвищення безпеки руху, динаміки позитивного чи негативного розвитку ситуації, а також дозволяє обґрунтовано планувати заходи з покращення дорожніх умов, направлені на зниження показників рівня смертності на автомобільних дорогах.