Аналіз та результати заходів із забезпечення безпеки дорожнього руху в Україні за період 2011–2020 роки

Опубліковано:
Розділ: Транспортні технології
Cторінковий інтервал статті: 134–148
Ключові слова: автомобільна дорога, аварійність, безпека дорожнього руху, дорожньо- транспортна пригода, ДТП, загиблий, травмований
Як цитувати статтю: Бондар Т. В., Беленчук О. В., Пина О. Г., Міненко Є. В. Аналіз та результати заходів із забезпечення безпеки дорожнього руху в Україні за період 2011–2020 роки. Дороги і мости. 2021. Вип. 24. C. 134–148.
Як цитувати статтю (references): Tetiana Bondar, Оlha Belenchuk, Oleksandr Pyna, Yevhen Minenko. Analysis and results of measures to ensure road safety in Ukraine for the period (2011–2020). Dorogi і mosti [Roads and bridges]. 2021. Iss. 24. P. 134–148 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-0525-0546
Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна», м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-9693-5545
Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-8547-9089
Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна», м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-5808-4679

Анотація

Вступ. Небажаними наслідками стрімкого збільшення автомобільного парку є зростання рівня аварійності та кількості загиблих і травмованих в дорожньо-транспортних пригодах (ДТП). Позитивний досвід інших країн показує, що встановлення цільових показників щодо зменшення кількості жертв ДТП на автомобільних дорогах шляхом впровадження обґрунтованих заходів направлених на ліквідацію домінуючих причин виникнення аварійності є найефективнішим способом досягти бажаного результату щодо підвищення безпеки учасників дорожнього руху.

Проблематика. З огляду на величезні економічні збитки від скоєння ДТП, підвищення безпеки дорожнього руху є пріоритетним завданням в політиці багатьох країн світу упродовж останніх десятиліть. У зв’язку з цим міжнародне співтовариство приділяє значну увагу розробленню цільових програм та реалізації заходів з безпеки дорожнього руху, спрямованих на запобігання дорожньо-транспортному травматизму. Зокрема, Генеральна Асамблея ООН 02 березня 2010 р. прийняла Резолюцію № 64/255 «Підвищення безпеки дорожнього руху в усьому світі» якою було проголошено 2011–2020 роки «Десятиліттям дій щодо забезпечення безпеки дорожнього руху» з метою скоротити кількість смертей від травм, отриманих в результаті ДТП — на 50 %. Україна, через територію якої пролягає сім міжнародних транспортних коридорів [1], не залишилася осторонь вирішення загальної проблеми і приєдналася в 2011 році до ініціативи ООН щодо зниження рівня смертності унаслідок ДТП, щонайменше на 30 % [2]. Для оцінки досягнутого результату важливо проаналізувати статистику аварійності і встановити, чи вдалося досягнути намічених результатів завдяки впровадженню запланованих заходів з підвищення безпеки дорожнього руху.

Мета. У статті розглянуто динаміку аварійності та кількості жертв ДТП в Україні за період 2011–2020 рр., а також проаналізовано основні причини скоєння ДТП на дорогах загального користування, зокрема на дорогах державного значення, з метою оцінки результату проведення Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху та надання рекомендацій щодо подальшого зниження показників смертності на вітчизняних дорогах.

Матеріали та методи. В дослідженні було застосовано метод статистичної обробки даних щодо кількості ДТП та їх жертв в Україні та метод системного аналізу факторів ризику, що були причиною скоєння ДТП.

Результати. Встановлено, що загальна кількість загиблих в ДТП за період 2011–2020 рр. скоротилася в Україні на 27,8 %, а на автомобільних дорогах загального користування на 44,0 %. Але, враховуючи що з 2014 р. відсутні дані про ДТП в АР Крим та частково в Донецькій та Луганській областях, розглянуто показник зменшення кількості загиблих на 100 ДТП і, результат свідчить про скромніші досягнення: в Україні вдалося досягнути зменшення кількості загиблих на 100 ДТП на 14 %, а на автомобільних дорогах загального користування — лише на 5,4 %.

Висновки. Аналіз аварійності створює інформаційне підґрунтя для усвідомлення масштабу проблеми дорожнього травматизму, оцінки результату від впроваджених заходів з підвищення безпеки руху, динаміки позитивного чи негативного розвитку ситуації, а також дозволяє обґрунтовано планувати заходи з покращення дорожніх умов, направлені на зниження показників рівня смертності на автомобільних дорогах.

Посилання

  1. Про першочергові заходи щодо створення національної мережі міжнародних транспортних коридорів від 16.12.1996 № 1512 // База даних Законодавство України / Верховна Рада України. URL/: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1512-96-%D0%BF#Text (дата звернення 02.03.2021).
  2. Стратегія підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.06.2017 № 481-р // База даних Законодавство України / Кабінет Міністрів України. URL/: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/481-2017-%D1%80 (дата звернення 02.03.2021).
  3. Державна програма підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року: Постанова Кабінету Міністрів України від 25.04.2018 № 435 // База даних Законодавство України / Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-2018-%D0%BF (дата звернення 02.03.2021).
  4. European Commission. Press release. 20 April 2021. Brussels. Road safety: 4,000 fewer people lost their lives on EU roads in 2020 as death rate falls to all-time low. URL:  https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_21_1767 (дата звернення 06.07.2021).
  5. Порядок проведення перевірки безпеки автомобільних доріг, затверджений наказом Міністерства України  від 18 травня 2021 року № 266, зареєстрований в  Міністерстві юстиції України 02 червня 2021 р. за № 737/36359. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0737-21#Text.
  6. ДСТУ 4123:2020 Безпека дорожнього руху. Засоби заспокоєння пуху. Загальні технічні вимоги. Київ, 2020, 25 с. (Інформація та документація).